Era erfarenheter av magkatarr

Myssan

Trådstartare
Idag blev jag tvungen att kontakta jour läkaren pga magsmärtor från helvete. På plats tryckte han på magen och just vid gallan kändes det men ändå inte helt solklart, det gjorde mer ont i mitten ovanför naveln. Fick en voltaren spruta i rumpan, var det gallan skulle det kännas bättre och magkatarr sämre. Inte blev det bättre utan magkramperna tilltog och enda ut i ryggen. Knaprade då i mig Novalucol och omeprazol, två sekunder senare mår jag så illa att jag får gå och spy - mycket fiffigt tyckte kroppen för magsmärtor släppte helt!.. Trodde man var ok sen så vid 21 åt jag mat, vid 23 var det kört och denna gång gick det fort och smärtorna i magen och ryggen var vidriga, började gå hem från kompisen och efter en bit kunde jag inte gå vidare för det gjorde så ont och jag spydde igen. Efter så släppte smärtorna!
Grejen är att jag inte fick så mycket info från läkaren, endast tre omeprazol, tack och hej.. Men ska man vänta ett tag och se vad som händer? Eller bör man undersöka detta mer? Jag verkar ju inte få behålla maten så vad ska jag äta?
Hade dessutom samma smärtor för ca 3 veckor sen men spydde aldrig utan det gick över någongång under natten efter att jag somnat av utmattning, gick inte till läkare då.
Tycker inte att jag haft några uppenbarligen symptom innan heller mer än någon enstaka sur uppstötning.
Skulle verkligen uppskatta era erfarenheter och kanske tips på receptfri medicin, självklart kontaktar jag läkare igen om det krävs men jag är sån som håller mig undan så länge det går!
 
Vill bara säga att det finns egentligen ingenting som heter "magkatarr" utan Dyspepsi heter det, och det är ett samlingsnamn för problem med magsäcken där flera olika tillstånd kan vara orsaken till smärta /illamående osv. Om det är magsäcken som är problemet så kan det vara problem med reflux/halsbränna alltså att magmunnen inte sluter tätt vilket gör att magyra tränger upp i strupen. Det kan vara magsår, som man får av helicobakter bakterien (inte stress som många tror). Gastroskopi kommer du förmodligen få göra efter du testat dom vanliga medicinerna som hjälper mot magsyra, tex omeoprazol osv.
 
Testa omeprazol i 10 dagar. Det finns receptfritt på apoteket. En tablett/dag. Mår du inte bättre när du har slutat med omeprazolen efter tio dagar så söker du läkarhjälp på vårdcentralen så får de undersöka dig vidare.
 
Idag blev jag tvungen att kontakta jour läkaren pga magsmärtor från helvete. På plats tryckte han på magen och just vid gallan kändes det men ändå inte helt solklart, det gjorde mer ont i mitten ovanför naveln. Fick en voltaren spruta i rumpan, var det gallan skulle det kännas bättre och magkatarr sämre. Inte blev det bättre utan magkramperna tilltog och enda ut i ryggen. Knaprade då i mig Novalucol och omeprazol, två sekunder senare mår jag så illa att jag får gå och spy - mycket fiffigt tyckte kroppen för magsmärtor släppte helt!.. Trodde man var ok sen så vid 21 åt jag mat, vid 23 var det kört och denna gång gick det fort och smärtorna i magen och ryggen var vidriga, började gå hem från kompisen och efter en bit kunde jag inte gå vidare för det gjorde så ont och jag spydde igen. Efter så släppte smärtorna!
Grejen är att jag inte fick så mycket info från läkaren, endast tre omeprazol, tack och hej.. Men ska man vänta ett tag och se vad som händer? Eller bör man undersöka detta mer? Jag verkar ju inte få behålla maten så vad ska jag äta?
Hade dessutom samma smärtor för ca 3 veckor sen men spydde aldrig utan det gick över någongång under natten efter att jag somnat av utmattning, gick inte till läkare då.
Tycker inte att jag haft några uppenbarligen symptom innan heller mer än någon enstaka sur uppstötning.
Skulle verkligen uppskatta era erfarenheter och kanske tips på receptfri medicin, självklart kontaktar jag läkare igen om det krävs men jag är sån som håller mig undan så länge det går!

Min tanke är att undvika starka kryddor, stekt mat o jag har ont av lök. Jag kan inte ta omeprazol tabl då de innehåller sackaros som jag blir illamående och spyr av. Men Losec 20 mg recept fria är utan sackaros om det är det som gör att du blir illamående när du tagit omeprazol.
Hoppas att du blir bättre fort.
Mvh
pudlan
 
Jag har haft magkatarr sedan universitetet. Jag får ont, blir illamående och det känns som om maten fastnar halvvägs.

Omeprazol kan jag inte ta, jag blir nästan sjukare av dem än magkatarren (mer illamående, yr och huvudvärk) så jag tar ranitidin när det behövs.
 
Jag äter omeprazol dagligen tyvärr :( på läkares ordination. Enda sättet att hålla magsmärtorna i schack. Ska låta bli på semestern som närmar sig och se vad som händer
 
Vill bara säga att det finns egentligen ingenting som heter "magkatarr" utan Dyspepsi heter det, och det är ett samlingsnamn för problem med magsäcken där flera olika tillstånd kan vara orsaken till smärta /illamående osv. Om det är magsäcken som är problemet så kan det vara problem med reflux/halsbränna alltså att magmunnen inte sluter tätt vilket gör att magyra tränger upp i strupen. Det kan vara magsår, som man får av helicobakter bakterien (inte stress som många tror). Gastroskopi kommer du förmodligen få göra efter du testat dom vanliga medicinerna som hjälper mot magsyra, tex omeoprazol osv.
Nja, magkatarr finns visst men heter egentligen gastrit som är inflammation i magsäcksslemhinnan. Jag valde dock att skriva magkatarr eftersom jag tänkte att fler är med på vad jag menar då. :)

Jag mår inte dåligt av omeprazol utan det är smärtan(som kommer när jag äter) som stegrar sig och gör att jag till slut kräks så ska köpa mer imorrn när Apoteket är öppet så får jag se om det blir bättre om några dagar.
Är inte så sugen på gastroskopi så hoppas jag löser detta själv, eller att det går över på medicin vill säga!
Tills dess får jag hålla mig till yoghurt och soppor om jag nu får behålla frulle , vi får se ;)
 
Mitt tips är att inte äta så mycket åt gången. Ät istället lite men ofta så blir det inte så jobbigt för magen. Gammaldags "skonkost" är faktiskt heller inte så dumt, dvs hellre kokt än stekt mat. Utgår från att du inte tar ngn medicin som innehåller acetylsalicylsyra eller liknande.
 
Min mångåriga erfarenhet av återkommande gastrit är att den nästan helt är stressrelaterad. När kropp och själ är hyfsat harmoniska (självrannsakan där) mår magen bra, ingen gastrit, och jag kan äta och dricka vad som helst utan minsta antydan till problem. STARK mat. Och alkohol. Med magen i olag kan jag inte äta särskilt stark mat och framför allt inte dricka någon som helst alkohol. Ett glas folköl är förödande.
Omeprazol är värt sin vikt i guld när den behövs, men den behandlar just gastriten - inte den bakomliggande orsaken. Där handlar det, iaf för mig, om livsstilsbitar.
 
Min mångåriga erfarenhet av återkommande gastrit är att den nästan helt är stressrelaterad. När kropp och själ är hyfsat harmoniska (självrannsakan där) mår magen bra, ingen gastrit, och jag kan äta och dricka vad som helst utan minsta antydan till problem. STARK mat. Och alkohol. Med magen i olag kan jag inte äta särskilt stark mat och framför allt inte dricka någon som helst alkohol. Ett glas folköl är förödande.
Omeprazol är värt sin vikt i guld när den behövs, men den behandlar just gastriten - inte den bakomliggande orsaken. Där handlar det, iaf för mig, om livsstilsbitar.

Enligt den senaste forskningen får man inte gastrit av stress. Däremot är det vanligt att man lever sämre, sover dåligt, röker mer, dricker mer kaffe och alkohol, äter mer skräpmat och tuggar maten sämre och allt det gör att gastriten kommer som ett brev på posten. Väldigt många har också magsårsbakterien som orsakar problem med magen utan att de vet om det.
 
När det är som värst så äter jag omeprazol 40 mg/dag. Ibland delar jag upp det 20 på morgonen och 20 innan läggdags. Detta kan man behöva göra i några dagar, sen minska ner till 20mg/dag. Sen är det snäll mat som gäller. Jag äter gärna fiskbullar i hummersås och äter minst var tredje timme litegrann. Ingen fet eller stark mat.

Jag har varit på akuten några gånger innan jag fick ordning på smärtan, men nu vet jag vad som gäller när det sätter igång.

Fortsätter det så uppsök läkare, där kan de även ta provet för att kolla magsårsbakterien som TinyWiny skrev om.
 
Min mångåriga erfarenhet av återkommande gastrit är att den nästan helt är stressrelaterad. När kropp och själ är hyfsat harmoniska (självrannsakan där) mår magen bra, ingen gastrit, och jag kan äta och dricka vad som helst utan minsta antydan till problem. STARK mat. Och alkohol. Med magen i olag kan jag inte äta särskilt stark mat och framför allt inte dricka någon som helst alkohol. Ett glas folköl är förödande.
Omeprazol är värt sin vikt i guld när den behövs, men den behandlar just gastriten - inte den bakomliggande orsaken. Där handlar det, iaf för mig, om livsstilsbitar.

+ 1 på det!

Och för mig var det stress som första gången startade skiten! Och jag levde inte sämre den perioden utan va lyckligt nykär, men stress över att vilja va hos killen samtidigt som jag behövde va hemma också och pendlande emellan satte igång allt.

Idag är vi sambos och jag har problem max varje halvår :D
 
Enligt den senaste forskningen får man inte gastrit av stress. Däremot är det vanligt att man lever sämre, sover dåligt, röker mer, dricker mer kaffe och alkohol, äter mer skräpmat och tuggar maten sämre och allt det gör att gastriten kommer som ett brev på posten. Väldigt många har också magsårsbakterien som orsakar problem med magen utan att de vet om det.
Det är absolut intressant, men i just mitt fall finns inga tveksamheter om orsakssambandet. Jag var nog otydlig om att det var just mina egna erfarenheter jag beskrev. :)
 
Jag mår inte dåligt av omeprazol utan det är smärtan(som kommer när jag äter) som stegrar sig och gör att jag till slut kräks så ska köpa mer imorrn när Apoteket är öppet så får jag se om det blir bättre om några dagar.
Är inte så sugen på gastroskopi så hoppas jag löser detta själv, eller att det går över på medicin vill säga!
Tills dess får jag hålla mig till yoghurt och soppor om jag nu får behålla frulle , vi får se ;)
När har du tagit din omeprazol?
Det bästa är om du kan ta den på morgonen en stund före frukost. Den har bäst effekt om den tas på fastande mage. Det den gör är att minska produktionen av magsyra och när den minskar brukar också smärtan minska.
 
Min magkatarr orsakas alltid av stress i kombination med att för lång tid gått mellan måltiderna. Det som hjälper mig mest är att förebygga "anfallen". Det gör jag genom att dricka flera glas vatten och ev. ta en Link och/eller omeprazol när jag får de första symtomen: sug eller ilningar i övre delen av magen som lätt förväxlas med hunger.
 
När har du tagit din omeprazol?
Det bästa är om du kan ta den på morgonen en stund före frukost. Den har bäst effekt om den tas på fastande mage. Det den gör är att minska produktionen av magsyra och när den minskar brukar också smärtan minska.
Tack för tipset, har ju inte hunnit äta så många ännu. En på sjukan som åkte upp hel, sen en när jag kom hem, 3h senare spydde jag igen så vet ju inte riktigt om den hann börja verka. Sen så tig jag en idag innan frukost, that's it! Men ska tänka imorrn på det att ta den innan frukost!
 
I övrigt tror jag att det är stressrelaterat för min del. Jag varken röker eller äter extremt onyttigt eller överkonsumerar alkohol. Däremot har jag hur mycket som helst i skolan med tentor som hängt och hänger över mig, grupparbeten och projektarbete samtidigt som jag börjat nytt jobb precis inom samma område som jag pluggar.. Det är mycket som sker och jag kan inte göra så mycket åt det för stunden, får försöka rida ut de värsta, den 15 juni är det sommarlov, eller snarare 100% jobb och ingen ledighet, men jag behöver inte fundera på skolan just då i alla fall! Jobbet trivs jag med och känner ingen stress över utan det ska bli kul bara!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 525
Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
1 838
Senast: Stinaelin
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp