Malin Lernfelt: Lägg ned hästgymnasierna utan hästar

Hästnäringen i Sverige behöver välutbildad personal. Det får de knappast från de gymnasieskolor som bedriver hästutbildning där eleverna bara är i stallet en timme i veckan.
 
Visste inte ens att någon kunde tänka tanken att ha ridgymnasium utan att stor del av lektionerna spenderades i stallet. När jag gick ridgymnasium så hade skolan två egna stall, egen körbana och ridhus, extremt erfarna och kunniga lärare, system med sköthästar och möjlighet till helgjobb i stallet osv. Dessutom försökte man lägga så många vanliga lektioner som möjligt nere i stallet, så när det var mattelektioner, ja då gjorde man uträkningar i stallet, tex räkna foderstater, kontrollmäta att stallet levde upp till regler och lagar med minsta boxstorlek osv. Trodde naivt nog att sådant var en självklarhet fortfarande.
 
Förstår inte varför hon går på kommunerna?

Angående mängden praktisk lektionstid i stallmiljö så är det väl Skolverkets roll att besluta om krav på undervisningens innehåll och Skolinspektionens roll att kontrollera hur skolorna sköter sig i förhållande till de reglerna och vilken kvalitet utbildningen håller. Vad menar hon när hon säger att kommunerna ska ställa krav på de fristående skolorna att de ska driva skolan på rätt sätt?

Angående ersättningsnivåerna så var väl poängen med Trollhättan/Vänersborgs agerande att visa på ett systemfel i regelverket. Att det krävs att kommunen ordnar en likadan parallell utbildning i egen regi som de kan göra kostnadsjämförelser med innan de kan dra ner på ersättningen till friskolan. Menar hon verkligen att alla kommuner borde syssla med att starta en massa obehövliga utbildningar på regelbunden basis enbart av administrativa skäl?

Det vettiga är väl att åtgärda regelverket som utgår från att betalning till skolorna ska göras efter en generell prislista oberoende av de verkliga utgifterna även när det gäller dyra specialkostnader som vissa utbildningar antas ha. Vilket också är en fråga för de statliga skolmyndigheterna (Och i förlängningen de politiska principbesluten från riksdag/regering)
 
Förstår inte varför hon går på kommunerna?

Angående mängden praktisk lektionstid i stallmiljö så är det väl Skolverkets roll att besluta om krav på undervisningens innehåll och Skolinspektionens roll att kontrollera hur skolorna sköter sig i förhållande till de reglerna och vilken kvalitet utbildningen håller. Vad menar hon när hon säger att kommunerna ska ställa krav på de fristående skolorna att de ska driva skolan på rätt sätt?

Angående ersättningsnivåerna så var väl poängen med Trollhättan/Vänersborgs agerande att visa på ett systemfel i regelverket. Att det krävs att kommunen ordnar en likadan parallell utbildning i egen regi som de kan göra kostnadsjämförelser med innan de kan dra ner på ersättningen till friskolan. Menar hon verkligen att alla kommuner borde syssla med att starta en massa obehövliga utbildningar på regelbunden basis enbart av administrativa skäl?

Det vettiga är väl att åtgärda regelverket som utgår från att betalning till skolorna ska göras efter en generell prislista oberoende av de verkliga utgifterna även när det gäller dyra specialkostnader som vissa utbildningar antas ha. Vilket också är en fråga för de statliga skolmyndigheterna (Och i förlängningen de politiska principbesluten från riksdag/regering)
Ja, märkligt att skylla på kommunerna när det är vår världsunika marknadskola som är problemet.
 
Är ju inte lätt. Min arbetsplats med lantbruk och massa egna djur och maskiner ska kosta lika mycket som friskolan i grannkommunen med några gnagare och reptiler.
Självklart kan friskolan locka med resor till Friends och liknande.
 
Frågan är ju vad som erbjuds efter utbildningen också. En arbetsmarknad med mycket svartjobb, dåligt pålästa chefer som kan lite till inget om att ha anställda mm mm.

Så tycker utbildningen och den arbetsmarknad som erbjuds matchar varandra riktigt bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
828
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 127
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 313
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp