Mager & omusklad häst.

Sv: Mager & omusklad häst.

kl.
vi fick också hem en mager häst.:crazy: fast tyvärr magrare än din...
här är en tråd hur bra skillnaden blev¨på honom.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=687839
jag gav honom först och främst fri tillgång på hö inne och bete ute. sedan har han fått lusernpellets, korn, kli och betfor och blivit så fin :bump:

jo, som sagt var. Fölet ska ja vänta med. Det var mest bara för att upplysa om vad jag ska ha henne till sen.

Hon är avmaskad sen jag fick henne. (köpte henne i slutet av januari början på februari tror ja)

Avmaskad med vilket preparat? Och mot vadå? Ta träckprov/blodprov för att kolla blodmask/bandmask.

tips om man har en lite svårfödd häst!
dela upp krafftfoder 3-4grr dag.lite men ofta är bäst.säkert!
samt hö då...
obs!det bästa är att ge höet först,o sen krafftfodret.så hon inte hetsar i sig krafftfodret.
men det är väldigt viktigt att inte ge för mycket mat till en så mager häst!
lycka till:smirk:

Hej.
Jag har nyligen fått hem ett varmblodssto på 5 år. Hon har tidigare blivit illa behandlad och är ganska skygg. Men det värsta är att hon är SÅ MAGER & OMUSKLAD.

Hon har börjat lägga på sig nu. (efter mkt matande) och ser skaplig ut.

Nu till min fråga. Är det någon som har varit med och tagit hand om en sådan häst?
Jag skulle behöva tips om hur man får henne att få tillbaka livsgnistan..?

Det blir ingen träning för henne, hon pallar inte för de. Hon tappar i vikt direkt bara man pratar om att träna. Dessutom verkar hon inte tycka något är roligt. Jag hade tänkt ta föl efter henne sen men vill hon ska bli i bättre hull och så först.

En annan fundering jag har är över hennes bakdel, hennes "rump"/bakdels-muskler är helt obefintliga. Hon är formad som ett upponervänt V i baken. Ser hemskt ut.
Hjälper det att fodra ordentligt? Försvinner det om hon går upp i vikt? (hon kan ju som sagt var inte träna) Och muskler är ju oxå viktiga om hon ska kunna föla osv.

Så, snälla. Lite tips tack!!
Tpfh//mej

Låter som om hon behöver massor av protein, så var noga med att kolla foderstaten så att den innehåller mycket. Läs på vad grundbehovet för dagen är och öka på mer. Kanske behöver hon extra av vitaminer och mineraler med ett tag. Jag skulle nästan dosera med extra b-vitamin och ev. även järn i några veckor.

Vad det gäller träning så tycker jag du gör helt rätt. Vad jag däremot tycker att du kan göra är att gå promenader med henne i grimma och långt grimskaft. Gör det inte till att ni skall röra på er hela tiden, utan till att ni skall umgås. Positivt och trevligt. På ditt initiativ då och då stanna vid en grästuva (om det finns några kvar så här på höstkanten). Gå gärna rakt in i skogen och låt henne lyfta på benen. Hon behöver använda sin kropp med sitt nya förråd av näring i kroppen. Och så givetvis stor hage med kompisar när hon börjar få orken åter.

Hälsning Maja, som aldrig tagit hand om misskötta hästar, men som fodrat upp en och annan

Måste bara rätta dig lite:smirk: Fett bygger inte muskler, det är protein som gör det och det kan man tillföra hästen dagligen för muskeluppbyggnad.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 595
Senast: Bobloblaw
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 826
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Denna djungel av foder... Jag har tagit hand om en häst som är mager och helt omusklad och nu ska jag försöka "snygga till"...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka