Måla om stall

Sv: Måla om stall

Det är trä nedtill, halva vägghöjden, och plåt övre halvan plus i taket. Vanlig ljus plåt. Boxväggen (den som gränsar mot nästa box) är trä.

Plåten är väldigt praktisk eftersom den är lätt att rengöra. Bara att torka av med vatten och trasa. Jag köpte Galltvål på Clas Olsson, och det var helt suveränt. Blev jätte rent och fräscht.

Jag tror inte att plåt är så bra nedtill. Lätt att hästarna sparkar så att det kommer fram vassa hörn att göra illa sig på. Men upptill funkar det jättebra.

Träet i boxarna var målat vitt tidigare. Men det blev så skitigt och så gulnade färgen efter ett par år. Därför valde vi gult i boxarna nu, så kanske skiten inte syns lika väl. Vi får se. :)

Det är snyggt, faktiskt, nu när boxarna är gula och stallgången kritvit. Himla snyggt, om jag får säga det själv!:banana:

Nu är det mesta målat. Lite fix runt nya bräder i ett fönster plus stallportarna. Blir nog klart imorgon.

Idag har vi köpt nya tränshängare och krokar. Hade blandade färger tidigare, rött-svart-silver-rostfärgade :). Nu vill vi ha endast svarta och metallfärgade. Det ska vara enhetligt! (Sambon får ha de gamla krokarna i snickarbon!)

Det är så fräscht att man knappt vill ta in hästarna i stallet! De lär ju bara lorta ner! :p:rofl:

Norrland
 
Sv: Måla om stall

Jag använder mig av vattenbaserad putsfärg i stallet. Jag har betong/putsväggar och det är vilktigt att dessa får "andas". Annars kan de släppa i putsen alternativt att färgen flagnar av. I värsta fall får man putsa om hela stallet, och det vill man ju inte.
Putsfärgen låter underlaget andas.
Min svärfar som är målare har sagt detta i alla fall.
Har alltid målat med putsfärg i nyvarnade stallet, och det håller jätte bra. I ett tidigare stall målade jag med oljefärg, men den gulnade och flagnade efter en tid.

På trädet har jag utomhus täcklasyr för att framhäva trädets egna yta. Gallerna är målade med hammarlack. Fönster och är målade med utomhusakylatfärg.

Ja, jag är nöjd i alla fall.
 
Sv: Måla om stall

Jag köper oxå färgen på ÖB eller rusta, blir billigast så, och den håller bra!

Nertill i boxarna har vi kallasfalt som vi köpt på Biltema. Funkar kanon!!:bump:
 

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx:) 1. Nämn tre saker som du tycker...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
18 924
Senast: Lea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp