Magproblem/tröttnar på foder

Stolth

Trådstartare
Hej!
Jag ska försöka göra en lång historia kort...
min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd med dropp med ett värde på över 700 På bukspottkörteln (ska ligga lägre än 200). Efter mycket om och men när han kommit igång att äta igen så fick han komma hem. På återbesöket hade värdena återgått till det normala men vi har fortsatt på foder för hundar med pankreatit dvs låg fetthalt. Vi har därefter haft ett återfall hemma som vi klarade av att kontrollera utan att åka in.
Nu i söndags började han kräkas hemma två gånger på morgonen och ville helt plötsligt inte ha mat eller ens kokt kyckling vilket vi annars har som tränings/tävlingsgodis och han älskar det. Jag fick i honom lite men i måndags blev han sämre så han fick ligga med dropp under dagen. Nya prover togs som visade 216 på bukspottkörteln vilket jag tänker att han då inte blivit så dålig av. Därefter har jag kämpat hela veckan med att få i honom mat. Jag har försökt med det mesta men igår blev han sämre igen, in till veterinären akut men inte ont i magen, ingen feber, värdena såg fortsatt bra ut så lite mer dropp och sedan hem igen. Vi fick utskrivet medicin mot illamående då veterinären tyckte han betedde sig som det eftersom han är intresserad av maten men vänder vid skålen.

Nu idag runt lunch tror jag att min polett trillade ner men jag känner mig hjälplös. Jag tror att han förknippar maten med att må illa. Lägger jag till lite kokt kyckling (som han nu äter) i maten så tar han in det i munnen, sorterar bort maten och spottar ut den. Råkar han Gud förbjude bita i en foderkula spottar han ut allt. Blöter jag maten och lägger kyckling på så äter han inte kycklingen för den smakar ju av maten....?
efter första omgången inne i april fick han gå på foder royal canin gastrointestinal low fat. Sedan gick jag över till happy dog sensitive Toscana 7,5% fett. Men när han fick återfallet som vi kunde avvärja hemma så hade veterinären stängt så jag fick åka till ett annat ställe och köpa hills ID sensitive low fat och han har älskat det
Nu idag åkte jag till veterinären och köpte en påse RC gastrointestinal low fat igen och nu äter han..

Jag har alltså försökt få i honom mat i snart en vecka men han har inte alls velat ha maten som han åt när han blev dålig. Kan det vara så att han förknippar den med att må illa och att jag alltså behöver byta foder när det blir så? Någon med tips eller trix?
Jag känner mig vilsen och vet inte hur jag ska tänka. Jag vill inte heller erbjuda honom så pass mycket olika att han kan spela ut mig.
Ska tilläggas att vi har en colorektoskopi inbokad om 2 veckor.

Med vänlig hälsning, Lisa
 
Jag vet inte vad du menar med att han kan spela ut dig?
Men i varje fall, jag har en hund som matvägran om hon får samma mat för många gånger i rad. Hur många gånger det är exakt vet jag inte, det varierar en del. Men jag har två, ibland tre, foder med liknande värden som jag alternerar med. Fungerar bra, hon äter och är glad och då är jag nöjd.
Enda nackdelen är väl att kilopriset är något högre på mindre påsar och storpack går inte åt tillräckligt fort.
Så ge honom den mat han vill ha, med de värden han behöver tänker jag.
 
Jag gör likadant som @farin med min hund. Han är förvisso frisk men tröttnar förr eller senare alltid på maten. Jag brukar variera mellan en typ av fryst foder och ett par torrfoder.

Håller med om att ge honom det han äter och alternera mellan likvärdiga foder om det är det som får honom att äta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 156
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 368
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp