Bukefalos 28 år!

Sv: malinois

Jag känner bara en malle och den är jag faktiskt riktigt rädd för. Det är en polis hund med en otroligt duktig husse/förare som jobbar stenhårt med sin hund. När husse är med är hunden super fokuserad på honom och lyder minst vink. Är tydligen en väldigt bra polishund. Men på hemma plan är han inte alls lika trevlig. Väldigt skarp och tuff hund. Kul hund att titta på när han jobbar men jag skulle inte orka lägga så mycket fokus på min hund dyngnet runt som han kräver.
 
Sv: malinois

Pälsen är inga problem!
Ytterst sällan det blir tovor (inte ens om man inte har borstat på flera månader :angel:)

En annan fördel med de långhåriga är att de inte är så extremt uppdelade i utst linjer resp bruks linjer.
Finns många hundar som är framgångsrika både inom bruks och utställning.
Men! Var supernoga med mentaliteten och köp helst av en uppfödare som själv tävlar bruks och vet vad hon pratar om.
Finns ett par uppfödare inom rasen som aldrig själv har tävlat…
Oftast (fast det finns mängder med undantag) så är Terven bättre brukshund än Groenendael.

Finns en jättebra bok om rasen (alla 4 varianterna) som heter Boken om Belgiska Vallhundar av Anne S. Falleson.
Utges av Canis

Ok, groenendael tilltalar mig mer estetiskt, än en Terv ,men det är inget jag lägger någon stor vikt vid har enbart träffar ouppforstrade och rent dryga exemplar av båda raserna så jag har inte kunna skapa mig en rättvis bild av raserna.
 
Sv: malinois

Tack. det var informativt. schäfer ska jag kolla upp mera nu, Känner en tjej som också är instruktör, som har två helt underbara schäfer hannar kanske ska ta och prata lite med henne om rasen så jag får höra lite olika perspektiv.
 
Sv: malinois

Om man är "ny" i hundsportvärlden och vill ha en hund som kan jobba med "allt" så hade jag nog hellre rekommenderat en bra arbets-labbe eller en kelpie-tik (översexuella kelpie hanar gör INGEN glad!!).
Nu såg jag att du egentligen inte ville ha en labbe, men... Som första sporthund kan du knappast välja en mer optimal ras - anser jag! Sportiga, väldigt belöningsbara, föriga, balanserad jakt/kamplust osv.

Om du trots allt väljer en malle så gäller det att du väljer inte bara kennel utan även föräldrar med ENORM omsorg! Detta då rasen trots allt är ganska så spridd vad gäller egenskaper, motorer, tillgänglighet osv.

/Ulga
Labbe går bort direkt, ryser av tanken faktiskt!

Kelpie passar bra in på vad jag söker men dom är små, jag vill ha en stor hund , Men jag inser att Kelpie hade varit ett bra alternativ
 
Senast ändrad:
Sv: malinois

Jag hade nog rekommenderat labrador eller golden av jakttyp.
Storpudel är kanske också värt att kolla över?
+ Kelpie då som dom andra rekommenderat, vilket är en stor favorit hos mig.

Alla fyra raser har potential till dom högre klasserna i dom flesta grenar. :)
( Även om jag inte direkt sett många pudlar i eliten så finns där absolut kapacitet )

Golde och labbe går bort, det är ingeting för mig. har träffat många av dom typerna och dom har inte ett temperament som jag tycker om. tycker dessutom at labbe har otroligt läskiga ögon.

Kelpie skulle vara ett smart val men jag vill ju ha en större hund

Storpudel har jag haft stor kontakt med. Halva gänget på klubben som dessutom är goda vänner till mig har storpudlar. Dom kommer från samma kennel och är underbara hundar hela gänget(dom är sisådär 15 st allt som allt) det går bra för dom i lydnaden osv, och jag har varit sugen på en storpudel ett tag.
 
Sv: malinois

Golde och labbe går bort, det är ingeting för mig. har träffat många av dom typerna och dom har inte ett temperament som jag tycker om. tycker dessutom at labbe har otroligt läskiga ögon.

Kelpie skulle vara ett smart val men jag vill ju ha en större hund

Storpudel har jag haft stor kontakt med. Halva gänget på klubben som dessutom är goda vänner till mig har storpudlar. Dom kommer från samma kennel och är underbara hundar hela gänget(dom är sisådär 15 st allt som allt) det går bra för dom i lydnaden osv, och jag har varit sugen på en storpudel ett tag.

Vad har dom retrievers du träffat haft för temperament du ogillat? ( mest nyfiken fråga eftersom jag har en hund av rasen sjäv )

Kelpien är ju inte såå liten, är det av någon speciell anledning hunden skall vara stor?
En malletik är ju inte direkt stor i mina ögon heller om man ska jämföra.
Du kanske bör fundera på att tumma lite på storleken för en ras som passar dig på dom andra kriterierna?

Storpudel är väll ett jättebra alternativ om du som sagt träffar dem regelbundet och kan få mycke input därifrån.
PMa gärna vilken kennel dina vänners pudlar kommer ifrån.:)
 
Sv: malinois

Jag kan svara för mig själv som av någon outgrundlig anledning generellt har väldigt svårt för retrievers (ffa labrador men även golden) om jag får!

Jag tycker dels att dom ofta är för mjuka, som de flesta fågelhundar , eller för hårda (labbe) vilket jag upplever som att hundarna blir direkt tröga. Dom har en valpighet över sig som dom aldrig växer ur tycker jag och sinnelaget är helt enkelt för milt. Jag upplever dom också som väldigt flamsiga. Sedan är det ju en fråga om vad man tycker om rent utseendemässigt, och där tycker jag oftast att dom är dötrista.

Jag har själv varit extramatte till en welsh och även om jag föredrar spaniels så känner jag bara instinktivt att det är långt ifrån min typ av hund. Det är helt klart några av dom sista raserna jag skulle skaffa för att äga personligen!

(Anledningen till att jag också svarade var för att jag vill jämföra lite med Rouises tyckande om dom raserna, hur olika/lika man kan se på saker)
 
Sv: malinois

Nemas problemas.:)

Anledningen till att jag öht undrar är väldigt mycket för att jag själv har sett en sådan enorm skillnad på golden och golden för att ta som ex.
( jag pratar alltid om jaktvarianten när jag skriver golden )

Och nu när jag har en jaktgolden själv så är det självklart änu roligare att diskutera dem.:)

Jag har sett exemplar som jag aldrig hade velat ha att göra med, flamsiga som du säger och väldigt dryga helt enkelt.
Lite uppe i det blå, och väldigt flummiga.
( vilket jag tror är den vanligaste upfattningen? )

Sen har jag träffat varianten jag gillar.
Betydligt mer skärpta, ganska obrydd om andra människor istället för det här överglada, ger alltid 100% engagemang, självklart mycke show och energi i allt dom gör, men inte så att det blir flams. :)

Spaniels är jag faktiskt inte alls direkt förtjust i om man får dra alla över en kam.
 
Sv: malinois

Ja det skriver jag under på. Jag har träffat många varianter av vad jag kallar "svensson golden" . Vita, stora, lufsiga och..du hänger nog med.

Sedan har jag träffat ett par extrema av varje sort, dual/svensson/jakt som haft övermått av allt flams och trams. Och sedan trevliga jaktgoldens. Jag kan hålla med om att dom helt klart är att föredra ett par av dom. Inte lika flamsigt, inte lika tramsigt, inte lika mjukt.
Men fortfarande åt att det drar åt fel håll "för mig".

Sen är det nog viktigt att understryka vilken hundtyp som egentligen passar mig som handen i handsken, nämligen terriers. Inte så föriga, jäkla självständiga, jäkla stöddiga och vad många säger "förjävliga" :D.

Jag älskar ju schäfrar tex, men måste säga att jag har lite svårt med allt jag får gratis av dom, även om det är jäkligt tacksamt iom att det är en fördel när man har andra bitar att jobba med där. Jag behöver nog en av varje. En där jag kan fnula med och känna mig skitbra över att jag lyckats få ett samarbete med, en annan som bara säger "ja ja ja!" och har lika höga ambitioner som jag. Folk är så olika, och det är deras hundar också. Men det är ju det som är så intressant och roligt! :laugh:
 
Sv: malinois

Rouise: Okej... Labbarna (apportörerna som grupp) går bort!!

Men... Bara för att man inte vill köra volvo innebär det ju inte per automatik att man köper en ferrari! :grin:

Malle är ju en formel1-hund hur man än vänder det!! Är man inte erfaren och kunnig så är det OFTA svåra hundar att föra fram!

Hur stor menar du med att du vill ha en större hund?
Riesen är ju ofta rejäla hundar som man kan göra lite mer "fel" med - i jämförelse med vallhundarna.
Pälsvården är enkel om man klipper dem, de är relativt sunda - finns vissa rasbundna sjukdommar, men de kontrolleras rel bra av avelsurvalet, aktiva när man utan att stressa...

Är den brukshund du vill ha så är det nästan mitt enda konkreta tips ;)

/Ulga
 
Sv: malinois

Ja det skriver jag under på. Jag har träffat många varianter av vad jag kallar "svensson golden" . Vita, stora, lufsiga och..du hänger nog med.

Sedan har jag träffat ett par extrema av varje sort, dual/svensson/jakt som haft övermått av allt flams och trams. Och sedan trevliga jaktgoldens. Jag kan hålla med om att dom helt klart är att föredra ett par av dom. Inte lika flamsigt, inte lika tramsigt, inte lika mjukt.
Men fortfarande åt att det drar åt fel håll "för mig".

Sen är det nog viktigt att understryka vilken hundtyp som egentligen passar mig som handen i handsken, nämligen terriers. Inte så föriga, jäkla självständiga, jäkla stöddiga och vad många säger "förjävliga" :D.

Jag älskar ju schäfrar tex, men måste säga att jag har lite svårt med allt jag får gratis av dom, även om det är jäkligt tacksamt iom att det är en fördel när man har andra bitar att jobba med där. Jag behöver nog en av varje. En där jag kan fnula med och känna mig skitbra över att jag lyckats få ett samarbete med, en annan som bara säger "ja ja ja!" och har lika höga ambitioner som jag. Folk är så olika, och det är deras hundar också. Men det är ju det som är så intressant och roligt! :laugh:

Urk, dom där stora, lufsiga där ögonen hänger lika mycket som pälsen menar jag aldrig när jag pratar golden.
Jag vill ha hundar som är lätta och smidiga i typen, och arbetsnarkomaner i resten.;)

Ja det sista du nämner kan jag skriva under på. Jag är nog en ganska typisk "vallhunsmänniska" egentligen, om man nu får räkna med jaktgolden där på ett vis i och med förigheten och allt man får gratis.

Men så har jag ju Ginger, där man får gå tillväga exakt som du skriver, ganska typisk terrier alltså.
Så blandningen av mina tre hundar passar mig alldeles utmärkt.:)

Självklart så är vi alla olika, har olika förväntningar, uppfattningar och syn på alla hundraser, det är ju jättekul att få ta del av.:)
 
Sv: malinois

Jag tycker du ska kolla upp de långhåriga Belgarna lite mer.
För det du skriver skulle en sådan passa dig utmärkt!
Har du någon uppfödare i närheten så du kan se dom i hemmiljö?
Tänk bara på att mentaliteten är superviktig att kolla, en del Belgare har inte riktigt det temprament som är önskvärt...
 
Sv: malinois

Vad har dom retrievers du träffat haft för temperament du ogillat? ( mest nyfiken fråga eftersom jag har en hund av rasen sjäv )
Har tyckt att dom har varit veka och lite flamsiga i sitt sätt, har inte sett något speciell Go i dem på det sätt som jag vill ha i en hund. Det är populärt med just retriver i min vänskapskrets och på klubben, och ingen av dom hundrarna skulle jag vilja träna med utom en golden hane.
Kan inte riktigt sätta fingret på det, jag tycker om dom som sådan men jag vill inte äga en själv

Kelpien är ju inte såå liten, är det av någon speciell anledning hunden skall vara stor?
jag har lite problem med ryggen det kommer och går i perioder och under dom perioderna är det svårt att träna om man behöver göra förstärkta signaler, tom sätta på ett koppel. så en större hund mest pga min rygg.

En malletik är ju inte direkt stor i mina ögon heller om man ska jämföra.
Du kanske bör fundera på att tumma lite på storleken för en ras som passar dig på dom andra kriterierna?

Jo det skulle jag göra om jag hittade rätt så att säga men just nu riktar jag mig på en större hund.

Storpudel är väll ett jättebra alternativ om du som sagt träffar dem regelbundet och kan få mycke input därifrån.
PMa gärna vilken kennel dina vänners pudlar kommer ifrån.:)
japp du har fått ett PM
 
Senast ändrad:
Sv: malinois

Jag kan svara för mig själv som av någon outgrundlig anledning generellt har väldigt svårt för retrievers (ffa labrador men även golden) om jag får!

Jag tycker dels att dom ofta är för mjuka, som de flesta fågelhundar , eller för hårda (labbe) vilket jag upplever som att hundarna blir direkt tröga. Dom har en valpighet över sig som dom aldrig växer ur tycker jag och sinnelaget är helt enkelt för milt. Jag upplever dom också som väldigt flamsiga. Sedan är det ju en fråga om vad man tycker om rent utseendemässigt, och där tycker jag oftast att dom är dötrista.

Jag har själv varit extramatte till en welsh och även om jag föredrar spaniels så känner jag bara instinktivt att det är långt ifrån min typ av hund. Det är helt klart några av dom sista raserna jag skulle skaffa för att äga personligen!

(Anledningen till att jag också svarade var för att jag vill jämföra lite med Rouises tyckande om dom raserna, hur olika/lika man kan se på saker)


Jag håller med i vad du säger. jag har bara lite svårare att sätta fingret på Vad det är jag inte tycker om.

jag tycker om de hundar som jag känner som är retriver, men skulle inte vilja ha en själv.
 
Sv: malinois

Rouise: Okej... Labbarna (apportörerna som grupp) går bort!!

Men... Bara för att man inte vill köra volvo innebär det ju inte per automatik att man köper en ferrari! :grin:

Malle är ju en formel1-hund hur man än vänder det!! Är man inte erfaren och kunnig så är det OFTA svåra hundar att föra fram!

Hur stor menar du med att du vill ha en större hund?
Riesen är ju ofta rejäla hundar som man kan göra lite mer "fel" med - i jämförelse med vallhundarna.
Pälsvården är enkel om man klipper dem, de är relativt sunda - finns vissa rasbundna sjukdommar, men de kontrolleras rel bra av avelsurvalet, aktiva när man utan att stressa...

Är den brukshund du vill ha så är det nästan mitt enda konkreta tips ;)

/Ulga


Okey okey jag ger mig när det gäller Malle, det ska tydligen inte vara en sån för mig.


Riesen har jag faktiskt haft väldigt lite kontakt med, har inte någon bild på hur dom är som ras och har därmed inte funderat så mycket på det.du får gärna berätta lite om du vill
 
Sv: malinois

Jag tycker du ska kolla upp de långhåriga Belgarna lite mer.
För det du skriver skulle en sådan passa dig utmärkt!
Har du någon uppfödare i närheten så du kan se dom i hemmiljö?
Tänk bara på att mentaliteten är superviktig att kolla, en del Belgare har inte riktigt det temprament som är önskvärt...


vet inte om det finns någon uppfödare till belgare här i närheten, men jag kan ju höra med ett par bekanta som letade ganska länge bland uppfödare innan de köpte sin första terv.
 
Sv: malinois

Riesen är väl ändå inte direkt föriga? De jag träffat passar perfekt för bevakning, rapport, räddningssök osv. Men att få en förig och sammarbetsvillig Riesen är väl inte det lättaste. Eller så har jag bara råkat träffa de mer självständiga.

Vet iallafall EN uppfödare som har väldigt trevligt riesen :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 126
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 676
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 059
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 049
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp