Magnecyl och karens

Sv: Magnecyl och karens

Hittar ingenting på STC sida, men där gäller det ju doping inte slakt.

Däremot skrev P Kallings att salisylsyra kan påvisas i urinen från gräsätare, ffa efter intag av luzernhö (ur FASS för vet)

Ja, frågan är bara hur lång. Vad gäller slakt så är det förmodligen livstidskarens som gäller eftersom preparatet inte är registrerat för användning hos häst och saknar MRL-värde. För tävling borde det vara jämförbart med andra preparat inom NSAID-gruppen, t ex Finadyne och Metacam.

Inte för jag har med saken att göra, men varför ge magnecyl om hästen ska slaktas?

Min pålle fick Magnecyl på prov som blodförtunnande. Stod på klinik och var helt uppsväld på ett ben och det trodde att det kunde bero på ett blodkärl. Efter lång behandling testade man Magnecyl, vet inte hur många det var men det var en ganska regäl dos. Fungerade dock inte då.....

Precis som TantEster säger är det livstids karens på alla läkemedel som inte är registrerat för häst. Det ska skrivas in i passet att hästen är behandlad med ett sådant läkemedel och att den därför inte får användas till livsmedel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 311
Senast: Bregen
·
Hästvård Brukar ni använda vinterskorna första sommarskoningen utan broddar? 2
Svar
30
· Visningar
1 624
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka