Bukefalos 28 år!

Sv: malinois

Träna lydnad kan man göra med vad som helst.
Ja och nej, beror på hur långt man vill komma. och på vilken nivå man vill hålla

Om du preciserar dom specifika egenskaperna du vill ha i din hund så är det lättare att hjälpa dig. :)
* arbetsglädje
* förig
* kontaktsökande
* arbetsmoral
* Pigg och vaken/aktiv
* föremålsintresse
* positiv och trevlig.
* behöver inte vara glad i allt och alla
 
Sv: malinois

Jag försöker mer få dig att förstå att mallen inte är en lätt brukshund att ha att göra med. Speciellt inte om man är van vid Amris och Cocker. Men du har redan bestämt dig så är du i Göteborg så kom och hälsa på min tik. Sen ringer du runt till uppfödare.

förstår din synvinkel helt klart. och jag tycker att du ger mig bra info om rasen, jag ska absolut fundera mycket innan det kommer till ett hundköp, vare sig det blir malle eller ej.
 
Sv: malinois

Eller schäfer eller varför inte tervurent.
Har jag inte helt fel så är dom en lättare första hund om man vill ha brukshund
 
Sv: malinois

schäfer är ett alternativ, men just nu har jag mest fått dåliga vibbar, då även bruskschäfer tenderar att ha ett dåligt bakparti Är lite skeptiskt just vid hälo aspekten
 
Sv: malinois

både terv och groenendael är alternativ. pälsen avskräcker mig dock:angel:
har inte läst på så mycket om dom men ska ta och göra det :)
 
Sv: malinois

Förstår dina pälsfunderingar :laugh:
Förstår också oron angående schäfer också. Man får nog leta för att hitta en sund och bra schäfer. Dom gråa bruksschäfrarna brukar ju vara sundare ivarjefall :laugh:
 
Sv: malinois

ja det är ju mycket, och pälsvård är inte favorit sysslan nu efter 4 år med en hårboll.

Ja det krävs nog lite letande. det finns en bra uppfödare här i närheten. däremot så sälja atta hennes valpar som smör i solsken och var och varannan schäfer jag träffar på är från henne. Lite synd om man tänkt avla.
får leta lite mer helt enkelt
 
Sv: malinois

Ja det har jag inte ens funderat på. Inget som tilltalat mig sådär spontant. Dom känns lite små. vill gärna ha en stor hund.
 
Sv: malinois

me jag har läst här på buke att en malle kan fördas ur en kull med trev osv, det sitter i pälsen. är det så att en ex groenendael kan få en trev valp eller en malle valp och vise versa?

hur stor är skillnaden på mentaliteterna då om detta stämmer?
 
Sv: malinois

både terv och groenendael är alternativ. pälsen avskräcker mig dock:angel:
har inte läst på så mycket om dom men ska ta och göra det :)

Pälsen är inga problem!
Ytterst sällan det blir tovor (inte ens om man inte har borstat på flera månader :angel:)

En annan fördel med de långhåriga är att de inte är så extremt uppdelade i utst linjer resp bruks linjer.
Finns många hundar som är framgångsrika både inom bruks och utställning.
Men! Var supernoga med mentaliteten och köp helst av en uppfödare som själv tävlar bruks och vet vad hon pratar om.
Finns ett par uppfödare inom rasen som aldrig själv har tävlat…
Oftast (fast det finns mängder med undantag) så är Terven bättre brukshund än Groenendael.

Finns en jättebra bok om rasen (alla 4 varianterna) som heter Boken om Belgiska Vallhundar av Anne S. Falleson.
Utges av Canis
 
Sv: malinois

schäfer är ett alternativ, men just nu har jag mest fått dåliga vibbar, då även bruskschäfer tenderar att ha ett dåligt bakparti Är lite skeptiskt just vid hälo aspekten

Nu är jag iof schäfermänniska, men det är inte därför jag skulle rekommendera schäfer till dig. Alltså, vi har 6 stycken bruksmalinois i träningsgruppen och jag kan säga som så-nej tack.

Jag har själv en mycket temperamentsfull schäfertik, väldigt snabb i reaktionerna och ett jäkla go hela tiden. Kvick som en räv och precis som Aliide beskriver mallen så har även denna damen en del social kamplust och kvicka reaktioner. Jag som tidigare har haft "slöare" raser har haft en hel del att jobba med mig själv med att hänga med i damens tempo. Inte heller hon är nöjd med att bara gå promenader och kräver nog stimulans minst 4 dagar i veckan för att må som bäst..

MEN, så tittar jag på mallarna i gruppen-och jag förstår helt enkelt inte (ursäkta språket) hur fan deras förare orkar. Jag blir trött bara av att titta på fanskapen :eek: . Nu har jag aldrig träffat Aliides malle, men jag har träffat Aliide flera gånger och jag tror att man som malleägare endera måste vara en person med ett extremt lugnt och tålamod, eller av den lite ettrigare sorten som nämnd person och som har samma tempo i skallen som rasen ....:D
OCH-Med riktiga ambitioner.

Jag är en kolugn person med lite tålamod, och får utslag av den ständigt "eyande" blicken, dom trippiga otåliga små stegen (då är fan schäfersnurrar bättre :p ) och att det inte finns någon som helst eftertänksamhet. Jag får uppfattningen att en malle gör först och tänker sedan, kroppen och instinkterna reagerar innan hjärnan.

Haha, nu när jag läser igenom detta låter det ju för taskigt. Men jag försöker bara ge dig ett intryck, du kan lätt få en ferrari i en schäfer, men jag skulle säga att ska du ha en malle ferrari får du vara jäkla stadig på foten för gaspedalen är lättare att trycka på och bromsen kan vara svårare att trycka ner. Dock så är det ju ingen hemlighet att om man kan styra upp en malle riktigt bra så är man ganska överlägsen på tävlingsbanan.

Ang HD/AD på brukssidan. Visst existerar det, men det finns så pass många och bra schäferkennlar i Sverige ändå som är noga med höftledsstatus att du säkerligen får tag i en sund hund utan att behöva anstränga dig nämnvärt.
Jag slänger in en bild på min dam!

DSC_2603.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: malinois

Vi har en malletik (bruks) i familjen, och jag kan bara som de andra redan sagt säga att det är en ganska skarp hund som kräver MASSOR av sin ägare. Nu är våran 11 år, och hon har tyvärr slutat tävla sedan säkert 5 år tillbaka (pga mitt hästintresse som tar mammas tid.........), men det har alltid varit en otroligt energisk hund och det går fruktansvärt fort när det händer nånting!

Arbetsmyra ut i fingerspetsarna, och det är och har alltid varit en otrolig kamplust i henne. Dock på nivån att säger man lugnt "stopp" så släpper hon direkt. (Men har också minnen från när hon var valp och släpade med mig utför slänten bitandes i min tröja..)

Tror dock lätt att rasen kan spåra ur faktiskt, jag är verkligen ingen hundexpert men får den känslan. Inte helt säker på att mamma skaffar någon ny malle heller, det kommer hon bara göra om hon vet med sig att hon kommer ha all den tid som krävs.
 
Sv: malinois

Även jag har en bruks-malle. En väldigt trevlig, mjuk tik som fungerar väl med "allt och alla". Hon har en måttlig socialkamplust, är inte särskilt modig, har inga stora aggressions/försvars "paket", har en måttlig jaktkamplust... Vilket är en ruskig tur!!! :grin:

För trots att hon "på papperet" är en ganska medelmåttlig hund så är hon 100% mer än flertalet schäfrar, riesen, boxer, dobber och rottisar jag mött!

Som flera redan skrivit så händer saker så oerhört snabbt med dessa hundar! Blir det rätt så blir det rätt...men blir det fel så kan hunden ha hunnig göra 2-3-4 nya saker innan jag som hyfsat erfaren förare hunnit styra upp den första missen!

Som malle ägare så bör man i alla fall under de första 18 månaderna inte ha så många andra intressen än just sin hund! ;)

Om man är "ny" i hundsportvärlden och vill ha en hund som kan jobba med "allt" så hade jag nog hellre rekommenderat en bra arbets-labbe eller en kelpie-tik (översexuella kelpie hanar gör INGEN glad!!).
Nu såg jag att du egentligen inte ville ha en labbe, men... Som första sporthund kan du knappast välja en mer optimal ras - anser jag! Sportiga, väldigt belöningsbara, föriga, balanserad jakt/kamplust osv.

Om du trots allt väljer en malle så gäller det att du väljer inte bara kennel utan även föräldrar med ENORM omsorg! Detta då rasen trots allt är ganska så spridd vad gäller egenskaper, motorer, tillgänglighet osv.

/Ulga
 
Sv: malinois

Som malle ägare så bör man i alla fall under de första 18 månaderna inte ha så många andra intressen än just sin hund! ;)

haha exakt så sa en tjej i stallet som har malle.
hon sa att det var en jävla tur att hon inte hade häst under valp-unghundstiden för hon hade aldrig aldrig pallat det, hon var TOTALT upptagen med hunden haha
 
Sv: malinois

Pälsen är inga problem!
Ytterst sällan det blir tovor (inte ens om man inte har borstat på flera månader :angel:)

En annan fördel med de långhåriga är att de inte är så extremt uppdelade i utst linjer resp bruks linjer.
Finns många hundar som är framgångsrika både inom bruks och utställning.
Men! Var supernoga med mentaliteten och köp helst av en uppfödare som själv tävlar bruks och vet vad hon pratar om.
Finns ett par uppfödare inom rasen som aldrig själv har tävlat…
Oftast (fast det finns mängder med undantag) så är Terven bättre brukshund än Groenendael.

Finns en jättebra bok om rasen (alla 4 varianterna) som heter Boken om Belgiska Vallhundar av Anne S. Falleson.
Utges av Canis

När jag ser vad ni sklriver om Malle (håller med)
Så är det kanske bäst att påpeka att de långhåriga är väldigt mycket "enklare" att vara ägare till!
Mycket arbetsvilja/ös i dom också men mycket mer hanterbart för en "vanlig" hundägare!
 
Sv: malinois

* arbetsglädje
* förig
* kontaktsökande
* arbetsmoral
* Pigg och vaken/aktiv
* föremålsintresse
* positiv och trevlig.
* behöver inte vara glad i allt och alla

Jag hade nog rekommenderat labrador eller golden av jakttyp.
Storpudel är kanske också värt att kolla över?
+ Kelpie då som dom andra rekommenderat, vilket är en stor favorit hos mig.

Alla fyra raser har potential till dom högre klasserna i dom flesta grenar. :)
( Även om jag inte direkt sett många pudlar i eliten så finns där absolut kapacitet )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 126
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 677
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 059
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 049
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp