Bukefalos 28 år!

Magtråd...

bettysmatte

Trådstartare
Hur får man rätt på en krånglande mage? Hela hösten och vintern har min mage varit knepig. Omväxlande hårdare och lösare, gasig från och till. Kan inte säga att jag precis har ont, men det är ju ändå irriterande att det är så här.

Mycket, mycket möjligt att det är stress det beror på. Det har varit väldigt mycket att oroa sig över hela hösten.... :( I regel har jag en "snäll" mage, men när jag tänker tillbaks så HAR den krånglat i perioder förr och antagligen då pga stress. När jag pluggade i USA till exempel, och kände mig pressad, så kunde magen krångla en hel del. Så fort jag åkte hem till Sverige på semester - och slappnade av - så fungerade den finfint igen. Och nu kan ju del av stressen faktiskt bero på att jag oroar mig över min mage... :crazy: Ond cirkel...

Vad är bra att äta/låta bli att äta till exempel? Tycker mig märka att jag reagerar negativt på apelsiner och clementiner. Är det svårsmält kanske? Trist i så fall, för det är ju så gott... Kan man bli LÖSARE av för mycket fiber i maten? Jag har ätit havregrynsgröt, hårt bröd och då en del frukt (speciellt bananer och apelsiner) nu ett tag varje dag. Men det kanske kan bli FÖR mycket av det nyttiga också??

Tar tacksamt emot tips om vad jag kan testa för att magen ska bli "normal" igen!!
 
Jag ringde hälsocentralen, fick lämna lite prover och sedan träffa läkare. Fick veta att jag nog har IBS och att jag bör äta bra bakterier (de där som slutar på -filus) samt stressa mindre. Det första är enkelt, jag brukar köpa probi mage på apoteket, men det andra är inte lika lätt :D

Har dock slutat med laktos innan jag var till läkaren eftersom jag tänkte att något ska jag prova själv och det har hjälpt. Mest är det grädde jag reagerar på. Har även minskat på vetemjölet eftersom jag tycker att jag får som en sten i magen om jag äter det. I övrigt är skräpmat ingen höjdare men det är väl lika bra tänker jag. Jag försöker äta regelbundet för det hjälper också.

Det finns massor att läsa på nätet om du vill men jag tycker att man får sålla lite bland tipsen.
 
Ta bort gluten helt så finns en chans att du tål grädden bättre. Min son är konstaterat laktosintolerant som 10-åring, men sen han slutade med gluten kan han helt plötsligt nu vid 19 äta vanliga mjölkprodukter igen

En annan sak man kan prova (men börja försiktigt) är att ta resistent stärkelse dvs du rör ner lite potatismjöl i ett glas kallt vatten och dricker morgon och kväll. Stärkelsen blir till mat åt de bra bakterierna i tarmarna. Men som sagt börja väldigt försiktigt med 0,5-1 tsk åt gången.
 
Om det är laktos man är känslig mot verkar det konstigt att just grädde skulle vara det man reagerar mest på. "riktigt" grädde (40%) innehåller 3.0 g laktos/100g medan mellanmjölk innehåller 4.9 g/ 100g. Vissa magar reagerar ju på fett det verkar nästan troligare om grädden är det som triggar mest.
 
@bettysmatte Jag har ont i magen ibland men inte särskilt ofta. Ibland får jag en känsla av att IBS är diagnosen på allt som inte solklart är något annat. Samtidigt så måste jag givetvis tro på vad läkaren säger till mig. Men till största delen har regelbundna vanor och mindre vetemjöl fungerat bäst för mig.

@Tulip Det är mycket möjligt att det egentligen är fettet min mage inte tål. Som jag förstått är det mindre laktos i fetare produkter (smör går till exempel bra för mig att äta) så i enlighet med det borde grädde gå fint att äta. Enligt proverna är jag inte laktosintolerant men har som sagt var märkt att det hjälper att minska på laktosen. Läkaren tyckte att det var helt okej då laktosintolerans är svårt att upptäcka via prover och så har jag dessutom mycket finskt påbrå och där är det vanligt med laktosintolerans.

@cewe Jag har hört flera andra säga samma sak som din son upplever.
 
En annan sak man kan prova (men börja försiktigt) är att ta resistent stärkelse dvs du rör ner lite potatismjöl i ett glas kallt vatten och dricker morgon och kväll. Stärkelsen blir till mat åt de bra bakterierna i tarmarna. Men som sagt börja väldigt försiktigt med 0,5-1 tsk åt gången.

Jag lärde mig detta för någon månad sedan (tack @Angua ) och har sedan dess med jämna mellanrum druckit potatismjölsvatten. Det har gett mer avföring och en lugnare mage. Jag startade med typ en matsked och det blev bara positivt.

Varför försiktighet?
 
Jag lärde mig detta för någon månad sedan (tack @Angua ) och har sedan dess med jämna mellanrum druckit potatismjölsvatten. Det har gett mer avföring och en lugnare mage. Jag startade med typ en matsked och det blev bara positivt.

Varför försiktighet?
Vissa kan få ganska starka reaktioner har jag förstått på de forum jag läst. Speciellt om man har stora problem med mag&tarmbakterierna
Själv märkte jag ingen större skillnad. Så mina mår antagligen bra antar jag :)
 
Om det är laktos man är känslig mot verkar det konstigt att just grädde skulle vara det man reagerar mest på. "riktigt" grädde (40%) innehåller 3.0 g laktos/100g medan mellanmjölk innehåller 4.9 g/ 100g. Vissa magar reagerar ju på fett det verkar nästan troligare om grädden är det som triggar mest.

Sedan jag slutade med gluten har jag inga problem med grädde vilket jag haft hela livet innan! :)
 
@bettysmatte Jag har ont i magen ibland men inte särskilt ofta. Ibland får jag en känsla av att IBS är diagnosen på allt som inte solklart är något annat. Samtidigt så måste jag givetvis tro på vad läkaren säger till mig.

Det är precis så det är. IBS står för Irritable Bowel Syndrome vilket är ett symtom snarare än en diagnos, 8ch alltså "det mesta som inte går att förklara på annat vis" ;). Blandas ibland ihop med IBD men det är ett samlingsord för inflammatoriska tarmsjukdomar och alltså inte riktigt samma sak.
 
Det första är enkelt, jag brukar köpa probi mage på apoteket, men det andra är inte

Tycker du att det hjälper? Jag köpte idag. Hur lång tid tar det innan man ser effekt? Lite intressant var ju att de innehåller potatisstärkelse som fyllnadsmedel. Med tanke på vad som diskuterats i tråden om potatismjöl.
 
Efter att jag slutade med glutenprodukter så blev min mage mycket gladare. Läste lite om hur magen ska reagera om man är glutenintolerant, men det stämde inte riktigt. Slutade ändå, mest för att jag insåg att det nog inte var helt nyttigt att leva på mackor. Hela jag mådde bättre och när jag några veckor senare åt en macka så höll min mage på att döda mig... Kan tillägga att jag reagerade på lite all möjlig mat när jag åt mycket glutenprodukter, men allt det var enbart för att min mage mådde dåligt pga allt gluten, då klarade den inte heller "bra saker" på ett vettigt sätt.

Min mor har också slutat med gluten, efter att ha gått till någon.. eh.. "matmänniska" (inte dietist, utan någon som kan mer än sådana). Efter det har hon börjat klara av grädde och fet mat igen, något som tidigare gav henne "tung" mage och ont i magen. Dessutom har hon fått extremt mycket lägre blodtryck, bättre hy och en mängd andra hälsofördelar :)
 
@bettysmatte Ja, jag tycker att det hjälper. Det tog nog ett par veckor innan jag märkte tydlig skillnad (å andra sidan är placeboeffekten inte att förakta heller tycker jag).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 530
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 070
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp