Magmedel; probiotika/prebiotika

Rodluvan

Trådstartare
Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i oktober (efter tillvänjning såklart). Han blev då otroligt sur och fick kolikaktiga symtom. Började portionsutfodra av samma hösilage + gav Pro Equo och då blev han bättre, men övergick sedan till hö i november då hösilaget inte gick åt tillräckligt fort.

Tycker han varit bra i magen tills innan jul någon gång. Nu är han absolut inte som i höstas då han hade diarré, sparkade sig själv i magen vid motionering osv. Nu bajsar han mycket, men det är inte löst utan smuligt. Går absolut inte skaka grepen när man mockar för då är det fullt av smulor i hela boxen. Det ser ut som om han är uppblåst i bakre delen av magen (om han nu inte blivit otroligt bukig..). Det enda jag har ändrat på är att han får 2 kg mer hö (efter att ha fått resultatet på höanalysen) och därmed minskat på linfrökakan lite långsamt till endast 1 dl för magens skull. Bytt hage har han också gjort sen några veckor tillbaka, men han gick i den hagen i somras utan problem. Hans foderstat består annars mest av hö (12 kg) och ska börja ge halm så han alltid har något att pilla på. Sen är det 3 dl betfor och 1 dl linfrökaka för att kunna blanda ner vitaminer/mineraler.

Provat med loppfrön, men tyckte inte det hjälpte alls. Sen har man hört att det är så olika vad som fungerar på olika hästar, men skulle gärna vilja höra era erfarenheter om de olika "magmedlen" som finns på marknaden. Pro Equo är ju väldigt dyrt i längden och sen får jag för mig att det måste vara bäst att ge kombinerat probiotika och prebiotika? Vilka tillskott har gett bäst resultat för er?

Tack!
 
Senast ändrad:
Pro Equo, EM Synvital/Bokashi, Equine Premium Gut Balancer, Pronutrin, Quick Fix, Trikem Vimital Harmoni Pro och Magbalsam är några medel som jag kollat på.
 
Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i oktober (efter tillvänjning såklart). Han blev då otroligt sur och fick kolikaktiga symtom. Började portionsutfodra av samma hösilage + gav Pro Equo och då blev han bättre, men övergick sedan till hö i november då hösilaget inte gick åt tillräckligt fort.

Tycker han varit bra i magen tills innan jul någon gång. Nu är han absolut inte som i höstas då han hade diarré, sparkade sig själv i magen vid motionering osv. Nu bajsar han mycket, men det är inte löst utan smuligt. Går absolut inte skaka grepen när man mockar för då är det fullt av smulor i hela boxen. Det ser ut som om han är uppblåst i bakre delen av magen (om han nu inte blivit otroligt bukig..). Det enda jag har ändrat på är att han får 2 kg mer hö (efter att ha fått resultatet på höanalysen) och därmed minskat på linfrökakan lite långsamt till endast 1 dl för magens skull. Bytt hage har han också gjort sen några veckor tillbaka, men han gick i den hagen i somras utan problem. Hans foderstat består annars mest av hö (12 kg) och ska börja ge halm så han alltid har något att pilla på. Sen är det 3 dl betfor och 1 dl linfrökaka för att kunna blanda ner vitaminer/mineraler.

Provat med loppfrön, men tyckte inte det hjälpte alls. Sen har man hört att det är så olika vad som fungerar på olika hästar, men skulle gärna vilja höra era erfarenheter om de olika "magmedlen" som finns på marknaden. Pro Equo är ju väldigt dyrt i längden och sen får jag för mig att det måste vara bäst att ge kombinerat probiotika och prebiotika? Vilka tillskott har gett bäst resultat för er?

Tack!

Kan du inte byta tillbaka till foderstaten du hade när han mådde bra och se ifall det hjälper. Om din häst mår bäst av två kilo hö mindre så ge den det och komplettera istället med halm. Vad det bara analysen som gjorde att du ökade högivan eller behövde den också öka i hull?
 
När jag hade min inne på Ultuna i höstas (för allvarlig diarré) så fick jag rådet att hygientesta höt jag gav. Han ska helst inte äta Hö eller hösilage från marken (för att undvika jordbakterier) så vi ger det i tunnor typ.

Min får inte heller äta sockerbaserade foder för det göder inflammationer och vi är sparsamma med kraftfodret.

Det de sa var att probiotika har liten eller ingen effekt på hästmagar för deras magar är inte uppbyggda som våra.

Om din hästs bajs är smuligt, hur mkt vatten får den i sig? Det låter som om det är för lite. För att undvika sånt har min häst nu Termobar i hagen och två vattenhinkar inne. :)
 
När jag hade min inne på Ultuna i höstas (för allvarlig diarré) så fick jag rådet att hygientesta höt jag gav. Han ska helst inte äta Hö eller hösilage från marken (för att undvika jordbakterier) så vi ger det i tunnor typ.

Min får inte heller äta sockerbaserade foder för det göder inflammationer och vi är sparsamma med kraftfodret.

Det de sa var att probiotika har liten eller ingen effekt på hästmagar för deras magar är inte uppbyggda som våra.

Om din hästs bajs är smuligt, hur mkt vatten får den i sig? Det låter som om det är för lite. För att undvika sånt har min häst nu Termobar i hagen och två vattenhinkar inne. :)

ProEquo har stor effekt på min magponny. Från koblajjor till bollar.
 
Har du provat vanligt bakjäst? Vet många hästar det hjälpt på, och han kanske bara behöver en liten lätt "puff" i rätt riktning. Det kostar ju inte många kronor att prova.
 
Quick fix är superbra fast inget man ger regelbundet utan mer just som en quick fix :up:
Det funkar bra på mina också. Samma tillverkare gör en gut balancer i pulverform som man kan ge "hela tiden". Denna kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte provat.

I mer besvärliga diarréfall har det enda som funkat på min varit Diarsanyl. Outstanding!
 
@animalasia Det var väl just för att jag upptäckte vid analysen att 10 kg hö inte "ska" räcka (i energi) till min häst. Han är ett halvblod på ca 500 kg, normalfödd och motioneras 6 dagar i veckan. Höet innehåller 6,1 MJ/kg foder så 10 kg hö gav ju bara 61 MJ. Dock har höet en kvot på ca 7 så han får ju lite proteinöverskott istället, men på somrarna när han går på bete så går han ju troligtvis också på proteinöverskott, och det utan problem. Han har ju inte varit tunn innan, men jag var bara glad att jag kunde öka grovfodret lite så han får mer att tugga på. 2 kg hö extra kan väl inte göra så mycket? Halm pillar han inte i sig alls mycket, max 1 kg per dag, så då kommer ju inte energibehovet täckas :( Känns mer som om det är bakterier han får i sig när han går och pillar i jorden/gräset. Men om jag inte märker någon förbättring med något magmedel så får jag väl prova att minska höet igen.
 
När jag hade min inne på Ultuna i höstas (för allvarlig diarré) så fick jag rådet att hygientesta höt jag gav. Han ska helst inte äta Hö eller hösilage från marken (för att undvika jordbakterier) så vi ger det i tunnor typ.

Min får inte heller äta sockerbaserade foder för det göder inflammationer och vi är sparsamma med kraftfodret.

Det de sa var att probiotika har liten eller ingen effekt på hästmagar för deras magar är inte uppbyggda som våra.

Om din hästs bajs är smuligt, hur mkt vatten får den i sig? Det låter som om det är för lite. För att undvika sånt har min häst nu Termobar i hagen och två vattenhinkar inne. :)

Han äter i alla fall höet från lastpall + lastpallskragar så inte direkt från marken :) Mellan fodringarna går han dock och pillar väldigt mycket i gräset så han får säkert i sig massa jordbakterier då..

Han dricker upp 20 liter inne (full vattenhink) och brukar dricka lika mycket ute. Dock hade han inte druckit så mycket ute idag.. Det beror säkert på att det var kallt och att det inte var jag som hade utsläppet. Jag brukar nämligen stå och koka en massa vatten i vattenkokaren om det är minusgrader så han får ljummet vatten på morgonen, men självklart kan jag ju inte kräva att de andra i stallet ska fixa med det. Så en termobar står högt på önskelistan!

Kom på att jag ändrat på en till sak: jag har flyttat vattenhinken i hagen. Han gillar att blöta höet i vattnet så förut hade jag vattenhinken precis bredvid höhäcken ute i hagen. När jag bytte hage ställde jag dock vattenhinken 10 m ifrån, men kan ju vara värt att ställa tillbaka vattenhinken ifall det gör att han dricker mer.
 
@SkorpSmulan @SaraMara
Jag har faktiskt kollat på Quick Fix och även Gut Balancer. Ska nog testa Quick Fix och se vad som händer, annars kör jag nog på Pro Equo för det verkade ju fungera sist :)
Min egna personliga studie av bajs ;) är att de känsliga hästarna kan få just smuligare bajs av proteinöverskott... I alla fall min häst. När jag balanserade upp foderstaten så försvann det.

Just nu har jag motsatt problem samt att vi fasat in på ensilage nu. Jag har beställt yea-sacc och tänkte prova men har gett proviva nypon under infasning och det ger ok resultat på mitt djur.
 
@animalasia Det var väl just för att jag upptäckte vid analysen att 10 kg hö inte "ska" räcka (i energi) till min häst. Han är ett halvblod på ca 500 kg, normalfödd och motioneras 6 dagar i veckan. Höet innehåller 6,1 MJ/kg foder så 10 kg hö gav ju bara 61 MJ. Dock har höet en kvot på ca 7 så han får ju lite proteinöverskott istället, men på somrarna när han går på bete så går han ju troligtvis också på proteinöverskott, och det utan problem. Han har ju inte varit tunn innan, men jag var bara glad att jag kunde öka grovfodret lite så han får mer att tugga på. 2 kg hö extra kan väl inte göra så mycket? Halm pillar han inte i sig alls mycket, max 1 kg per dag, så då kommer ju inte energibehovet täckas :( Känns mer som om det är bakterier han får i sig när han går och pillar i jorden/gräset. Men om jag inte märker någon förbättring med något magmedel så får jag väl prova att minska höet igen.

Hoppas att du hittar orsaken och att hästen blir bättre :)
 
Min egna personliga studie av bajs ;) är att de känsliga hästarna kan få just smuligare bajs av proteinöverskott... I alla fall min häst. När jag balanserade upp foderstaten så försvann det.

Just nu har jag motsatt problem samt att vi fasat in på ensilage nu. Jag har beställt yea-sacc och tänkte prova men har gett proviva nypon under infasning och det ger ok resultat på mitt djur.

Jag läste runt lite på internet och hittade också något om att vissa hästar är känsliga för proteinöverskott. Det var otroligt mycket protein i hösilaget som han åt förut (tror det låg på 7 MJ och 68 g smrp) så kanske därför han inte klarade av det på fri tillgång. I mitt nuvarande hö är det 6,1 MJ och 42 g smrp så 12 kg av det blir ju 500 g smrp istället för 450 g som han borde ligga på. Men när jag gav mer linfrökaka och mindre hö så låg proteinet på totalt 470 g så det är ju ingen större skillnad. Däremot låg ju energin bara på ca 65 MJ då.

Men om han vore känslig för protein; hur klarar han sig utan magproblem på sommaren? Beror det på att de äter "hela tiden" och inte får det i portioner? Eller att de får i sig mer vatten så de lättare kissar ut proteinöverskottet?

Det är en hel vetenskap det här :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min 17 åriga halvblodsvalack bytte stall för lite mer än 1 år sen, och när vi i stallet på hösten/vintern går över till hösilage så blir...
Svar
5
· Visningar
1 972
Senast: Ace
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 367
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: Lindsen
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp