Bukefalos 28 år!

Mager katt...

pimy

Trådstartare
För knappt en vecka sedan tog jag över en 10-årig kastrerad hankatt från några bekantas bekanta. För att göra den långa bakgrundshistorien kort, så bodde kisse i en familj som inte kunde behålla honom pga de inte kände att de hade tillräckligt med tid för båda katt och två små barn. De gav bort katten till sin granne (katten var självmant där mkt innan, och de gillade honom). Detta var för ett par månader sedan. För ca 2 veckor sedan kommer en annan granne över till kattens fd ägare och berättar att grannen som tagit över katten inte har varit hemma på ca en vecka och att katten verkar ha lämnats utomhus helt utan mat eller tillsyn och var nu väldigt mager. De tidigare ägarna tar då hand om ”sin” katt och när grannen fortfarande inte kommit hem efter ytterligare ett par dagar så känner de att de måste göra något - avliva eller placera om katten igen för det funkade ju verkligen inte hos den här grannen och då tar jag över den.

Kisse är alltså väldigt mager, i stort sett bara skinn och ben. Kan han verkligen ha blivit så mager på bara en vecka? Eller ska man misstänka att han svultit längre än så? Han var inte tjock innan, men inte så här mager! Men däremot så försökte de första ägarna göda honom under de dagar de hade honom så han har fått en väldigt stor mage. Ser ut som att han har svalt en boll. Jag antar att det beror på att hans mage för snabbt fått mat och inte hunnit anpassa sig till det. Han är inte lös i magen, snarare hård och äter bra. Han avmaskades för ca 1,5 vecka sedan, så han ska inte ha mask. Han är pigg och verkar ok i övrigt, men så igår kväll/natt så kräktes han upp den mat han ätit på kvällen och efteråt så låg man på vårt klinkersgolv i hallen (kallt), så brukar mina föräldrar katt göra när det är varmt ute/när hon har haft feber, men det som förbryllade mig var att katten nu låg och spann…

Min fråga är nu; vad ska jag egentligen göra för att få upp katten i hull, vad ska jag ge honom att äta som är bra? Hur försiktig ska jag nu vara med maten för att magen ska bli van vid mat och återgå till normal size? Om det nu bara är detta som kan vara ”felet” på hans mage. Någon som har erfarenhet av en sån uppsvullen ”bollmage”? Han reagerar inte när man trycker försiktigt på magen, men den är spänd.
Just nu äter han RC’s torrfoder för äldre katter och så får han burkmat (samma som han fick hos förra ägaren när de skulle göda honom, och som jag fick med för att det inte skulle bli ännu en ändring för magen) och han äter det med god aptit.
 
Sv: Mager katt...

Jag skulle först och främst avmaska katten. Spänd/uppblåst mage är ett ganska vanligt tecken på mask. Inte så sällan måste avmaskningskurer upprepas med 14 dagars mellanrum för att man ska få med allt. Sedan skulle jag ta katten till veterinären och kolla lever- och njurvärden. En katt som svultit kan ha fått leverskador och en mager "gammal" katt kan vara tecken på njurproblem.

Jag skulle rekommendera Specifics våtfoder att "göda" katten med, men ta det lugnt med maten så det inte blir för mycket för magen.
 
Sv: Mager katt...

Kissen kräktes inatt igen. Spyan bestod, liksom den förra av osmält mat och kom strax efter att han ätit. Skulle gissa att han åt för glupskt och det kom upp pga det.
Ska avmaska idag, så får vi se om det blir någon skillnad samt att servera maten i mindre portioner så det inte går att hetsäta.
Kanske vore ris och kokt fisk bra? Det ska ju vara snällt mot magen!?
 
Sv: Mager katt...

Kokt fisk eller rå nötfärs är snällt mot magen, men ge inte ris. Hundar kan man ge ris när de är dåliga i magen, men katter skall man helst inte ge riset utan bara risavkok.
 
Sv: Mager katt...

då lärde jag mig nåt nytt. Tyckte det lät lite motsägelsefullt att ge katten som är köttätare ris när den inte ska ha spannmål eller grönsaker annars, men eftersom jag läste det på någon veterinärs hemsida så trodde jag att det var ok trots allt...

har iallafall avmaskat kissen nu så får vi se om det gör någon skillnad.

tack för svaren, sol!
 
Sv: Mager katt...

kissen kräktes återigen imorse, och nu blev jag riktigt orolig. Har fått en tid hos veterinären nu på förmiddagen så vi får se vad de säger...
 
Sv: Mager katt...

Nyss hemkommen från vet... med en tom kattbur.
Vet. sa att en så uppsvälld mage inte kunde bero på någon retning av magen efter svälten, utan att det med största sannolikhet var någon allvarligare invärtes sjukdom, antingen någon virussjukdom som kunde ge vätskefylld uppsvälld buk samtidigt som resten av katten var utmärjlad, eller någon tumörsjukdom. Det var nog inget som berodde på att han svultit men som ev kunde ha påskyndats då katten var nedsatt i övrigt. Inget med någon god prognos iallafall, så för att inte förlänga kattens lidande så valde vi att låta honom somna in med en gång.
Det känns lite sorgligt, men så dålig som han var innan vi åkte, sån vill jag inte se mitt djur, så jag vet att jag gjorde rätt iallafall. Trist att jag inte fick mer än en vecka ihop med den lilla sötnosen... :(
 
Sv: Mager katt...

Vad skönt för katten att han hamnade hos dig som kunde hjälpa honom :bow:

Det låter jätteledsamt, samtidigt märktes det på dina inlägg att han inte alls var frisk. När han kräktes och sen lade sig och spann på golvet kan det ha berott på att han hade ont, riktigt ont.

Därför är det så bra för honom att du gjorde som du gjorde :bow:
 
Sv: Mager katt...

Hur var din katt i allmäntillståndet ? Min gammelkisse (15år) har de senaste dagarna fått en sådan fotbolls mage, han har alltid varit mkt smal (även om han äter massor) och det sista året har han blivit rentav mager dock pigg och glad. För någon dag sedan så reagerade jag på att han började se rund ut om magen idag ser han ut just som om han svalt en fotboll. Äter och dricker med god aptit, ingen feber och verkar hyfsat pigg (är en lat kisse så normalt ligger han i skuggan någonstans och sover så också nu) Verkar inte ha ont. Blir väldigt lurig på denna uppsvällda mage, har sett honom kissa normalt men har inte lyckats se honom bajsa (han går alltid ut och gör det så det är inte så lätt att hålla koll på). Kan de bli så extremt uppsvällda av mask ? Såg bitar av bandmask i en spya för några månader sedan och gav honom då en kur axilur. Han har inte spytt nu vad jag har sett alls. Funderade på att trycka i honom lite ricinolja om det skulle vara att han är förstoppad, men tycker att djur brukar väl inte fortsätta att äta som vanligt om det är det som är problemet ?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
851
Senast: cherie
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
710
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 568
Senast: monster1
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp