Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

MiniLi

Trådstartare
Jag fick ett mail från en bekant som jag misstänker är någon form av lurendrejeri eller virus.
Det står att personen befinner sig utomlands och har blivit av med plånbok och resehandlingar. Personen får hjälp av ambassaden med flyg men vill ha hjälp med pengar för att betala hotellkostnader.

Det är skrivet med bra svenska men lät liksom väldigt formellt. Det var skickat från min bekants mailadress och det såg ut som om det var skickat till en hel hög med mottagare, som dold kopia.

Jag har skickat ett meddelande till min bekant på FB för att bara dubbelkolla men är som sagt ganska säker på att det är fejk på något sätt.
Kan det vara något slags virus?

Jag öppnade mailet i min Iphone. Hur kan jag kolla om det gjort någon slags påverkan på min telefon eller mitt mailkonto?
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Det är lurendrejeri. Jag har drabbats av detta för säkert 5-6 år sedan när någon kapade min dåvarande yahoo-adress och skickade detta till alla i adressboken. Som tur var var engelskan så dålig att alla insåg att jag inte skrivit mailet.

Förra året fick jag ett sådant mail från ägaren till ett hotell jag brukar bo på i Egypten. En snabb koll på hotellets facebooksida visade att det var lurendrejeri (mailet hade alltså gått ut till många av hotellets gäster - kul för ägaren - INTE!). Hotellägaren var inte strandsatt i Spanien (vilket det hävdades i mailet) utan hemma i Egypten.

Påtala detta för din bekant. På något sätt har e-posten hackats. Jag lyckades aldrig få tillbaka min, men det berodde på att det var helt omöjligt att hitta något sätt att kontakta Yahoo. Men som sagt, det var några år sedan.
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Enl spam laws:

Stranded Traveler Appeal Scams
One of the latest scams around is the apparent appeal from one of your friends or acquaintances who claims to be out of the country and lost their passport, money and credit cards or had them stolen.

The appeal goes straight into your email inbox because it appears to come from one of your friends email addresses. Actually, what has happened is that your or your friend's email address list has been hijacked. The criminals send out an email, which when you open the attachment, steals your whole address list and then later emails all your friends with a 'stranded traveler' appeal letter. Very often they have spelling mistakes or other clues that help you to spot the fraud.

Ways To Tell
The name on the email is always someone from your email list and may even appear to be from a close friend. Look carefully above and you can see the typos and spelling mistakes. There are various variations on this type of letter. The reason why they are abroad changes as well as why they need the money and the amount they want.

Here are some of reasons given for example: - they are on a business or holiday trip and they were robbed. They have to settle their hotel bill, get a new passport, or get a new airline ticket, and have to do this while they are waiting for their credit cards to be replaced. They are unable to get help from the embassy for some unspecified reason and so on.
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Ja jag har ju skickat ett mail till hennes facebook, hoppas hon läser det snart!

Men behöver jag oroa mig över något slags virus nu när jag öppnat telefonen?
Kommer min mail också skicka ut konstiga mail nu?
Eller är det bara att de fiskar efter pengar?
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Tack för info.

Fattar jag det rätt som att min mail nu också kommer skicka ut mail? Är den hackad nu?
Vad kan jag göra för att stoppa?

Jag har inte öppnat någon bilaga.
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

låter som typiskt lurendrejeri ja.
OM det är din kompis som är i nöd, skulle han/hon inte ringa dig då? OM de nu får hjälp av ambassaden så lär de ju kunna låna en telefon...
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Vi är inte ens nära vänner så det vore jättemärkligt om hon vände sig till just mig.

Just nu är jag mest orolig över ifall mitt eget konto blivit kapat på något sätt..
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Så länge du inte klickat på ngn länk el bilaga i mailet så borde det vara lugnt! :)
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Din mejladress är nog inte kapad, eftersom det är du som har fått meddelandet. Snarare är det din kompis mejl som har blivit det. Kompisen bör omedelbart ändra sin mejlkod. Men om du är orolig för virus eller spyware är det kanske bäst att ringa någon sorts support.
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Det behöver inte vara en kapning alls av någons e-postadress, det finns sätt att skicka mail så det ser ut att komma från någon annan. De som skickar ut mailat har fått rätt på någon adresslista.
 
Sv: Mail ang stöld utomlands - lurendrejeri eller virus?

Det fanns ingen länk eller bilaga i mailet så har inte klickat på något sånt.

Jag har iallafall bytt lösenord nu. Just in case.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp