Mager katt

Sv: Mager katt

Sol skrev:
Visst kan du blöta upp torrfodret, men kom då ihåg att uppblött torrfoder skall behandlas precis som vilken färsk mat som helst, den kan inte stå framme utan måste slängas eller in i kylskåpet efter ca 20 minuter om man vill förhindra bakterietillväxt.

Och kom ihåg att kolla så att katten verkligen äter tillräckligt mycket uppblött torrfoder, det sväller ju rejält så 50 g torrfoder kan bli en anseelig mängd uppblött mat ;)

Sedan är det inte så att torrfoder innehåller mer protein och fett än våtfoder... eller rättare sagt, det kan man inte veta förrän man räknat ut de olika fodrens näringsvärde i torrsubstans (dvs. efter man har räknat bort mängden vätska). 10 % protein i våtfoder ser ju jättelite ut jämfört med torrfodrets 33 % protein, men om man räknar ut näringsvärdet i torrsubstans får man en helt annan siffra. RCs torrfoder innehåller enbart 8 % vatten och därmed 92 % torrsubstans. Delar man proteinmängden med torrsubstansen 33 % får man ca 36 % protein. Våtfoder innehåller runt 80 % vatten vilket ger 20 % torrsubstans, delar man proteinmängden 10 % med torrsubstansen får man 50 % protein så en katt som äter sin dagliga ranson våtfoder kommer få i sig mer protein än en katt som enbart äter torrfoder (oavsett om det är uppblött eller inte).

Jo, det vet jag ju att man måste räkna om till TS. (Det är fö 6.1% fett och 11% protein i våtfodret). Hon har ju fortfarande torrt torrfoder att äta när hon vill, så mängden är nog inte problem.

Å andra sidan kom jag nyss på att om jag är RIKTIGT smart så MAL jag torrfoder och blandar i våtfodret :idea: Då får jag i henne mer protein och fett utan att direkt öka volymen (jmf med om jag skulle försöka ge henne allt i våtfoder). Sedan har hon ju hela tiden torrfoder att tillgå om hon vill. Men om jag blandar ner krossat torrfoder i burkfodret får jag ju i henne mer mängd protein och energi på i princip samma volym, utan att hon kan hetsäta torrfoder på samma sätt, dvs kräkningsrisken borde vara som för om hon fick bara våtfodret (vid den måltiden). Och krossar jag det slipper jag hållbarhetsbiten (Som inte är ett problem, jag står ju och passar henne när hon äter våtfoder iaf, så de andra ska ge fan. Så när hon är klar (dvs under fem minuter) så plockar jag undan. Så det blir ju aldrig stående framme, våtfoder eller ev uppblött torrfoder.

Men jag tror jag ska provakrossa lite torrfoder här och se om det är genomförbart =)
 
Sv: Mager katt

Låter som en idé :) Fungerar det inte och du vill ha upp proteinhalten kan du köpa blodpulver (en varian heter Hemovital) på djuraffären och blanda i maten. Det är koncentrerat proteinpulver som man bara blandar i maten (eventuellt kan det behövas blandas ut lite i vatten först).
 
Sv: Mager katt

Mina siameser spyr som svin av Sensible 33. Min gamla siameshona (nu död) blev allergisk av samma foder. Hon fick nässelutslag och andningsproblem. Mina båda kastrater äter numera Nutra Gold Adult som funkar jättebra. Enda nackdelen är att de får ett ruskigt gott hull på köpet!
 
Sv: Mager katt

Jag har ett liknande problem, men ändå väldigt olikt, med min ena katt. Han hetsäter tills han kräks - och sen äter han lite mer. Har kontroll på det numera, men men, han får små återfall om torrmaten tagit slut i skålen. Har det alltså varit tomt så kastar han i sig mat som om han var på väg att dö av svält. Det spelar ingen roll om skålen varit tom fem minuter eller en timme, han måste hetsäta när den fylls igen.

Veterinären rekommenderade dessutom Hills dietmat för nåt år sen eftersom han var så tjock. Resultat: katten kräktes varje gång han åt (gott gott, äta mycket, äta fort). Och han kräktes HELA bitar. Tillbaka till veterinären och förklara att vi måste ha en kattmat med grövre bitar för Hills går att svälja hela, det går för fort att äta när han inte behöver tugga och sen sväller det upp i magen på honom och han kräks. Veterinären bara blinkade stort och trodde jag skämtade, men efter lite övertalning och förklaring så kom det fram att Specific hade större bitar. Så det är vad vi har nu. Specifics frigolitliknande dietmat, och vi har det framme i mängd. Vill ju inte att det ska ta slut så jag måste torka spyor.
 
Sv: Mager katt

GRS skrev:
Mina siameser spyr som svin av Sensible 33. Min gamla siameshona (nu död) blev allergisk av samma foder. Hon fick nässelutslag och andningsproblem. Mina båda kastrater äter numera Nutra Gold Adult som funkar jättebra. Enda nackdelen är att de får ett ruskigt gott hull på köpet!

Tyvärr kan jag inte ge annat (som 'grundmat') än Sensible eller Hills Sensitive Stomach (bondkatten fixar ingen annan mat). Siamestanten har dock spytt lika friskt av både Hills SS och Hills Kitten (som hon stal av siamespojken). tror jag i något desperat anfall av 'kattmaten är slut och affären har inte rätt mat hemma' provat något annat märke med, med mat för känsliga magar. Spydde lika friskt.

Senaste uppdateringen ang siamestanten är att hon sitter oftast på kylskåpet (hon får burkmaten där) och tigger :devil: men har lagt på sig! :bump: Inte gått så lång tid i försöket med våtfoder än, men so far fungerar det. Och hon spyr mindre. Dock får hon fortfarande perioder då hon kaskadspyr ÖVERALLT *sucka* Men de är betydligt mer sällsynta.

Om jag slutar med burkmaten om så bara för en dag så börjar hon spy igen. Äter hon torrfoder före burkmaten spyr hon oftast, äter hon burkmat först och torrfoder sen spyr hon oftast inte.

Så än VERKAR det fungera!
 
Sv: Mager katt

Katten tycker nu att det är meningslöst att äta pellets när det finns burkmat, och tigger som en besatt *arrgh* JAG har inge problem med att springa ochs ervera henne burkmat så fort hon vill ha (går inte att ha framme hela tiden tyvärr, kan bara ge henne så mkt hon äter upp direkt). Men mamma tycker det är lite för dyrt att ha henne enbart på Hills Adult våtfoder. Och det är mammas katt och mammas beslut. Men Mjau talades det ju gott om här? JAG gillar det inte eftersom det var det som fick bondkattens mage att paja ur totalt, men behöver ju inte döma ut det helt bara för det. Men gäller det positiva sagt om Mjau både våtfoder och torrfoder (är ju våtfoder jag vill ge)?

Dvs, kan det funka att när den senaste kartongen med Hills är slut ge henne Mjau våtfoder som ena foder (tja hon kan ju äta pellets om hon vill med men jag tror inte hon vill och meningen är ju att hon ska få slippa?). Det är ju en viss prisskillnad på Mjau och Hills liksom, och priset för att ha henne på Mjau är helt okej för mamma.

Så, vad säger ni kunniga? Är Mjau burkfoder 'värdig kattmat' som enda foder? Någon spec sort eller är det oväsentligt?
 
Sv: Mager katt

Det positiva som sagts om Mjau gäller faktiskt i första hand våtfodret :). Mina äter det som som enda foder (jobbar fortfarande med det råa köttet) och de mår mycket bättre än när de åt torrfoder.

Det finns tre typer av Mjau: En liten burk som heter Sunda målet, den är kött med ris, potatis eller pasta. Den kan du skippa, grejen med våtfoder är ju att de ska slippa kolhydrater.

En mellanstor burk som heter "gelé med" kalkon/kyckling, strömming/havsfisk osv. Det är köttbitar i pyttipannastorlek och mycket gelé. Om du är natural way-freak ska du inte ge den, gelén innehåller socker och det är knappast naturligt. (Själv är jag INTE natural way-freak. Och det är av praktiska skäl, katterna älskar den här maten ;) )

Sen finns det också färs i två olika större burkar. Här är sortimentet störst: lax, kyckling, oxkött, makrill osv. Allihop har samma bas: kött och köttbiprodukter. Sen innehåller de minst 4 proc av laxen, kycklingen eller vad det nu är.

Allihop finns på doggy.se om du vill läsa mer.

BTW: Den av mina katter som kräktes ofta på torrfoder kräks MYCKET mindre sen han gick över till Mjau våtfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager katt

Ah tackar, jag tror jag provar med färsen då. Jag har lite svårt för den där gelén om jag ska vara ärlig *vissel* Sen tror jag, iom att hon hetsäter, att det är bättre med färs än bitar i gele. Men, i slutänden får hon bestämma vad hon tycker är godast (jag minns inte om hon gillar gelen eller ej, endera är det hon eller Tekla (hanen äter ju inte burkmat ALLS, det är vidrigt säger han) som INTE gillar gele, men minns inte vilken)

Tackar för svaret! :bow:
 
Sv: Mager katt

hej!

Jag känner igen ditt problem hadde samma problem med min katt. Det jag gjorde var att jag gav henne först royal canin baby kitt pga att där fanns mycket fett i sen gick jag sakta men säkert över till Royal canin indorr 27, vilket visade sig funka utmärkt.

Har även torrfodret framme hela tiden så hon kan äta när hon vill pga att min katt hetsåt när hon fick mat. Låter mina katter bara gå på torrfoder. Det man kan göra med för att få upp "tyngden" på sin katt är att man kan ge dom rått nörkött lite då o då inte för ofta men nån gång då o då.

Lycka till med din katt nu o hoppas att jag har varit till hjälp.

MVH Sandra
 
Sv: Mager katt

Ville bara berätta min historia som kanske kan hjälpa någon annan i samma sits...
Jag har en katt Calle på idag 9 år, som var precis likadan. Han problem började runt 6 månaders ålder. Han var konstant hungrig, men gick bara ner i vikt, maten han åt kräktes han upp och avföringen var gul och lös med en doft som inte var av denna värld. ofta visade han tecken på uttorkning ocg blev satt på dropp. Vi hade honom inne hos olika veterinärer under flera tillfällen men ingen hittade något konkret fel på honom, trots att alla såg att han inte mådde bra. man satte honom på olika lättsmälta foder och kortison, då blev han bättre under korta stunder men blev ändå alltid sämre igen. Det gjordes en biopsi då man undersökte tarmen mm. Allt kändes hopplöst men jag vägrade ge upp. Vi var inne på giftsruma som visst är vanligt att det drabbar katter och har samma symptom. men värdena på sköldkörteln var bra, det ända man kunnat se vid flera tillfällen var att han hade vitaminbrist och speciellt då brist på Bvitamin och B12. efter många försök fick jag turen att träffa en underbar norsk veterinär här i Karlskrona som tillslut hjälpte oss och idag mår Calle jätte bra med rätt foder och rätt medicinering.
Det visade sig att Calle hade Exokrin pankreasinsufficiens (EPI), där ”exokrin” talar om att det är den del av bukspottkörteln som utsöndrar enzymer till tarmen som sviktar. Alltså var det hans bukspottskörtel som inte kunde utsöndra tillräkligt med enzymer för att smälta maten. Detta är en vanligare sjukdom hos hundar men ingen som man vanligtvis kollar hos katter. Det togs ett blodprov på Calle ett TLI där man konstaterade att värdet låg under normalt (2,5 _g /l ). Idag äter han hills id foder och får pankreasenzymer 2 gånger per dag för att kunna smälta maten. (pankreatin 10.000). Han är en glad och pigg katt med gott om hull och jag är så tacksam för att jag fortfarande får ha honom i livet tack vare en mycket duktig och uppmärksam veterinär. och kankse kan jag hjälpa någon annan med min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 188
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 794
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 412
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 422
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp