Bukefalos 28 år!

Måla carpatimöbel?

G

Generalen

Jag har precis fått hem en stor, gedigen Carpati-bokhylla. Den är i 6 delar totalt, 3 underdelar och 3 överdelar. Fint skick. Det jag undrar nu är om det går att måla den vit på ett snyggt sett? Jag har sett att lackfärg blir snyggt om man vill få fram ådringen på träet, men det är ju tydligen ett big no-no eftersom det är fanér...

Finns det något annat sätt att måla den på? Lätt/svårt? Visst är den snygg som den är, men för att verkligen gå in i inredningen och dessutom ljusa upp rummet lite hade jag älskat att ha den i vit... är det bara att ge upp tanken?

/Generalen som söker efter hopp!
 
Sv: Måla carpatimöbel?

Jag tycker att det borde funka att slipa bort den värsta lacken så att det blir en yta för färgen att fästa i och måla sedan. Eller gör jag det för enkelt?
 
Sv: Måla carpatimöbel?

Haha, det är det jag inte vet! Men ja, slipa är ju bra att börja med. Men vad använda för färg? Heltäckande? Jag hade ju helst velat köra med den vita lackfärgen så att träådrorna syns igenom, himla läckert, men det ska ju tydligen inte gå att använda på fanér. :(
 
Sv: Måla carpatimöbel?

Fanér är trä också, men ett mycket tunnt lager kan man säga. Lackfärg brukar vara en heltäckande färg. Du kanske tänker på lasyr? Då ser man träet igenom. Jag gissar på att man kan lasera fanér, men förutsättningen för det bör vara att man verkligen får bort all den gamla lacken först så att lasyren kan gå in i fanéren. Mycket slipande blir det i så fall.

Förhoppningsvis finns det någon annan här som är bättre på detta än jag. Jag vill inte lura in dig på dåligheter.:)
 
Sv: Måla carpatimöbel?

Fanér är trä också, men ett mycket tunnt lager kan man säga. Lackfärg brukar vara en heltäckande färg. Du kanske tänker på lasyr? Då ser man träet igenom. Jag gissar på att man kan lasera fanér, men förutsättningen för det bör vara att man verkligen får bort all den gamla lacken först så att lasyren kan gå in i fanéren. Mycket slipande blir det i så fall.



Precis som du säger, därför tycker jag inte att ett slipande skulle vara så bra. Ganska snabbt är du nere på materialet som fanéren är satt på :crazy:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 452
Senast: Tjôta
·
Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
1 973
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp