Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag brukar inte skriva här, håller mest till inne på Barn.

Vår familj har tyvärr blivit kattlös, och vi ser oss om efter en ny katt. Jag är lite sugen på en Main Coon. Såg dem på en kattutställning för några år desan och tycker de är så fina!

Är det nån som har en sådan här? Vad har ni för erfarenheter?

Vi har två barn, och de gick väldigt bra ihop med vår förra katt (perser/norsk skogskatt). Är Main Coon en OK familjekatt? Vi funderar på att skaffa två, helst syskon, så de har sällskap när vi inte är hemma.

Tacksam för svar och tips!
 
Sv: Main Coon

Tack så mycket!

Jag har läst lite redan på den första länken, och dreglat lite över bilderna ;)!
Skulle dock vara trevigt med lite personliga åsikter från er med egen erfarenhet. Jag känner ingen som har en sådan här katt, och de som avlar på den, de talar givetvis bara gott om den...

Vad jag har förstått är det en katt som växer långsamt, har de kvar sitt kattungebeteende länge? Är de enmanskatter eller "helfamiljskatter"? OK att ha som innekatt (jag vet att många som avlar på dem vill att de ska vara innekatter, men har de psyke för det?)?

Många frågor, nu ska jag kolla på länkarna :banana: !
 
Sv: Main Coon

ps kan varmt rekomendera rasen, har 3 st och underbarare katter finns inte ;) :)

Misstänkte det! Orsaken att jag vill ha dem är att jag älskar utseendet, och tycker om stora katter! Givetvis vill jag ha en kelig trevlig katt, helst en som tycker om alla i familjen, och som kan vara innekatt utan att bli uttråkad (fast har man två katter ordnar det sig väl?).

Varför tycker du de är underbara? Ge mig argument så jag kan snacka omkull maken, han är inte övertalad än...:angel:
 
Sv: Main Coon

De är pratiga, lätta att lära att gå i sele (mina iallafall)
lite av enmanskatter, de brukar välja ut en i familjen som favorit ..
Pratiga, de har ett eget "kvitter" som låter ganska speciellt :)
Och de blir STORA , (ja det finns ju några innom rasen som är små oxå )
De är lite som hundar skulle man kunna säga oxå..
Mina är innekatter och trivs med det, men jag tar ut dem i sele då och då, det brukar vara uppskattat :bump:
Hoppas du blev lite klokare, och ursäkta lite rörigt inlägg men är lite trött...
lägger in en bild på min ena stumpa, en stor tjej på 5,6kg...2år...
227-2741_IMG.JPG
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag köpte en kattunge för lite mer en 1 år sen, de sa att hon var en bondkatt/norsk skogskatt men jag tror inte dom hade stenkoll på det...
Svar
9
· Visningar
1 307
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 777
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp