• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 913
S

__Stilett__

är det någon här som rider med magplatta (typ hoppgjord som jag kallar det) med sina dressyrhästar? jag har lagt märke till att min ena häst är lite kinkig med vanliga korta dressyrgjordar. (funderar på om han tycker det nyper..) Nu har han en dressyrsadel som man har en vanlig lång sadelgjord på. jag har till råka på allt upptäckt att hästen verkar trivas bättre med resårgjord med magplatta än vanlig lång sadelgjord.

Fördelar magplattan trycket bättre eller ngt?

jag har sökt men svaren har varit luddiga.
får man tävla lokalt alternativt regional med resårgjord med magplatta?

Sv: magplatta

Innan min häst växte 4 cm och fick en manke så red jag med magplatta alltid. Annars satt inte sadeln fasst.

Jag upplever det som om magplattan fördelar trycket jämnare och på större yta och därför ligger sadeln stadigare. Kan tänka mig att vissa hästar föredrar detta. :idea:

Det finns ju sadelgjordar som är anatomiskt utformade och med en betydligt större anläggningsyta under magen än vanliga sadelgjordar, men ändå inte maglpatta, det kanske vore något? (Yta ungfär som en halv magplatta)

Jag red två klubbtävlingarna med magplatta och ingen sa något om att man inte får ha det samt att det står inget i TR om det.

Numera har dock min gris fått en mer normalt formad rygg och kan gå med vanligt sadelgjord utan altt åker omkring. ;)

jo han växer mkt just nu. sadlarna ligger väl som dom ligger då han är såpass hög baktill. Jag upplever nog att sadeln känns som den är lite mer på plats kanske... Jag ska troligen tävla lokalt denna helg, så jag tänkte se om jag ska ta vanlig gjord eller magplattagjorden.

(har redan köpt massa hästsaker, får vänta till nästa löning..harkel..)

jag hade vanlig gjord på tävlingen nu men nästa tävling funderar jag på o ta andra gjorden, så jag puttar upp tråden igen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 832
Senast: Lobelia
·
Utrustning Ska prova ut sadel i veckan som kommer o tänkte införskaffa en ny sadelgjord. Nuvarande från chetak med resår i en sida är jag inte alls...
Svar
6
· Visningar
1 474
Hoppning Fick inget riktigt svar under Utrustning - gör ett nytt försök här Läste ett intressant svar från en hopptränare angående det här med...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: EQL
·
Utrustning Läste ett intressant svar från en hopptränare angående det här med hästar som bockar efter hinderna vid hoppning. Jag har ett äldre sto...
Svar
3
· Visningar
785
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka