Måla fågelholkar

fejko

Trådstartare
Kan man måla fågelholkar med Falu rödfärg? De lär ju inte stå emot väder och vind särskilt bra om de är omålade.
 
Om du inte bygger i sämsta virket så håller de rimligt många år utan ytbehandling om de sitter vettigt placerade och kan torka upp mellan regnen. Stort tak med papp, plåt eller liknande på håller också undan regn.
Man kan ha på linolja eller roslagsmahogny för att fuktskydda träet. Falu röd går bra och är jättefint om bostadshuset är samma. (holkarna som fanns när jag flyttade in hade vita knutar också :))
Däremot hade jag undvikit alla färger som är mer eller mindre täta iom man inte vet hur mycket fuktbelastning det blir av innvånarna som kan behöva transporteras ut genom träet.
 
Tack för svar! Googlade lite och någon fågelförening hade kommit fram till att fåglarna inte brydde sig det minsta om det var målat eller omålat.

Eftersom de ska sitta på ladugårdsbyggnaden får det bli Falurött. Det är tornsvaleholkar, vi har bytt ut tegeltaket mot plåttak.
 
Nu såg jag att de skulle målas för att smälta in, så svaret är ju onödigt egentligen, men.......

Jag tycker mig ha fått berättat att bra virke som @MiaMia skriver kan stå länge utan ytbehandling. I alla fall i "torrare" delar av Sverige (tänker skillnaden mellan Skåne och Norrland) det är ju många hus uppåt som har obehandlat virke och får den där silvriga ytan. Det i sin tur skyddar vad jag förstår.

Annars kan man svedja lite också, det ska skydda ännu bättre och är jäkligt snyggt, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: Caoimhe
·
Hemmet Vi har ett "härbre" (timmerstuga) i trädgården som inte alls faller mitt dalahjärta i smaken. Har köpt en liten bytta äkta Falu rödfärg...
Svar
19
· Visningar
1 102
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Det lutar mer och mer åt att skaffa hund, och är därför ute efter bra litteratur! Vad för titlar har fått en "aha"-reaktion från er? Vad...
Svar
3
· Visningar
383
Senast: Praefatio
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp