Bukefalos 28 år!

Måla om husknutar, fönsterfoder etc

Det finns säkert vattenburen färg som funkar rent estetiskt och funktionellt, men jag är skeptisk till innehållet och dess påverkan på miljö och hälsa.
Det är jag också, jag menar, vad var det för fel på blymönja då som grundfärg? :cool: :p

Vi lär nog bli varse tids nog att färg som luktar diskmedel kanske inte var så lyckad att koka ihop och använda. Den färg jag använder luktar svagt av diskmedel.
 
I have linoljefärg! :banana: :banana: :banana:

Har inte fått tag på grannen (de verkar vara i stugan) men en gammal snickare var förbi och tittade på det hela och det var som jag misstänkte :up:

Grattis!! Sa snickaren något om hur man kunde se att det var linoljefärg?

Enligt colorama här på orten finns det typ två olika typer av färg, antingen vattenlöslig färg (plastfärg alltså om jag fattat det rätt) och oljebaserad färg. Jag tycker inte det säger särskilt mycket.
 
Grattis!! Sa snickaren något om hur man kunde se att det var linoljefärg?

Enligt colorama här på orten finns det typ två olika typer av färg, antingen vattenlöslig färg (plastfärg alltså om jag fattat det rätt) och oljebaserad färg. Jag tycker inte det säger särskilt mycket.

Den kritar av sig när man gnider på den och lossnar inte i sjok som plast. Är det plastfärg blir den klibbig om man trycker en tuss med rödsprit mot den (har inte hunnit testa det, jag har ställt rödspriten på något bra ställe så jag hittar den inte :meh:).

Det går ju fortfarande att köpa lösningsmedelsburna oljefärger men det är ju inte samma sak som linoljefärg.
 
Den kritar av sig när man gnider på den och lossnar inte i sjok som plast. Är det plastfärg blir den klibbig om man trycker en tuss med rödsprit mot den (har inte hunnit testa det, jag har ställt rödspriten på något bra ställe så jag hittar den inte :meh:).

Det går ju fortfarande att köpa lösningsmedelsburna oljefärger men det är ju inte samma sak som linoljefärg.

Mina knutar och de flagor som lossnat under takutsprången har jag gnuggat med t-röd men de kladdar inte, så då ska det ju vara oljebaserade färger. Så jag undrade om jag möjligen kunde ha tur att det var linoljefärg, men de kritar inte, så då är det ju inte det heller. Men om jag fattat saken rätt kan jag måla med linoljefärg i alla fall eftersom jag inte har plastfärg som underlag.
 
Mina knutar och de flagor som lossnat under takutsprången har jag gnuggat med t-röd men de kladdar inte, så då ska det ju vara oljebaserade färger. Så jag undrade om jag möjligen kunde ha tur att det var linoljefärg, men de kritar inte, så då är det ju inte det heller. Men om jag fattat saken rätt kan jag måla med linoljefärg i alla fall eftersom jag inte har plastfärg som underlag.
Japp!

Det som behöver skrapas bort, är det som lossnar...
 
Om man ska måla med linoljefärg, vad bör man ha för temperatur ute? Är det för kallt är det väl inte att rekommendera. Jag har sett uppgifter på att mellan maj och augusti är det bra att måla, men nu är det ju lite i senaste laget.
 
Om man ska måla med linoljefärg, vad bör man ha för temperatur ute? Är det för kallt är det väl inte att rekommendera. Jag har sett uppgifter på att mellan maj och augusti är det bra att måla, men nu är det ju lite i senaste laget.

Enligt mannen jag pratade med idag är det för sent eftersom det är så fuktigt i luften (men idealiskt för rödfärg). Linoljefärg ska vara målad innan midsommar helst.
 
Enligt mannen jag pratade med idag är det för sent eftersom det är så fuktigt i luften (men idealiskt för rödfärg). Linoljefärg ska vara målad innan midsommar helst.

Okej, då får mina fönsterfoder, knutar och dörrfoder vänta till nästa år. Jag har ju inte ens börjat skrapa gammal färg än, vilket väl är bra i nuläget. Färgen är inte heller inköpt. Synd bara att behöva se det skabbiga ända till nästa år när resten av huset är målat.
 
Okej, då får mina fönsterfoder, knutar och dörrfoder vänta till nästa år. Jag har ju inte ens börjat skrapa gammal färg än, vilket väl är bra i nuläget. Färgen är inte heller inköpt. Synd bara att behöva se det skabbiga ända till nästa år när resten av huset är målat.

Du har ju sett hur mitt hus ser ut... :grin:
 
Enligt mannen jag pratade med idag är det för sent eftersom det är så fuktigt i luften (men idealiskt för rödfärg). Linoljefärg ska vara målad innan midsommar helst.
Va? Idealiskt för rödfärg?
Superkul - jag trodde det var kört alldeles. Har en gavel som borde målas och färg har jag. Men hade slagit det ur hågen för att jag trodde det var för sent....

Jag ska plantera björnbär från grannen där och sörjde lite för att jag skulle vara tvungen att sätta dit dem trots att det var omålat.
 
Va? Idealiskt för rödfärg?
Superkul - jag trodde det var kört alldeles. Har en gavel som borde målas och färg har jag. Men hade slagit det ur hågen för att jag trodde det var för sent....

Jag ska plantera björnbär från grannen där och sörjde lite för att jag skulle vara tvungen att sätta dit dem trots att det var omålat.

Rödfärg kan du måla ända tills tempen sjunker till +5.
 
Va? Idealiskt för rödfärg?
Superkul - jag trodde det var kört alldeles. Har en gavel som borde målas och färg har jag. Men hade slagit det ur hågen för att jag trodde det var för sent....

Jag ska plantera björnbär från grannen där och sörjde lite för att jag skulle vara tvungen att sätta dit dem trots att det var omålat.

Tydligen vill rödfärgen att det ska vara lite fuktigt i luften så det är perfekt nu :up:
 
Om man ska måla med linoljefärg, vad bör man ha för temperatur ute? Är det för kallt är det väl inte att rekommendera. Jag har sett uppgifter på att mellan maj och augusti är det bra att måla, men nu är det ju lite i senaste laget.
Jag har målat under september, den gången var det en farstubro, med stolpar och staket, undertak, och bakre vägg runt dörren.

Det viktigaste att att det inte blir under 5-8 plusgrader på natten, och att man ser till att eventuell dagg har torkat när man ska stryka på färg.

Om du känner på dig att vädret är för fuktigt och kallt, så gör som jag gjort flera gånger, just vad avser foder och knutar:

Gör färdigt underarbetet nu i höst.

Lägg på ren linolja utan pigment på de förberedda, i synnerhet de helt trärena ytorna, eller skvätta i lite vit färg i linoljan (typ en liter linolja och en dl vit färg) så att det blir lite pigmenterat, blir som en tunn grundfärg av linolja. Obs, det blir lika rinnigt som ren linolja. Eventuellt kan du lägga på linolja flera gånger, om du märker att träet "slörpar i sig" linoljan direkt.
Använd en hög kvalitet på linoljan.

Och måla färdigt så fort vädret tillåter i vår/försommar. Allt förarbete är då klart, linoljan har skyddat träet tillräckligt väl under vintern, så det är bara att borsta bort spindelväv och börja måla.

Jag kan erkänna, att det hänt mig att nya foder runt fönstren på huset tagit två vintrar på sig innan det blivit färdig målade. Det som är så bra med linoljefärgen är att det fungerar det också.
Alltså: år ett: nya eller lagom skrapade/förberedda ytor, linolja på. År två, spindelväv bort och ett varv linoljefärg (eller pigmenterad linolja), år tre, spindelväv bort, och så färdigmålning...
 
Jag tog en flaga av den måla som fanns på huset och tog med den till färghandeln.
Där konstaterade de vad det var för slags färg.
 
Grattis!! Sa snickaren något om hur man kunde se att det var linoljefärg?

Enligt colorama här på orten finns det typ två olika typer av färg, antingen vattenlöslig färg (plastfärg alltså om jag fattat det rätt) och oljebaserad färg. Jag tycker inte det säger särskilt mycket.
Tyvärr är det så att Colorama antagligen inte kommer ihåg gamla sorters färgtyper, utan att minnet är kvar vid alkydoljefärg respektive latexfärg...
 
Jag ser inga som helst problem att måla med linoljefärg under tidig höst, augusti - september och kanske även oktober, bara träet är torrt.

Man använder också olika slags linolja för grundning/impregnering resp. målning (med pigment).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 568
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 248
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 599
Fritid Jag ska kleta på ny färg på två stycken trävagnar (till hästar) och funderar på vilken typ av färg man bör använda. Jag inser ju att...
Svar
16
· Visningar
1 394
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp