Sv: Magsår

"Magsår har hittats i upp till 93% hos grupper av tävlande fullblodshästar 60% hos andra typer av tävlingshästar"
Göran Sandh 2000 (SLU)

så nog stämmer det..
 
Sv: Magsår

scubadiver skrev:
vad gör man åt magsår om man skulle få konstaterat att den har det?

Prova Eclipse´s Fiber-plex. Bra både för människor och hästar. Jag har själv magkatarr och anväder ca. ½ dl i havregryngröten på morgonen.
Kanon! Även till hästar som ofta har diarré. Eclipse har även Microbalans. kolla upp: eclipsebiofarmab.se

Kanske blev reklam? inte menat så. Svar på citat.
 
Sv: Magsår

När det gått långt kan hästen få början till karprygg oxå. Jag skulle tro att hästen ser uppdragen ut vid magen.
De brukar lukta illa ur munnen oxå.

Karprygg och uppdragen...precis så ser min häst ut som jag misstänker har haft magsår i flera år p g a den stressiga miljö han stod i tidigare... Rättar detta till sig när såren läkt ut, eller blir karpryggen bestående? Gissar att den kommer till följd av kroniska spänningar, då borde den kunna behandlas av t ex en kiropraktor?

Någon som vet hur lång tid det kan ta för magsår att läka ut spontant, om hästen går på bete eller får bara grovfoder (och därtill vistas i en lugn miljö)? Eftersom min krake är så mager vill jag börja ge honom kraftfoder igen men vågar inte riktigt på grund av magsårsrisken... :confused:
 
Sv: Magsår

Chansa inte på att det läker spontant. Jag trodde att min lille "bara" hade magkattar eftersom han dels var ung, alltid fick så mycket grovfoder han ville, snällt kraftfoder samt mycket lugn miljö. Trots detta så visade det sig att han hade magsår och blev inte bättre försen nu när han fått Pronutrin...Han gick med det mer eller mindre under 1.5 år.

Spänningarna av smärtan som gör att kroppen ser lite "skum" ut har iaf. släppt helt på min. Han har släppt i både mage, rygg och kruppa och är avslappnad samt belastar och rör sig bättre.

Du kan ge din häst lucern och linfrökaka utan att riskera ngt.. Min fungerade bra på melassfri betfor och alfa också samt foderjäst periodvis.

Några symtom som kan ses.

Blöter grovfoder, tappad aptit eller ökad tuggbehov, av magring, skit som luktar surt och fränt, nervös eller låg, spänningar i kroppen, uppdragen buk, stört rörelsemönster m.fl. Det kan variera och se lite olika ut.

Min hade även dåligt blodvärde samt en infektionbild som inte blev bättre försen medicineringen med Pronutrinet.
 
Senast ändrad:
Sv: Magsår

Jo, pronutrin kan hjälpa mot magsår. Är väl som Losec. Men rätt dyrt det med. Å andra sida, om det hjälper är det värt lite xtra.
 
Sv: Magsår

Du märker om hästen har magsår genom att den har kronisk kolik,presterar dåligt,tandgnissel och förändrar sitt beetende kan bla ta en tugga av kraftfodret och gå bort en bit innan den tar en ny tugga. Det är 90% av kapplöpningshästarns som har det pga av att dom trycker ihop allt dvs kroppen det gör att syran kommer i kontakt med den del av magen som är oskyddad. gastrogard är en del av behandlingen men man måste ändra foderstaten ochså så att dom får mera grovfoder och grovfoder först så att salivproduktionen kommer igång.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Ponylove
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Ray
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 255
Senast: TinyWiny
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp