Måla bommar

Z

zoowie

Ja, jag vet att det finns massa trådar om just detta. Men jag hittar inte ngn med det svar jag söker. :D
Jag hade tänkt att fixa hem lite bommar som jag sen kan måla :)
Men jag skulle vilja ha förslag på billiga bommar & billig färg :D
Lägg gärna in en bild på era hinder ni har gjort/målat!

Sv: Måla bommar

jag har visat mina hinder i många trådar redan så alla har säkert redan sett dem.
men jag kan tipsa om att biltema har billig färg, ocg färgerna är fina. annars så brukar ju billiga färger inte vara så fina. jag har målat alla mina hinder med biltema-färg.

jag har bara tagir en assande trästam så lån som jag vill ha den. Sen har jag tagit bort bark som kan lossna från den och målat som jag vill ha den. klart!!:D

Ett tips är att försöka köpa färg genom någon målarfirma eller så (om du råkar känna någon..) Det gjorde u-sek i vårat stall och det blir mycket billigare! Färg är verkligen svindyrt :mad:

Det är mycket jobb att måla hinder dock... det märkte vi när vi hade målat i tre dagar. Då var de redan målade tidigare så vi behövde inte olja in dem, men vi tvättade alla med målartvätt vilket är viktigt att göra. (Ha skyddshandskar - giftigt!) Använd husfärg, lättast med vattenlöslig.

Här är lite bilder på några av hindrena vi målade:
9548017.jpg

9548018.jpg

9548020.jpg

9548022.jpg

(Ska föreställa en väg. Ska bli svarta hinderstöd som ser ut som trafikljus :D )
9548024.jpg

Lycka till! :bump:

Undrar också. Framför allt billiga bommar och om någon vet vart man kan få tag på billiga hinderstöd?

Bommar. Kolla runt var andra fått tag i sina och ring runt och kolla priser vid dina lokala brädgårdar. Jag köpte runda bommar, 8 cm i diameter, som blivit över som restprodukt vid fanertillverkning. Betalade en 9-10 kronor stycker för dem om jag inte minns fel.

Färg. Färg är DYRT. För att komma billigare undan och om ni inte är så petiga med exakt nyans enligt färgkarta av det ni skall ha, så köp färgburkar från färghandeln som blivit felblandade! Förstklassig färg men inte exakt rätt nyans av vitt eller blått t.ex. som den egentliga kunden skulle ha. Jag köpte sådan färg i de färger jag ville ha men till halva priset om de skulle blandat till den åt mig.

Hur man skall måla dem sen så kommer man långt med att titta i ett nummer av Ridsport t.ex. och se på de fina hinderbilderna där och sen är det bara ut och mäta på sina bommar, klistra på målartejp och så börja måla :)

Jag förbehandlade också mina bommar först med en genomskinlig vätska (Pinotex) för att de skulle bli lite "impregnerade" och förhoppningsvis hålla länge. Förvarar dem heller aldrig direkt på marken och vintertid inomhus.

Hur långa bommar brukar alla ha här? hur långa är dom kortaste och hur långa är dom längsta?

Våra vanliga bommar är ca 3m. Tror att det är ett ganska vanligt mått. Sen har viockså ett par kortare, vet inte hur långa, kanske 1,50 - 2m. Dessa brukar vi använda som "joker" hinder eller för att träna på att rama in hästen osv.

okej! Tack så mycket. jag håller nämligen på att göra helt egna bommar:D

mer bilder mer bilder :D elr om någon har ngn spec ide om hur man kan måla bommar eller plank osv, heja buke! :D :banana:

Liknande trådar

Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 423
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka