Magkatarr - tips?

Akela

Trådstartare
Hej!
Jag tänkte kika lite här om någon har lust att dela med sig av tips och erfarenheter kring magkatarr? Vad brukar du äta/inte äta t.ex.? Jag har läst om alla "klassiska" tips vad gäller mat (inte kryddig, salt, stekt mat osv), men undrar om någon sitter på egna erfarenheter och tips kring detta?

Jag har ganska jobbig magkatarr just nu och har insett att jag måste kontakta läkare för att få bukt med detta. Jag har haft magkatarr flera gånger tidigare men då har det hjälpt med receptfria läkemedel, men nu verkar det vara kört med dem:meh: jag är även så otroligt orkeslös just nu, vilket jag gissar hör ihop med magen. Allt detta blir ju en ond cirkel då jag inte äter som man borde (både med eller utan magkatarr), helt enkelt för att jag antingen får ont av att äta eller blir mätt och mår illa av extremt lite mat. Det enda jag kan äta vissa dagar, som inte känns som att det skadar, är banan :(

Så, har ni några tips på vad jag borde testa för att lindra smärtan och få i mig mat tills jag får hjälp av läkare?
 
Ugnsstekt mat, kyckling eller fisk tex. Med ris, det är stoppande. Eller potatismos.

Låter lite grann som innan jag fick min crohns-diagnos. Håller tummarna att så inte är fallet för dig.

Finns fö även näringsdrycker på apoteket. Det kan vara ett tips om du inte får i dig så stora portioner.

Vetekudde kan lindra smärtan lite.
 
Välling! Jag kokar alltid mannagrynsvälling när jag börjar känna av magkatarren och äter det några dagar så att magen får lunga ner sig.
 
Ugnsstekt mat, kyckling eller fisk tex. Med ris, det är stoppande. Eller potatismos.

Låter lite grann som innan jag fick min crohns-diagnos. Håller tummarna att så inte är fallet för dig.

Finns fö även näringsdrycker på apoteket. Det kan vara ett tips om du inte får i dig så stora portioner.

Vetekudde kan lindra smärtan lite.

Alla symptom jag har stämmer in på magkatarr, men jag är inte särskilt påläst om Crohns så kanske stämmer med det också.. :( vet bara att det verkar vara en jobbig sjukdom :(

Potatismos har inte ens slagit mig att prova! Tack för det tipset, det låter som något som kan vara snällt mot magen! :bow: Och näringsdrycker var också ett bra tips! :up:
 
Välling! Jag kokar alltid mannagrynsvälling när jag börjar känna av magkatarren och äter det några dagar så att magen får lunga ner sig.

Haha, välling har jag aldrig fått som tips förut! Men det låter ju onekligen som något som kan vara snällt för magen! Tack för tipset! :bow:
 
Lättsmält mat. Så jag tog även bort alla mjölkprodukter ur kosten och ersatte med havrealternativen. Vila. Ät ofta och lite av mild, lättsmält mat. Kom ner i varv, kör mindfulnessövningar eller avslappningsövningar, finns lättillgängliga från nätet.
 
Hej!
När jag får stora besvär så hjälper bara läkemedel för att få bukt på det. Jag äter 20 mg omeprazol morgon och kväll i nån vecka. 20 mg en gång om dagen räcker inte när det är som värst.

Samtidigt så tänker jag mycket på att äta snäll mat och framförallt äta ofta men inte för mycket varje gång. Jag äter nog ca varje tredje timme när det är som värst. Snäll mat för mig är fiskbullar i hummersås, fisk i ugn som "bor" i lite sås gjort på matlagningsgrädde (eller mjölk) och lite hummerbuljong, drickyoghurt, banan som du redan skrivit, mammagrynsgröt, ja allt som känns mjukt och skön för magen helt enkelt. Tillsammans med medicineringen så mår magen mycket bättre efter ett par dagar.

Man blir väldigt trött om man inte orkar/kan äta som man brukar så om du har så stora besvär så tycker jag absolut att du ska ringa VC så de får titta på dig och utesluta andra saker och om det är magkatarr att du får utskrivet medicin som hjälper dig.
 
Omeprazol är bäst! Kombinera med Gaviscon vid behov. Novalucol hjälper inte alls på mig.

För mig är fet mat katastrof medan jag inte påverkas alls av starkt kryddad eller sur mat. Äta lite men ofta brukar vara bra, och att undvika kaffe/the och kolsyra. Min mage gillar inte heller sötningsmedel.

Kokt fisk med kokt potatis och kokta grönsaker och en varm béchamelbaserad sås är det min mage gillar allra bäst. Det, och lite varm buljong att dricka mellan måltider, stimulerar dessutom min aptit.
 
Ska inte skrämmas men kolla med läkare. Svärmor hade liknande problem och blev inte bättre. Efter ordentlig läkarundersökning så upptäckte de cancer i magmunnen. Ska starta behandling nu efter nyår.

Nu är det det värsta tänkbara jag målar upp men troligtvis är det inte så för dig men för säkerhets skull ta kontakt med läkare.
 
Lättsmält mat. Så jag tog även bort alla mjölkprodukter ur kosten och ersatte med havrealternativen. Vila. Ät ofta och lite av mild, lättsmält mat. Kom ner i varv, kör mindfulnessövningar eller avslappningsövningar, finns lättillgängliga från nätet.

Jaså, mjölkprodukter? Har aldrig tänkt på att det kan vara svårsmält... jag dricker ganska mycket mjölk och har aldrig tänkt på att det är något som utlöser/förvärrar katarren, men det är ju helt klart värt att testa att dra ner på det! Tack för råden! Mindfulnessövningar mm har jag funderat på, men vet att jag kommer ha svårt att få ro att göra dem... vilket förmodligen är ett tecken på att jag borde göra sånt :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 105
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Katti
·
Kropp & Själ Idag blev jag tvungen att kontakta jour läkaren pga magsmärtor från helvete. På plats tryckte han på magen och just vid gallan kändes...
Svar
17
· Visningar
4 238
Senast: Myssan
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 156
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp