Mamma dotter häst.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ponny500
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 540
Sv: Mamma dotter häst.

Vi sålde flera av våra welsh cobbar för just allroundridning av både mor och dotter. De hoppar ofta bra, är stabila i lynnet och är en mkt frisk ras. Araben är också himla trevlig (min favoritras :love: ) men kräver lite mer finlir ridmässigt.

Röstar ju givetvis oxå på HAFLINGER!!! :bump:

30apri.jpg

maxi2.jpg

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Har bara ridit en fjording ordentligt och det ar inte den härligaste upplevelsen direkt...Men det finns ju säkert en hel del fina också, den jag red var ju säkert en av "de värsta". Men fjordingar har ju generlt inte samma kap som en del andra raser när det gäller tävling(givetvis finns det undantag, har sett en del fina).

Jag tror inte att du ska fokusera så mkt på ras utan provrid lite av varje om du är osäker. Jag tror inte så mkt på att fokusera på en ras utan mer på individ.
Om man inte siktar på eliten så kan ju de flesta raser gå lätt klass, dock inte alla individer.

Allt beror ju på vad du/ni vill göra. Vill du tävla tycker jag du ska satsa på något lite lättare än fjording eller haflinger eller nordsvensk. Nu får jag väl lite mothugg, men jag tycker det är ganska "tunga" raser. Jag (mamma) hade hellre velat ha ett halvblod, som inte behöver vara så stor, mellan 160-165. Annars om dottern vill tävla, en connemara, eller en ridponny i lämplig storlek. Lycka till i letandet!

Nja haflinger är inget jag skulle räkna som direkt tung.

Men nordisar så visst finns det tunga där, beror ju på vilken sort man väljer, en travnordis kan vara riktigt smäcker å vara formad som ett inte alltför smallt halvblod. Man måste titta lite mer på individen där å inte bara rasen. Samma gäller nog även för fjordingar, dock har jag själv bara ridit en fjording som var till salu när mamma letade sin första häst för många år sedan å det var helt klart det tyngsta jag någonsin ridit på. Jag var typ helt död efter ett par minuters travande, men jag tror oxå det hör till dom mera extrema fallen. Annars har jag ridit både nordisar, tinkrar å en haflinger å ingen utav dom är vad jag anser som direkt tung.

Så lite mothugg får du från min sida, hoppas det inte gör för mycket :)

Fjording låter jättebra. Hade själv kunnat tänka mig att köpa en om det inte var så att jag har nog med hästar för tillfället.;)

Men som många har sagt (tipsat om), det finns jätte många andra bra raser. Mitt tips i hästletardjungeln är att inte binda sig till en viss ras.
När jag letade häst första gången så ringde jag på alla hästar som passade in på min "typ", inte på rasen:smirk:

Jag håller med dig, men är kanske lite partisk eftersom jag har en haflinger ;) . Har ridit ett par fjordingar (nu senast när jag letade häst i vintras) och upplever dem som tyngre och grövre än haflinger. Men det finns ju alltid undantag, förstås.

Har en haflinger till granne, och han är då tung (fast jag tror aldrig ägaren skulle tycka det...). Har även sett nån på en hopptävling, och den var tungtung! Men visst är individen viktigare, jag menar bara att vill man tävla lite, som ts uttrycker, kanske man ska titta på tävlingsbanorna vad det är man ser. Men allt beror ju på vad man vill med sin häst.

Jo9 fast haflingern på våran ridskola tävlas i hoppning, resultat har jag inte kollat på eftersom att jag aldrig kollat resultat i hela mitt liv själv (tävlar inte men det blir dax för det med nästa häst). Men han har travhoppat 110 med mig utan problem. Så det är en riktig söttnos det. Men det är klart det finns tyngre individer oxå. fas den som ligger på sida ett här tycker jag ser :love: ut.
Sedan kan man ju jämföra med andra raser jag hade en väldigt lätt New Forest, pigg, framåt, smala ben men gick upp i kroppsform en hel del sdan jag köpte henne. Så fick jag syn på en kille av samma ras helt annan häst, grövre ben å spinkigare kropp en min. Så bara där finns det ju en stor skillnad. Red aldrig killen i fråga något, men var bra sugen. Sedan så vet man ju aldrig kroppen hans kanske såg smalare ut bara för att han hade mer ben än min.

Finns ju halvblod som räknas som tunga oxå, så jag är defenitift inne mer på individen än själva rasen så.

Jag har blivit helsåld på fjording för ett drygt år sedan.
Tidigare hade jag också upplevt dem som just, tunga och
ganska lata. Men så träffade jag en som var hel underbar.
Han var pigg och allert. Nu har jag honom på delfoder och
han är en klippa i alla väder. Han tillhör den äldre, tyngre
typen, men han är duktig i dressyr, fast
han inte tycker det är kul så gör han det man kräver av
honom. I hoppning är han en klippa. Klarar lätt 110, vilket
är skönt eftersom jag inte riktigt är på den nivån.
I skogen är han också trevlig, inga hyss och helt orädd.

Sedan jag "träffade" honom, så har jag ridit andra fjordingar
mest den nya lättare modellen. och ingen av dem har
upplevts tunga och inte heller så starka..
Det beror ju på hur välriden och lydig hästen är, vilken
hästras som helst kan ju bli stark om den får för sig att ex
den ska hem..

Ni kan ju alltid ta en häst på foder innan ni köper den.

Köp en arab. Men en äldre, välriden häst som är snäll och lugn. Ett litet halvblod, varmblod eller någon större ponnyras kan också funka. Jag skulle undvika de tyngre kallbloden.

tänkte bara säga att det är ju inte riktigt rasen som gör att hästen passar er utan tänk på att den ska vara lagom stor kunna användas till det som ni kommer vilja göra med hästen och ha ett lämpligt temprament. sen kan ju allt mellan islänning halvblod och ardenner vara rätt häst!

Tajger skrev:
Har en haflinger till granne, och han är då tung (fast jag tror aldrig ägaren skulle tycka det...). Har även sett nån på en hopptävling, och den var tungtung! Men visst är individen viktigare, jag menar bara att vill man tävla lite, som ts uttrycker, kanske man ska titta på tävlingsbanorna vad det är man ser. Men allt beror ju på vad man vill med sin häst.

Då har du träffat på 2 Haflinger och båda har varit tunga, därför är alla Haflinger tunga?
Att döma en hel ras efter två individer är onödigt, när du har träffat på ett 20 tal är det kanske bättre att du uttalar dig!
Visst det finns gott om feta otränade tunga Haflinger, men dagens Haflinger Skall vara av COB typ med lätta bra rörelser!
Och vad det gäller Haflinger på tävlingsbanan så finns det bara strax över 1000 st här i sverige, och många av dem används som turridnings och fritidshästar därför finns det inte så många ekipage ute på tävlingar. ÄN! inte om man ser på hoppning och dressyren iaf, inom western är dom vanligare!
Går man över till grannlandet tyskland så är dom en erkänd tävlingsras!;)

//sara

Emale skrev:
Jag tror inte att du ska fokusera så mkt på ras utan provrid lite av varje om du är osäker. Jag tror inte så mkt på att fokusera på en ras utan mer på individ.

Håller med! :bow: :bow:
Bestäm ungefärlig storlek, ålder och utbildningsnivå och provrid sedan båda två så att ni får en häst med temprament som passar båda.
Och se till att du får provhoppa och din mamma ta en provtur i skogen om ni hittar någon ni fastnar lite mer för.

Tajger skrev:
Allt beror ju på vad du/ni vill göra. Vill du tävla tycker jag du ska satsa på något lite lättare än fjording eller haflinger eller nordsvensk. Nu får jag väl lite mothugg, men jag tycker det är ganska "tunga" raser. Jag (mamma) hade hellre velat ha ett halvblod, som inte behöver vara så stor, mellan 160-165. Annars om dottern vill tävla, en connemara, eller en ridponny i lämplig storlek. Lycka till i letandet!

Alla fjordingar är inte kraftigt byggda. Min fjording har långa nätta ben. Men det finns väll undantag. Visst kanske kallblod inte är så bra att hoppa med men dom är perfekta till dressyr. och visst är dom otroligt starka men klarar man av att rida en fjording på rätt sätt så måste man ju vara en väldigt duktiga ryttare:D men det är ju tyvärr inte jag:( men det ska man ju försöka träna upp:)

Emelie85 skrev:
Jag har blivit helsåld på fjording för ett drygt år sedan.
Tidigare hade jag också upplevt dem som just, tunga och
ganska lata. Men så träffade jag en som var hel underbar.
Han var pigg och allert. Nu har jag honom på delfoder och
han är en klippa i alla väder. Han tillhör den äldre, tyngre
typen, men han är duktig i dressyr, fast
han inte tycker det är kul så gör han det man kräver av
honom. I hoppning är han en klippa. Klarar lätt 110, vilket
är skönt eftersom jag inte riktigt är på den nivån.
I skogen är han också trevlig, inga hyss och helt orädd.

Sedan jag "träffade" honom, så har jag ridit andra fjordingar
mest den nya lättare modellen. och ingen av dem har
upplevts tunga och inte heller så starka..
Det beror ju på hur välriden och lydig hästen är, vilken
hästras som helst kan ju bli stark om den får för sig att ex
den ska hem..

Ni kan ju alltid ta en häst på foder innan ni köper den.

här känner jag igen mej precis:love:

Fjording låter bra för din mamma om hon vill vara i skogen,men inte så till hoppnig.Fjordingar kan hoppa det vet jag ju men jag tänker på
*New forest
*Connemara
*welsh kanske, men det bestämer ni hellt själv:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka