Forska på bröstmjölk är inte typiskt oetiskt.

Du menar ifall kvinnor upprätthåller amning utan att amma för att istället delta i forskningsprojekt om vad bröstmjölken ”tål”? Det låter ju inte helt klockrent iaf. Och inte svar på frågan ifall det är bevisat genom forskning att ämne inte övergår. Inte som att jag känner till varenda studoe och vet vad som är bevisat eller inte. Men att det inte är bevisat att det övergår är ju liksom inget hjälp i frågan alls ett ämne där folk upplever att det gör det, placebo eller ej.
 
Men finns det forskning som stödjer att gasbildande mat inte övergår i bröstmjölken?

Jag har ingen kunskap eller erfarenhet av specifikt gasbildande mat så uttalar mig inte om det. Men det där ”det finns ingen forskning som stödjer” blir ju helt intetsägande när det handlar om spädbarn. Anledningen till att det inte finns forskning är ju i de flesta fall att sådan forskning ät oetisk att bedriva. Ändå används det som bevis på motsatsen.

Det finns att läsa på livsmedelsverkets sida, där framgår säkert vad det stödjer sina uttalanden på.

Men alltså anledningen till varför magen bullrar av t ex bönor är för att det innehåller stora kolhydrater som är svåra att bryta ner. Det som bryts ner och tas upp av kroppen (och t ex blir bröstmjölk) är inte längre en svårnedbrytbar kolhydrat.
 
Det finns att läsa på livsmedelsverkets sida, där framgår säkert vad det stödjer sina uttalanden på.

Men alltså anledningen till varför magen bullrar av t ex bönor är för att det innehåller stora kolhydrater som är svåra att bryta ner. Det som bryts ner och tas upp av kroppen (och t ex blir bröstmjölk) är inte längre en svårnedbrytbar kolhydrat.

Nåt som finns i vitlök och lök reagerade min dotter på. Hon slutade få ont i magen när jag slutade äta det och fick tillbaka magknipet när jag provade igen. Väldigt tydligt!
 
Nåt som finns i vitlök och lök reagerade min dotter på. Hon slutade få ont i magen när jag slutade äta det och fick tillbaka magknipet när jag provade igen. Väldigt tydligt!

Jag ser att du skriver det, och det är möjligt att det finns något i lök som följer med i blodet. Men det kan inte bero på stora svårnedbrytbara kolhydrater som orsakar gaser i magen på den som bildar bröstmjölk.
 
Det finns att läsa på livsmedelsverkets sida, där framgår säkert vad det stödjer sina uttalanden på.

Men alltså anledningen till varför magen bullrar av t ex bönor är för att det innehåller stora kolhydrater som är svåra att bryta ner. Det som bryts ner och tas upp av kroppen (och t ex blir bröstmjölk) är inte längre en svårnedbrytbar kolhydrat.

Ja alltså jag ifrågasätter absolut inte det faktum att det inte finns bevis genom forskning för att det övergår i bröstmjölk, som det står på Livsmedelsverket. Men det intressanta i sammanhanget är ju ifall det genom forskning finns bevis för att det inte gör det.
 
Har köpt nan sensitive och dr brown flaskor nu, hoppas på bättring för magen! Har varit lite ”knorrig” på mornarna, inbillar mig att det är för att han legat mer stilla under natten än vad han gör dagtid, när han blir buren/är i babygym/åker guppig vagn och liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp