Bukefalos 28 år!

Sorbe

Trådstartare
Är det någon här som har lite koll på magnolian?

Det finns några superfina träd och en fin buske här i stan som jag är mycket nyfiken på. En dag hoppas jag kunna ha ett ljusrosa magnolia träd i trädgården. :)

Har förstått att det tar några år innan de börjar blomma?
Är det något speciellt man ska tänka på när man planterar ett sånt träd?

Vad är det för stort/sorter på dessa?

magnolia003_512e6d25e087c32e97e200f4.jpg


magnolia002_512e6d789606ee123d50e204.jpg


magnolia003_512e6d79e087c32e9cc27cbf.jpg


Samma som ovan, lite närmre bild på blommorna
magnolia003a_512e6d79ddf2b334463ec91c.jpg
 
Sv: Magnolia

Jag tror det är en vanlig soulangiana, men det finns massor av sorter så jag kan kolla närmre när jag sitter vid datorn och kan zooma:)

Magnolior vill stå skyddat, gillar inte blåsiga lägen. Olika arter ha lite olika krav på jorden, men magnoliorna brukar inte vara jättesvåra om man sätter dem i rätt läge. Det kan ta ett tag innan de blommar, men det beror också på hur stor man köper den, man kan köpa ganska stora krukade exemplar som blommar redan i krukan.
 
Sv: Magnolia

Jag läste på om dem förra året, vill så gärna ha ett i trädgården.
Jag vet inte om det stämmer men jag läste att de är väldigt känsliga i rötterna och att de inte tål att man typ kör med gräsklipparen runt roten och att de inte fixar att vattnas med kallt vatten.

Det gjorde mig avskräckt iallafall.. De är sjukt vackra men kostar lite för mycket för att jag ska lyckas ha död på den direkt..
 
Sv: Magnolia

Nja, kallt vatten funkar, men få träd uppskattar faktiskt att man kör över deras rötter:) Enkelt fixat genom att sätta magnolian i en rabatt eller ha en rejäl trädring runt den, man ska ändå inte ha gräs upp mot en trädstam.
 
Sv: Magnolia

Magnolior vill planteras på våren så de rotat sig ordentligt innan vintern kommer. Det finns alla möjliga sorter, enköping lär ha en hel allé och även i stockholm använder man dom som stadsträd så de är relativt tåliga ändå, då använder man ofta Magnolia Kobus.

Jag tycker man inte ska vara så rädd för dem, på rätt plats fungerar de ju som vilket träd eller buske som helst.
 
Sv: Magnolia

Tack för alla svar!

Har kollat lite hos Blomsterlandet och denna sort heter "Praktmagnolia" och det är en sån jag vill ha. Den klarar som mest zon 2 och vi bor i den zonen som tur. :)
Hur stora brukar dessa träd vara när man köper dem? Förstår att man köpa dem i de flesta åldrar och jag vill nog inte ha en jätteung utan gärna några år gammal så den är lite robust ändå.
Någon som vet lite vad priset brukar ligga på magnolior?
 
Sv: Magnolia

Magnolior är ganska dyra, eftersom de växer långsamt och får stå i plantskola längre. Jag hade inte valt en allt för stor, risken för rotsnurr eller andra allvarliga fel är större ju äldre plantan är. Dessutom om ni bor i en zon som är på gränsen är det bättre om plantan härdas lite innan den är allt för gammal.
 
Sv: Magnolia

Jo, det är sant.
Hittade en plantskola som säljer praktmagnolian i ungefär 175 cm höjd för 4000 kr inklusive hemkörning och plantering, det lät ju bra? :)
 
Sv: Magnolia

Det är bra pris. Jag köpte en liten buskmagnolia i våras direkt från odlaren, tror den var 60-80 hög, den kostade 600.

Men, tänk på om du får den hemlevererad, att välja själv vilken du ska ha. Alla skador på stam och grenar gör att den inte ska väljas! Skadas den under transport så reklamera!
 
Sv: Magnolia

Har du någon bild på den? :)
Blomsterlandet har en ny sort som heter "Genie" som var lite annorlunda också, är det en buskmagnolia?

Det är sant. Problemet är bara att där trädet finns nu är i Ängelholm typ så det är en bit men vad fasiken, ska man ha ett bra träd så får man väl åka en bit. Eller helt enkelt leta upp någon här i närheten.
Tror de kommer personligen upp med ett träd och planterar själva. :)
 
Sv: Magnolia

Jag tror du kan hitta betydligt närmre, speciellt om du bara ska ha en som är 175 (vilket inte är trädkvalitet egentligen, för de heter 10-12, 12-14, 18-20 osv).

Genie är definitivt en buskmagnolia, ganska oprövad, men väldigt fin!
 
Sv: Magnolia

*knapplån*

Vi köpte en soulangeana för snart tre veckor sen och vi är jättenöjda!
Jag började först kolla hos Blomsterlandet och Plantagen, men de magnoliorna var pluttsmå så vi åkte till plantskolan här i stan och köpte med oss deras största exemplar!
Nu är sambon så förtjust i detta träd att han tagit bort hela forsythian på baksidan för att han vill ha ett magnoliaträd där också! :love:

magnolia003_5197c01eddf2b335622e06ff.jpg
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 460
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp