Bukefalos 28 år!

Målarfärg - någon med kunskap?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska kleta på ny färg på två stycken trävagnar (till hästar) och funderar på vilken typ av färg man bör använda. Jag inser ju att väggfärg och falu rödfärg är fel val, men vad är det man bör använda? Lackfärg? Annat?

(som den snålänning :p jag är tänkte jag försöka slippa köpa den dyraste sorten, så jag tänkte kunna hitta något via nätet om möjligt...)

Den äldre vagnen fick jag hem idag, den har nog varit målad med nån sorts plastfärg eller nåt innan för det lossnar stora flagor från den. Så den håller vi på att skrapa och ska slipa lite på också innan den får färg. Den andra vagnen är mest bara målningsbehov i största allmänhet.
 
Jag hade kört samma metod som för fönsterrenovering: olja de trärena partierna, grunda med grundfärg och sen måla två lager av en den färgen du vill ha. Jag har använt vattenbaserad grundolja, vattenbaserad utomhus häftgrund och sen en oljealkyd.

Men kolla med en duktig färghandlare för säkerhets skull :)
 
Fönsterfärg till trä är verkligen en höjdare. Vi har fått rådet från vår målare, och jag har använt det till allt. Bra färg som är tillverkad för utsatta ytor.

Bänkar och stolar som står ute året runt har hållt sig snygga, jag har målat krukor och pallar, ja, faktiskt nästan allt i trä. Och som sagt: håller sig snyggt. Vi kör på Flügger, det blir billigast i längden även om det kanske blir en slant per liter. Täcker bättre, håller längre.
 
Där det tidigare är målat påverkar den tidigare färgen vad du kan måla med. Om det går att dra av flagor av den tidigare färgen kan du ta med det till färgaffären och fråga.
 
Där det tidigare är målat påverkar den tidigare färgen vad du kan måla med. Om det går att dra av flagor av den tidigare färgen kan du ta med det till färgaffären och fråga.
det kommer inte vara något kvar av den tidigare färgen när vi målar...
 
Att välja den billigaste färgen är sällan smart. Även om den kostar mindre per liter så behöver man så oändligt mycket mer för att det ska bli bra och dessutom så flagar det snabbare.

Så - skrapa bort all lös gammal färg, slipa lite/tvätta med målarsoda, måla grundfärg och sen minst två lager fönsterfärg (den bästa för utomhosbruk tycker jag med)
 
tack för era svar

grundfärg - är det olika sorter på sån också?

Fönsterfärg får det väl bli då. Kan man köpa sådan i olika kulörer? Eller jo, om man köper i färgaffären som blandar de ju på beställning. Men jag tänkte om man kan hitta det färdigfärgat också?
 
Fönsterfärg? Standard att måla fönster med idag är en färg gjord på alkyd (=plast) blandat med någon olja, alltså oljealkyd och det kan man ju använda men det är en plastfärg med alla dess nackdelar och några fördelar. Traditionellt har fönster målats med ren linoljefärg.
 
Okej, om jag nu vill undvika plastfärg, vad bör jag då välja för sorts färg?
Den bör tåla lite nötning och ska skydda träet från att bli dyngsurt vid en regnskur. Men vagnen förvaras inomhus, så det är ändå inte världens största krav...
 
Okej, om jag nu vill undvika plastfärg, vad bör jag då välja för sorts färg?
Den bör tåla lite nötning och ska skydda träet från att bli dyngsurt vid en regnskur. Men vagnen förvaras inomhus, så det är ändå inte världens största krav...
Alkyd är tydligen inte en plast som jag skrev, men har ungefär samma egenskaper som plastfärg (akrylat) när det gäller träskydd. Ren linoljefärg är bäst för träet och lättast att måla om men nötningsegenskaperna är inte lika bra som för alkyd/akrylatfärg och linoljefärgen torkar långsammare.
 
Tack @AndersB !
Torktid är ju inget större bekymmer. Vi har insett våra begränsningar, så planen är att vagnen ska vara i användbart skick till våren. Linoljefärg känns rätt intressant faktiskt. Jag vet att min mamma färgade egen sådan (allmogefärger, jag har nog pigmentet här i nån låda, för övrigt) men jag har ingen aning om hur man gör. (mamma är borta sedan ett par år) Kan man köpa färdig linoljefärg? Eller är det en förutsättning att man färgar den själv?
 
Har du redan pigment kan du ju köpa en liter kokt linolja och göra lite prov! Det är ara att blanda färgpigment och olja så är det klart, man kan sen även förtunna lite med lacknafta eller terpentin om det behövs.

Tänk på att linoljefärg torkar genom att oljan oxiderar, solljus påskyndar och ger en bättre torkning. Fönster man målar under sommaren är ofta klibbfria efter en dag om det är sol.

Säten, sittbräden osv. är nog bäst att inte måla med linoljefärg om man sitter med finare kläder.

Finns att köpa färdiglandad men det är inte heller svårt att blanda pigment och kokt linolja själv, mest det att olika pigment har olika egenskaper: en del är täckande andra svagt laserande, vissa påskyndar torkningen andra inte osv. Men är det lite mer ni skall måla blir det väldigt billigt att blanda och man har hundraprocentig kontroll på vad som ingår, jordfärger är något jag kan rekommendera, hundra procent ljusäkthet och i princip alla ger en fin balanserad icke-syntetisk kulör.

Rå linolja har bättre inträngning än kokt och används för impregnering utan pigment, kokt torkar snabbare och används för färgtillverkning.

Claessons trätjära i Göteborg brukar ligga lågt i pris och säljer även per postorder men det finns många byggnadsvårdsbutiker och färghandlare som också säljer linolja och lösa pigment.
 
Senast ändrad:
Man kan även använda rå linolja till att göra färg, konstnärsfärger görs på rå linolja men torktiden blir längre och ibland kan för mycket av oljan sugas in i träet så att pigmentet inte binds tillräckligt. Konstnärsdukar och pannåer är alltid grundade för att ha lagom sugförmåga.
 
tusen tack för bra input!
En fråga till - kan man ha nån form av lack uppepå färgen? Alltså något genomskinligt - så att man får samma kulör på sätena också, men att det går att sitta på dem. *funderar*

de pigment jag har är i mindre mängder, det räcker knappast till att måla en hel smålandstrilla... Men det är bara att ge sig ut och leta, kan väl inte vara så svårt att hitta!
 
Tavlor brukar man fernissa (dvs bestryka med genomskinlig lack) så det borde gå. Låt i så fall oljefärgen torka riktigt väl innan, några månader eller så och ha inte för tjockt med oljefärg. Oljefärg blir med tiden lite matt så om sätena är lackade kommer de avvika men det kanske har mindre betydelse. Det går inte att behålla dem trärena, eller bara ha dem lätt oljade eller vaxbonade?

Annars kan man blanda lite av pigmentet med klarlack (=lackfärg) och se om det blir rätt kulör, inte säkert för olja och lack har nog inte samma brytningsindex men man kan alltid göra ett litet prov.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 677
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp