Magsår - dricker vid höätning?

jacko

Trådstartare
En bekant studerade min häst när han åt hö och sa att hon hört att det kan vara en indikation på att hästen har magsår om hästen tar några tuggor hö och sen dricker. (Vilket min häst gör).

Jag har inte märkt något annat direkt på hästen - han reagerar iofs alltid när man spänner sadelgjorden men jag har tolkat det som att han är känslig i pälsen (vilket han också är, porslinsprinsessa som han är).

Har ni hört detta förut - att om en häst dricker mycket under tiden den äter hö kan det vara tecken på magsår?

Sv: Magsår - dricker vid höätning?

Äsch. har hästen möjlighet att blaska/ blöta ner höt så gör de så.

Mina gör så med varje tugga- har sjö i boxen o har därmed lagt höet i en vtntunna under vtnkopparna.

Det är så hästar fungerar. Dom vill gärna dricka när dom äter. Inget konstigt i det, bara helt normalt för en häst ;)

Inget konstigt. Min häst tar hötussar i munnen och blöter dom i vattenhinken innan han tuggar upp dom. Han har alltid gjort så i de hittills 9 åren jag haft honom.
Aldrig varit problem...

Din bekant har rätt det kan vara men behöver inte vara ett tecken på att hästen har problem med magen.

tack ska ni ha för era lugnande ord. Jag har surfat runt men inte hittat att just drickning vid höätning är någon indikation.

Jag hann känna mig som världens sämsta hästägare... (Inte för att jag är den bästa, men kanske är jag ingen djurplågare i varje fall!). Och han har ju problem med magen då och då, så det kunde passa.

Om din häst har magproblem då och då, så är säkert blötandet av höet ett symptom på att den inte är bra i magen. Jag har haft ett sto som lätt fick störd tarmflora och det kunde tydligt ses på hur hon hanterade sitt grovfoder. När magen inte var bra blötte hon fodret mycket och när magen var i balans gjorde hon det inte alls. Har även sett fenomenet på andras hästar med dålig mage, ju sämre mage ju mer vatten häller hästen på fodret.

Det brukar vara tecken på magproblem/sår os.v om hästen blöter höet, inte att den bara dricker. Den brukar lägga höet i vattenkoppen/spannen isåfall och ätadricka liksom. Andra tecken är stress, hovbölder uppblåst mage etc..

En bekant studerade min häst när han åt hö och sa att hon hört att det kan vara en indikation på att hästen har magsår om hästen tar några tuggor hö och sen dricker. (Vilket min häst gör).

Jag har inte märkt något annat direkt på hästen - han reagerar iofs alltid när man spänner sadelgjorden men jag har tolkat det som att han är känslig i pälsen (vilket han också är, porslinsprinsessa som han är).

Har ni hört detta förut - att om en häst dricker mycket under tiden den äter hö kan det vara tecken på magsår?
Magsår kan man bara detektera genom Gastroskopi inte genom att stå på sidan och uttala sig om ditten o datten

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon... 2
Svar
23
· Visningar
2 162
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 753
Senast: lady_vip
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 310
Senast: Karre
·
C
Hästvård en kompis i stallet sa till mig att det syntes i skinnet på min häst att hon dricker för lite. och sen så är hon smal (hon är inte för... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 818
Senast: tahoi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka