• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Travanti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 965
T

Travanti

Har hört att magnesium kan fungera på heta hästar.
Tycker det där pulvret ser så tråkigt ut,det finns inget annat man kan ge till pållen för att få i honom magnesiumet?
Något det finns naturligt i?

Sv: Magnesium

Vetekli 4,6 g/kg, linfrökaka 4,7 g/kg, och lucern ca 3 g/kg. Med ökat Mj-intag så ökar ju även behovet... 0,15 g Mg/Mj är rekommenderad daglig minimitillförsel.
//marti

Bellson_ skrev:
vadå, blir dom lugnare av magnesium? :confused:

Tror det är som så att magnesium brist bidrar till nervisotet. Att magnesium lugnar hjärtat lite..På ett bra sätt då..

Att ha en häst med mycket motor, då hjälper magnesium föga. Har man en häst som är strssad, bör man ju ta reda på VARFÖR den är stressad. Smärta eller brist, och hantera situationen därefter. Det blir ju en märklig situation om man ger hästen magnesium pga stress, och det sen visar sig att hästen hade fysiska problem som borde ha åtgärdats.

Bananer är rika på magnesium...
Men jag vet inte hur mycket det är i en banan.

Man brukar säga att ett litet överskott av magnesium ska ha en lugnande effekt men det finns inga vetenskapliga studier som stöder detta påstående.

Men min häst har INTE mycket motor, men jag måste ge honom extra magnesium för hans muskler (han har problem med sina muskler). Blir han extra seg av det då? :crazy:

Bellson_ skrev:
Men min häst har INTE mycket motor, men jag måste ge honom extra magnesium för hans muskler (han har problem med sina muskler). Blir han extra seg av det då? :crazy:

Magnesium påverkar ju inte hästen på det sätt som trådksaparen önskar, alltså om man har en häst med mycket motor men inte stressad i grunden. Då ger magnesium ingen som helst effekt, har du en stressad häst te x pga en brist av magnesium så självklart får du hjälp av det och hästen blir mindre stressad för att behoven blir tillgodosedda.

Men hästen kan ju även bli stressad av annat, bl a smärta eller en dåligt anpassad utrustning ex.vis. Även då är magnesium realtivt verkningslöst, kanske kan man uppnå en liten effekt men förmodligen marginell. Men då är grundproblemet ett helt annat, och det är problemet man då måste lösa.

Magnesiumbrist är inte helt ovanlig, orsakerna är bl a därför att man tittar på alla andra värden som anses viktigare när foderstaten sätts. Men man måste också ha en viss urskiljning, misstänker man att det finns en brist går det ju att ta fram med hjälp av en foderanalys och ett vettigt foderstatsprogram. Har man ingen sådan möjlighet pga analys saknas, då blir det ju desto viktigare att utesluta fysiska blockeringar först innan ett fodertillskott ges. Jämförelse, jag antar att du inte skulle krydda din mat före du hade smakat. Varför, jo man vill ju vet vad som behövs och om det behövs samt hur mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 769
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
945
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka