Mamma - foderhäst, pappa - egen

H

HonHeter

Mamma vill ha foderhäst, pappa vill ha egen. Dom är skilda men dom ska dela på kostnaderna. Pappa vill ha egen för att det inte ska bli en massa krångel och missförstånd med ägaren. Mamma vill ha foderhäst för att slippa betala försäkring. Jag kommer troligtvis inte skaffa någon dyrare häst, typ max 15 000. Och jag kommer bara rida ute i skogen och träna lite dressyr och hoppning då och då.

Jag undrar hur mkt ni betalar i månaden för försäkring och va ni har för försäkringar, vilket bolag?

:)

Sv: Mamma - foderhäst, pappa - egen

jag har en häst i den prisklassen du beskriver och betalar ca 200 kr i månaden. har folksam.

Väldigt ofta är det fodervärden som får betala försäkringen. Kanske inte direkt till försäkringsbolaget utan direkt till ägaren.

Jo, jag vet, men de har inte min mamma fattat ännu.

Men tillbaks till frågan :p

På en billigare häst utgör försäkringen en så liten del av alla kostnader runt en häst, så känner ni att ni är redo så skulle jag köpa en egen.

vad försäkringen kostar beror ju till stor del på vilken ras hästen har. tex. betalar jag 557 kr/mån till folksam. då är dryga 400 kr för halvblodet som är försäkrad för 30.000 liv och numer 50.000 kr/vet/år. shettisen är försäkrad i 10.000 liv och 50.000 vet/år för resterande summa (dryga 100 lappen).

Det är ju en stor skillnad i utbudet av hästar beroende på om du väljer foderhäst eller egen. Tar du en häst på foder får du "hålla tillgodo" med det som finns på marknaden och den är inte så stor, jämförelsevis. Många har dåliga erfarenheter av fodervärdar ( inte jag dock ) och lämnar inte gärna ut en duktigare häst på foder eftersom de inte vet vad de får tillbaka. Men, visst kan du hitta en bra häst om du lägger ner tid på att leta.

Om du har möjlighet skulle jag välja att köpa häst istället. Du har samma ansvar för en foderhäst i det dagliga som du har för en egen. Du kan inte lämna tillbaka en foderhäst hur som helst, t.ex. bara för att ni inte funkar ihop, utan du måste följa kontraktets uppsägningstid. Ägaren räknar ju med att hästen ska vara borta en viss tid.

Har du en foderhäst bör du kolla med ägaren om du vill byta sadel eller träns, om du ska transportera hästen till träningar och innan andra större förändringar för hästen. Det kan vara både bra och dåligt, beroende på hur mycket du redan kan ( och har tillgång till kunskap från stallkompisar ). Om du har lite mindre erfarenhet är det ju jättebra att ha hästägaren att fråga, men annars kan det kännas ganska hämmande.

Det var några åsikter... Finns hur mkt som helst att skriva i ämnet...;)

Tack tack ;)

Jag har väl ridit runt 8-9 år skulle ja tro, + att det kommer finnas många andra i stallet som är väldigt erfarna :) Jag har iaf kommit fram till nu med far att det ska bli ett köp isf:d

Va roligt, att ha egen häst är underbart =D

Mamma vill ha foderhäst, pappa vill ha egen. Dom är skilda men dom ska dela på kostnaderna. Pappa vill ha egen för att det inte ska bli en massa krångel och missförstånd med ägaren. Mamma vill ha foderhäst för att slippa betala försäkring. Jag kommer troligtvis inte skaffa någon dyrare häst, typ max 15 000. Och jag kommer bara rida ute i skogen och träna lite dressyr och hoppning då och då.

Jag undrar hur mkt ni betalar i månaden för försäkring och va ni har för försäkringar, vilket bolag?

:)

Som fodervärd betalar du antagligen alla hästens kostnader ändå, men du betalar inte för själva hästen. Och helt plötsligt blir du kanske av med den. Jag har två hästar och kan konstatera att köpet är en engångskostnad, att ha häst är dyrt, så om ni har råd med en foderhäst kanske ni ändå ska köpa en och ta den extra kostnaden. Då kan du verkligen knyta an till hästen också.

Min ena är försäkrad på liv 16 000 kr och veterinär 60 000 per år, det kostar mig 1860 kr per år hos Agria. Den andra var oförsäkrad när jag köpte den och är för gammal för nytecknande, men jag har en katastrofförsäkring som täcker ryttare alltid och häst vid katastrofer som bilolycka, intrassling i staket osv. Den kostar 260 kr per år.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 396
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 942
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan... 2
Svar
22
· Visningar
2 671
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka