Måla om i stallet.

S

"Sara"

Vilken färg ska man ha i ett stall? Inte färg som typ blå,grön utan vilken sorts färg. Finns det speciell färg för stall som tål fukt och smuts bättre?

Vad har ni använt?

Sv: Måla om i stallet.

Det finns något som heter ladugårdslack...
Men i mitt stall har jag laserat med cuprinol.

Sara skrev:
Vilken färg ska man ha i ett stall? Inte färg som typ blå,grön utan vilken sorts färg. Finns det speciell färg för stall som tål fukt och smuts bättre?

Vad har ni använt?

Ännu viktigare att tänka på...måla inte om ifall du ska ha hästarna där inom typ en månad. min häst fick en envis hosta som aldrig gav sig. det visade sig slutligen att hon reagerade på färgen, och inte bara hon utan alla utom en häst blev sjuka. hästar är jättekänsliga för färg. detta fick jag bla veta när jag sökte info om min sjuka häst:

"alla nya material emitterar fukt och toxiner innan det satt sig. speciellt gipsdamm, terpentin från trä, murbruksdamm, fiberdamm från isoleringsmaterel, gaser från färg och sådant.
och det bästa för hästarna vore att flytta ut i uteboxar någon månad innan de flyttar in i det nymålade rustade välvädrade stallet..

man kan behandla hästar som barn här, barn ska aldrig sova i rum tidigare än 1-2 månader om det är nytapetserat eller nymålat.. detta gör att barnet lättare får astma och allergier(min bror gick på ett dagis som var sjukt pga att man lagt på golvet på flytspackel som ej härdat, han är numera allergisk mot pälsdjur, nötter och hö)..
sjuka hus är inte bra för varken människor eller djur."

Senast ändrad av en moderator:

Sara skrev:

Vad har ni använt?

Jag rekommenderar att kalka. Ett helt ofarligt alternativ för hästen!

Sara skrev:

Vad har ni använt?

Den viktigaste motfrågan då är självklart vilket underlag du ska måla på. Trä? Puts eller betong? Vad är det målat med tidigare? Tänk på att färgen ska klara högtryckstvättning. På puts och betong tycker jag att kallasfalt nertill är ett jättebra alternativ. Finns i kulörerna svart eller svart ;) Upptill kan du ha en silikatfärg i valfri kulör. På trä hade jag valt en alkydoljefärg. Dessa val dock beroende av att de fungerar med tidigare målningsbehandling.

Jag håller just på att måla mitt stall, som är byggt av obehandlat bokvirke.

Det blev träolja, betydligt billigare än trälasyr fast det finns inte så många kulörer att välja på - teak, ceder och grönt. Det blev ceder i mitt stall, dvs fortfarande ljust träfärgat.

Vi har lejongult ner till och gräddvitt upptill. Vi har själva blandat färgen med linolja. Håller jättebra och är inte farligt för hästarna heller. :banana:

Vi har målat med vanlig utomhus färg till villor.
Nertill vid golet ca 3dm uppåt ladugårds lack. Mot all urin mm Lite mörlkare grå nertill och vitt uppe och taket.
Första året hade jag bara oljat in allt. Trä olja.
Blev snyggare med färg.

Nu har jag skurat hela stallet. Så att det är rent till höst installningen.

Jag hakar på med en annan målerifråga...

Vi håller på att bygga om en befintlig byggnad till stall. Det är högt till tak (öppet i nock) och innertaket består av omålade brädor. Måste dessa målas eller kan man låta dem vara omålade? (Tänker på ev uppåtstigande fukt...)

Någon som har erfarenhet av detta?

/Yzter

Är det någon som har erfarenhet av Falu Röd färg??

Vi lät bli att måla vårt tak i stallet första vintern. Vi fick fukt problem med mögel. Tvättade men svamdödande medel. Målade med färg som tål fukt. Typ utom hus förg. Blev kanon bra.

Falu rödfärg har vi målat vårt stall i.
är lätt att måla . Torkar fort. Blir fint.
Jag tycker det är toppen.
Vita fönster karmar och svarta stuprännor svart tak. Blev bra

Hej igen!

Rotterö: Hmm... Det var det jag var rädd för. Då är det väl bara att dra på sig målarstället då!
Hur högt till tak har ni i ert stall förresten?

Oggie: Menar du att måla med Falu rödfärg INNE i stallet? Det tror inte jag är någon bra idé... :eek: Dessutom kommer du att få röda hästar om de går emot eftersom Falu rödfärg "fäller" en del! :rofl:
Till utsidan av stallet funkar det dock hur bra som helst!

/Yzter

Nej Nej
Inte falu rödfärg inne BARA ute
Inne tog vi typ Hus färg olje färg med antimögel i.
Vitt i taket och halva väggar och grått nete
ladugåtds lack längst ner mot golvet 2dm ca

Liknande trådar

Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Litenvit
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 979
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 683
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka