Magnesiumbehov/kvot

Magnum

Trådstartare
Om magnesiumbehovet hos häst är uppfyllt (dubbelt upp mot behovet)
men kvoten mellan kalcium-magnesium ligger på 2,1 istf minst 2,7 som det ska vara, är det då "farligt" att köpa magnesiumtillskott, eftersom det blir överskott på behovet då?
Kvoten är ju inte rätt, det är ju obalans annars?

Fråga till:
Hur mycket kalcium över BEHOVET är ok, så länge fosforhalten är uppfylld och kvoterna ligger inom rilmliga gränser? De ska väl inte vara några alls problem om kalciumet kommer från grovfodret huvudsakligen?

Så den egentliga frågan blir väl::idea:
Kan man med andra ord vara lugn med att det blir "behovöverskott" så länge kvoterna blir uppfyllda?

Sv: Magnesiumbehov/kvot

Du kan gå över ganska mycket med kalcium innan du märker några skador. Men är det inte bättre ett köpa ett vanligt mineralfoder till din häst. Billigare och ingen risk för överskott med magnesium. Det är inte jätte vanligt att hästar har behov av magnesium nämligen. Du kan inte öka högivan nåt kilo istället för att köpa tillskott?
Lycka till

lilla_edvardsson skrev:
Det är inte jätte vanligt att hästar har behov av magnesium nämligen.

Nu uttrycket du dig klumpigt - du menar att det inte är vanligt med BRIST av magnesium?

Magnum skrev:
Så den egentliga frågan blir väl::idea:
Kan man med andra ord vara lugn med att det blir "behovöverskott" så länge kvoterna blir uppfyllda?

I boken står "Friska hästar klarar utan problem en kalcium/fosforkvot på 3:1". Överskottet av kalcium utsöndras med urinen.

Sen står det "Rimliga naturliga överskott av magnesium är ofarliga. Hästen håller en lämplig nivå genom att balansera upptaget ur tarmen och utsöndringen med urinen."
Av det att döma är det alltså lugnt så länge det mesta överskottet kommer från naturlig väg - dvs grovfoder, antar jag.

Om man skulle strunta i mineraler:
Höt har högt kalciumvärde men fosforbehovet täcks inte. Magnesiumbehovet täcks också, MEN kvoten kalcium-magn är på 1,7(räknat fel däruppe..) istf 2,7.
Om jag skulle strunta i mineraler behöver jag köpa både fosforbalans och magnesiumtillskott för att få till det med allt.

Med mineraler:
Köper jag miner vit tex, behöver jag bara köpa magnesiumtillskott. det räcker inte att bara ge mer hö. Kvoten blir ju fortfarande för låg!
--------------------------------------------------------------

"Det är inte jätte vanligt att hästar har behov av magnesium nämligen."

Men vad händer när kvoterna inte stämmer och det blir obalans?
Behovet hos min häst är redan täckt, men det är KVOTEN som är för liten..Men visst är det viktigare att få balans,vad jag förstår klarar de ganska mycket över behovet?
Det är DET jag egentligen vill ha svar på..

milly skrev:
Har du inte läst MITT svar? :confused:

Jo, nu är jag med.:o
Var aningen snurrig förut...sorry
Tack för svaren förresten!:bow:
------------------------------------------------------------------
Insåg nu när jag satte mej igen och kollade på foderstaten att jag räknat fel, väldigt mycket tom :o :angel:
För att få upp kalcium-magnkvoten ska det INTE tillsättas mer magnesium, det behöver minskas för att få upp den.. Jag hade tänkt åt fel håll och dessutom fått in en siffra för mycket på magnesiumet..

Så nu undrar jag inte över nåt längre :D

Just om det där iaf!
Återkommer säkert med andra undringar i framtiden! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen. Alla värden är toppen, men så mycket magnesium som det är i detta hö har jag aldrig haft förut. Det är 1,4g/kg foder...
Svar
4
· Visningar
1 677
Senast: milly
·
Foder & Strö Sitter och klurar på höstens foderstat till hästen och det här med mineraler och kvoter hit och dit. Energin och proteinet är ju...
Svar
3
· Visningar
806
Senast: Anna_
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka