K

kajvinden90

Hej är det någon som har tips på hur man får tillbaka hullet över ryggen på en häst?
Har två stycken hästar som har magrat av över ryggen.

Jag fodrar den ena med hö betfor och lusern- pellets.
den andra får enbart hö har haft fång .

Nyligen avmaskade.
 
Sv: mager

Vad har du för värden på höet? Hur har du avmaskat och mot vad? Träckprov?

Troligtvis är det proteinbrist, och det kommer nog att rätta sig med bete. Om du inte låter fånghästen beta behöver den en omräkning av foderstaten.
 
Sv: mager

Låter som proteinbrist. Rättar sig till på betet men fånghästen betar nog inte kanske? Ge den hö o Lusern pellets. Lusern är inte farligt för en fångis.
 
Sv: mager

Om det bara är på ryggen din häst blivit mindre så beror inte det på fodret utan träningen av hästen.

Om hästen generellt tappar muskler även om man tränar så kan det vara som någon skrev proteinbrist och isåfall borde en höannalys vara bra att göra. Eller se till att hästen får i sig bra med gräs!
 
Sv: mager

Har bra värden på höet Talade med vet. igår de sa att det var troligtvis protein brist.

vad är lämpligast att ge då räcker det med lusern pellets vill ej ge russet det vet ej om det är bra pga tidigare fång
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mager

Har du bra värden i höet borde inte hästarna få proteinbrist om grovfodergivan är tillräckligt stor (om de inte tränas hårt)?
 
Sv: mager

De tränas ej hårt just nu så vilar den ena pga. hälta (öm pga nyverkad) den andra rids 3-4 gånger i veckan.:bump:
 
Sv: mager

så här ser min hö analys ut har fått svar att det är okey

torrsubstans 83%
smältbart protein 49
energi foder 7,5
kalcium 2,7
fosfor 1,5
kalium 9,5
råprotein 100
smältbart protein 63
energi 8,9
magnesium 1,2
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mager

hoppas att höet är bra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mager

Jadå ditt hö är bra! Det har alldeles tillräckligt med protein. Kvoten är 6.5 så det är perfekt!
(49 delat på 7.5)

Men hur MYCKET hö får dom var?
Det låter konstigt att de skulle ha just proteinbrist om de fått detta hö hela vintern - så länge du gett dom tillräckliga mängder så att säga?

Fånghästen ska ha en normal foderstat precis som alla andra. Det är inte enligt senaste forskning PROTEINET som ger fång utan snabba kolhydrater i gräs, plötsliga förändringar i foderstaten o sånna grejer.
Du ska alltså vara EXTRA försiktig när du vänjer in en fånghäst på gräs och begränsa tiden den får beta. Och så ska du vänja in allt foder mycket försiktigt och långsamt!
I övrigt ska den ha en normal foderstat som vilken annan häst som helst. Den ska ha sitt proteinbehov täckt precis som din andra häst.
Men inte behöver du ge LUSERN när du har ett så pass bra hö! Har din russ (fånghästen) tappat hull/muskler så kräver den bara lite MER hö. Samma med den andra.

Om du anger hur mycket av allt dina hästar får var och ungefär hur mkt de väger (och mankhöjd) så kan jag titta lite på det... :smirk:
 
Sv: mager

Hej min stora häst (nordis) äter ca 10kg hö per dag plus lusern och betfor +mineraler

Russet får ca5-6,5kg hö om dagen
 
Sv: mager

kajvinden90 skrev:
Hej min stora häst (nordis) äter ca 10kg hö per dag plus lusern och betfor +mineraler

Russet får ca5-6,5kg hö om dagen

Hur stor nordis har du? (mankhöjd? om du inte vet vad den väger) Är det en bruks eller en travare? Hmm med 10kg får den i sig 75MJ, det borde i och för sig räcka även för en lite större nordsvensk.

Hur stor är russet? (mankhöjd ungefär om du inte vet vikten)

Du har inga bilder på dom??
 
Sv: mager

nordisen är 1,54 i manken

russet är 1,32 i manken
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp