T
Tildson
Sv: Mamma dotter häst.
vad får den kosta som max?
vad får den kosta som max?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tajger skrev:Har en haflinger till granne, och han är då tung (fast jag tror aldrig ägaren skulle tycka det...). Har även sett nån på en hopptävling, och den var tungtung! Men visst är individen viktigare, jag menar bara att vill man tävla lite, som ts uttrycker, kanske man ska titta på tävlingsbanorna vad det är man ser. Men allt beror ju på vad man vill med sin häst.
Emale skrev:Jag tror inte att du ska fokusera så mkt på ras utan provrid lite av varje om du är osäker. Jag tror inte så mkt på att fokusera på en ras utan mer på individ.
Tajger skrev:Allt beror ju på vad du/ni vill göra. Vill du tävla tycker jag du ska satsa på något lite lättare än fjording eller haflinger eller nordsvensk. Nu får jag väl lite mothugg, men jag tycker det är ganska "tunga" raser. Jag (mamma) hade hellre velat ha ett halvblod, som inte behöver vara så stor, mellan 160-165. Annars om dottern vill tävla, en connemara, eller en ridponny i lämplig storlek. Lycka till i letandet!
Emelie85 skrev:Jag har blivit helsåld på fjording för ett drygt år sedan.
Tidigare hade jag också upplevt dem som just, tunga och
ganska lata. Men så träffade jag en som var hel underbar.
Han var pigg och allert. Nu har jag honom på delfoder och
han är en klippa i alla väder. Han tillhör den äldre, tyngre
typen, men han är duktig i dressyr, fast
han inte tycker det är kul så gör han det man kräver av
honom. I hoppning är han en klippa. Klarar lätt 110, vilket
är skönt eftersom jag inte riktigt är på den nivån.
I skogen är han också trevlig, inga hyss och helt orädd.
Sedan jag "träffade" honom, så har jag ridit andra fjordingar
mest den nya lättare modellen. och ingen av dem har
upplevts tunga och inte heller så starka..
Det beror ju på hur välriden och lydig hästen är, vilken
hästras som helst kan ju bli stark om den får för sig att ex
den ska hem..
Ni kan ju alltid ta en häst på foder innan ni köper den.