Majs som foder till hästar?

F

Francess

Hur är det med majs som foder till hästar? Funkar det, är det bra? Och nu menar jag processad majs såklart, annars går det ju inte att tillgodogöra sig det! Jag har möjlighet att köpa flingor (typ corn flakes fast utan socker) och har gett till hönsen enbart hitintills (vintertid). Och jag har en kompis som ger sina uppblötta majskorn (typ La Plata fodermajs) med enl denne goda resultat.

Vet ju att amerikanerna nästan uteslutande fodrar med majs! De ger (vad jag vet) inte säd (havre, korn) i den utsträckningen vi gör. Har hört att det ska ge bra hull bl.a. Och jag har ju ett par äldre avelsston (21 och 17) förutom ungponnyn (3, behöver inte bättre hull!) som kan behöva lite extra.

Så, vad säger ni foderexperter? Är majs ok som hästfoder? Till vilken nytta isåfall? För- och nackdelar? :bow:
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Verkligen ingen som kan svara???
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Majs innehåller lite protein i förhållande till MJ så det är inte lämpligt till avelsston och unghästar om den övriga foderstaten inte är väldigt proteinrik. Det är högt i energi (ca 12) så det borde vara effektivt till hästar som inte håller hullet. Smrp/MJ-kvoten ligger på ca 4,5.

mvh Jessica
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Tack för svaret! Kompisen använder majs till sina avelsston just för hullets skull. Proteinkvoten kan man ju ändra/höja på annat sätt.

Ingen som fodrar med majs härinne???
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Majs är ett onödigt dyrt fodermedel om man räknar på pris per energienhet...detta beror på att vi inte kan odla majs i Sverige. Majs har inga egentliga fördelar mot havre eller korn, även om det har högre energiinnehåll...men prisvärt är det inte ändå. Det har lågt proteininnehåll och framförallt är lysinet lågt villket det inte lämpar sig speciellt till att ge unghästar. I USA fodras det mycket med majs, även till unghästar och ges då i kombination med Lusern villket som bekant är mycket proteinrikt...på så sätt kan man få fram en balanserad foderstat. Fast det är ju upp till dig om du vill lägga pengar på ett såpass dyrt fodermedel när man kan komma billigare undan i form av tex korn/havre.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Det är sant. Men alla hästar kan ju inte äta varken havre eller korn. Och så himla dyrt tycker jag inte det är! Finns betydligt dyrare fodermedel... Och om man skulle behöva ett högre energiinnehåll i foderstaten och inte kan/vill ge tex havre så borde majs vara ett bra val tycker jag.

Har för mig att vissa färdigfoder/müsli innehåller majsflingor?

Finns det verkligen ingen här inne som ger sin(a) häst(ar) majs?!
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Majs har i grunden samma "problem" som korn dvs låg tunntarmssmältbarhet, det mesta av stärkelsen smälts av bakterierna i grovtarmen, detta påverkas i varierande grad av olika sorters processning.
PL
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Okej. Vilken slags process är bäst om man vill fodra med majs i så fall? Flingor eller blötlagda, hela korn?

Vilka djur tillgodogör sig majs bäst, vet du det? Bra foder till getter (får)?
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Majsen är ju som bekant högväxande. I Amerika odlas den för att de tar hysteriska höga skördar jämfört med spannmål bla beroende på gynsamt klimat. Totalekonomiskt blir då majen överlägsen spannmålen om man då räknar in skörden MJ och smbrp/ha. Oftast gör man ensilage av hela plantan. Jag gissar att idisslaren utnyttjar majsensilaget bättre än en häst om djuret står på en lagom nivå så att passagehastigheten inte blir för snabb. Ren majskärna tror jag är hugget som stucket. Majsplantan delar man upp i ensilage (hel planta), kolvkross (hela kolvar krossas) och kärna.

Det man ska komma ihåg är att smältbarhetskoefficienten är högre i havre (80 mot ca 70 för majs) än i majs vilket ger fördel havre då det gäller smbpr. Fördel havre även då det gäller aminosyrainnehållet Nästa grej att beakta är stärkelsehalten som är dubbelt så hög i majs som i havre, fördel havre.

Nej, jag ser ingen fördel med majs jämfört med havre i något avseende. I amerika där det fodras mycket med majs får dom komplettera med lusern. Sen ser jag ingen anledning till att importera majs istället för att fodra med havre odlad här i Sverige.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Tjena! Kul att du svarade och tack för ditt svar! Jag har ju läst att majs är ett väldigt svårsmält foder, även för människor. Men blev nyfiken eftersom kompisen "swears by it" som foder till speciellt lite äldre avelsston som behöver få och hålla hull.

Jag tror jag fortsätter ge hönsen (och getterna!) majs och ger hästarna majsolja istället i vinter.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

I min färdigmat finns det både majs och POPCORN...
Båda hästarna är väldigt fina i hullet...
 
Sv: Majs som foder till hästar?

undefinedHej jag började för 1 1/2 år sen att fodra mitt avelsto med med musli hippo för majset skull som finns med. En kompis tipsa mej om det för hon har jätte svårt att hålla hullet. Men kan tala om att det gick åt pip svängen. Hästen vart bara mer ur fallen och såg hemsk ut, efter många turer med vet och foderrådgivare visa sig att enligt dom att majs är inge bra häst foder pga att är för hård smällt och för jobbigt tarmarna och i hennes fall vart det att tarmarna ställde till det så hon inte tog upp något alls av fodret för tarmarna orka inte. Började för 6 mån sen med kross havre och krossat korn och hippomineraler för avels ston. kan säga att det vart en helt ny häst. Så jag har lärt mej att varför ska man krångla till det med foderstaten, Hur klara sig hästarna förr i tiden utan alla nya tillsatser som finns i dagens foder? (Okej jag vet jag använder mineraler lite fusk) det här är bara min erfarenhet.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Aha! Så man ska alltså göra popcorn till hästarna! Poppade i majsolja och utan salt förmodar jag ;-) Hmmm, undrar om de gillar det?
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Saltet ska du ha med. Det reglerar syra/bas balansen. Salt går ju ut i svett, träck och urin
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Jomen, salt har de ju tillgång till både i hagen och boxarna. Inte ska man väl behöva salta extra då.
 
Sv: Majs som foder till hästar?

Många hästar slickar inte så mycket på stenen som de borde. Vad du kan göra är att väga stenen 1 gång i veckan så ser du hur mycket dom får i sig :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Majs som foder till hästar?

Majs ges till hästar i utlandet för dom inte odlar så mycket havre.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 367
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp