Bukefalos 28 år!

Fiorano

Trådstartare
Jag tycker att min lilla Jack Russelltik på drygt tre månader är alldeles för tunn. Hon äter inte jättebra, men det varierar från dag till dag. Hon får samma foder som hos uppfödaren (uppblötad pedigree pal junior).

Hon växer så det knakar så jag antar att hon helt enkelt inte får i sig tillräckligt mycket för att både växa och hålla hullet. Men vad kan jag göra? Ska jag byta foder? Till vad?

Annars är hon en riktigt glad skit som är med överallt:). Är hon trött så lägger hon sig och vilar och är inte en stressad individ.
 
Sv: mager

Jag har oxå en jack russel tik:) Hon är snart 7 månader. Hon var oxå mager när hon var mindre. Jag fick med det fodret hon åt hos uppfödaren, doggy och sen fick jag med en påse med Hills. Doggy titta hon knappt åt ens och Hills åt hon lite av i början men sen sluta hon med det oxå.
Då prövade jag att byta, då köpte jag från Husse, samma sak där, hon åt bra i början men inte sen, tog några tuggor o dagen bara. Efter det gick jag till zoo affären för att få förslag och då fick jag 1 kg euqanoba(stavning?) gratis för att testa, visst det funka ett tag med det oxå men inte sen....Men nu iaf har jag hittat ett annat foder som verkar duga hyfsat åt henne, Samma som du ger din valp, Pedigree Pal Junior. Och av det fodret har hon även gått upp lite i vikt och än så länge verkar hon inte ha tröttnat på det*peppar peppar:bump:*

Så visst kan du byta om hon inte tycker om det fodret, men byt inte tvärt utan blanda under ca 1 vecka för att vänja magen. Och håll koll på avföringen oxå. Min lilla tös bajsar 2-3 ggr o dagen, helt normalt.
Sen vet jag inte om du ger henne välling? Det gjorde jag i början iaf, till hon va ca 4 månader, majsvälling o det älska hon.

Gå till en djuraffär med kunnig personal så kan dom hjälpa dig hitta ett nytt bra foder, dock e dom dyra.
 
Sv: mager

Jag har samma problem! Problem är nog att hon är hyper aktiv och därför inte får i sig tillräkligt med mat....

Hitta ett foder med högt protein/energi som din hund tycker om...
Majsvälling fungerar som extra mat...
Går även att koka köttfärs och ge lite av detta utan att det blir jätte dyrt.

Min äter idag 2 1/2år gamal/kastrerad fortfarande valp foder bara för att hålla sig i hull.
 
Sv: mager

Vad skönt att höra att jag inte är ensam! Tror att jag behåller det foder hon får idag, är rädd för at det blir sämre om jag laborerar för mycket med maten. Majsvälling ska jag helt klart prova! Köper man det i vanlig affär och hur ger man det?
 
Sv: mager

barn hyllan, står på paketet hur du blandar...
jag brukar köra lite mindre vatten än det står så den blir lite mer gröt än välling.
 
Sv: mager

Russllar brukar inte vara speciellt valpiga i kroppen som en del raser kan vara, utan de blir som "små vuxna" ganska tidigt. Så första frågan är väl om din valp är speciellt tunn egentligen, man har ju olika definitioner på det där. :) Syns revbenen? Sticker ryggrad och höftben ut och känns med lätthet? Om inte så skulle jag inte göra något speciellt. Hundar är olika i maten, vissa har ingen botten och vissa äter inte mer än precis vad de behöver (ofta mindre än vad ägaren tycker ;)). Så länge valpen är frisk, pigg och glad och växer så är det heller inget farligt om de skulle vara lite spinkiga under en period.

Även om Pedigree har ganska höga halter av fett och protein så är det spannmålsbaserat. De har lättare att dra näring ur ett köttbaserat foder, så det är klart att föredra speciellt om man har en hund som är liten i maten.
 
Sv: mager

Ge mer köttprotein så ska du se att det löser sig. :laugh:
Välling etc är inte hundens naturliga mat.

Kika in på fodax, bravo eller dylikt, super foder, och du behöver inte ge mycket till en sådan liten parvel. :D

Du kan ju börja med att köpa ett foder som inte är spannmåls baserat till din hund.
Kika på innehålls förteckningen, det ska inte börja med spannmål, utan kött.
Finns mååånga fodertrådar du kan läsa igenom här inne om du använder sök funktionen.

Men iaf, det mesta är väl bättre än Pedegree för en växande högenergi hund..
Vissa funkar på det, vissa inte, din hör tydligen till inte, så kika runt efter ett bättre foder. :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 061
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 316
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp