Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Att det kommer ta flera generationer tror jag också. Däremot ser jag inte alls att det är en anledning att skita i det utan det är en parallell till det här talesättet om att bästa tiden att plantera ett träd är för tjugo år sedan, näst bästa nu. Just för att så många män med så mycket makt brukar så mycket våld är det av högsta vikt med ett paradigmskifte. Du verkar tala inifrån ett paradigm och dissar därmed lösningar som innebär strukturella förändringar som gör skillnad på riktigt för att de är mödosamma och kräver ett nytt paradigm (dvs något annat än exploaterande, kolonialistiskt patriarkat) när det är just det exploaterande, kolonialistiska patriarkatet som skapar/möjliggör så mycket våld. Istället föreslår du att bekämpa våld med våld (dvs att fördjupa problemet/systemet och dra det ytterligare till sin spets genom någon sorts civilgarden istället för att lösa det) och det konceptet är sprunget ur problemet självt, patriarkatet. Och nej, matriarkat är inte ett inverterat patriarkat där kvinnorna utövar samma typ av ’makt över’ (här tillämpas snarare ’makt att’) och våld som manligheten idag gör i så stor utsträckning utan ett helt annat samhällskontrakt.
Det som är så otroligt sorgligt idag är ju att vi var på rätt väg ett tag medan vi nu går bakåt igen. Det känns så tröstlöst! Men jag håller med dig.

En kvinnlig vän till mig skämtade om att "kvinnor behöver värme och ömhet, däng dom i elementet så blir dom både varma och ömma", det var exakt det som hennes ex hade gjort och hade inte grannen bankat på dörren och sen klivit in vet ingen hur det hade gått. Han fick ett rätt långt fängelsestraff för det visade sig att detta var inte det enda han gjort men det var både första och sista gången han fysiskt gett sig på henne och hon var redan på väg därifrån, det var då det slog slint i huvudet på honom. Jag litade aldrig på honom, det var nåt fel på karln men jag kunde inte sätta tummen på vad men han blev knepigare och knepigare.

Tjejen jag hjälpte förra året som blev frihetsberövad och misshandlad av sitt ex, fick hjälp av några ungdomar som satt med henne tills polisen kom efter att hon lyckades fly. De larmade medan grannen som hörde henne ropa på hjälp under misshandeln inte ville bli inblandad. Ungdomarna var bägge könen, gissa vad grannen var förutom en skitstövel? :rage:

Du verkar tala inifrån ett paradigm och dissar därmed lösningar som innebär strukturella förändringar som gör skillnad på riktigt för att de är mödosamma och kräver ett nytt paradigm
Jag dissar ingenting.
Men det går för långsamt och vissa saker kan inte vänta. Därför måste även andra åtgärder göras parallellt.

Man kan faktiskt köra flera spår samtidigt.

Jag har aldrig förespråkat våld.
Det är andra i tråden som har byggt upp en tolkning som inte är min.

Tjejen jag hjälpte förra året som blev frihetsberövad och misshandlad av sitt ex, fick hjälp av några ungdomar som satt med henne tills polisen kom efter att hon lyckades fly. De larmade medan grannen som hörde henne ropa på hjälp under misshandeln inte ville bli inblandad. Ungdomarna var bägge könen, gissa vad grannen var förutom en skitstövel? :rage:
Man ska aldrig vara rädd för att lägga sig i, det värsta som kan hända är bara att man får en ny ovän men man kanske räddar ett liv istället.

Jag dissar ingenting.
Men det går för långsamt och vissa saker kan inte vänta. Därför måste även andra åtgärder göras parallellt.

Man kan faktiskt köra flera spår samtidigt.

Jag har aldrig förespråkat våld.
Det är andra i tråden som har byggt upp en tolkning som inte är min.
Det var väl för väl. ☺️När du bara skriver om ena spåret och går rätt hårt på (jag menar inte bråkar med, däremot driver denna åsikt om ett singulärt spår) de som förespråkar lagliga insatser ter det sig…inte riktigt som du nu säger att du tycker.

Det var väl för väl. ☺️När du bara skriver om ena spåret och går rätt hårt på (jag menar inte bråkar med, däremot driver denna åsikt om ett singulärt spår) de som förespråkar lagliga insatser ter det sig…inte riktigt som du nu säger att du tycker.
Jag behöver ju inte argumentera för de spår som andra argumenterar för.
Det är ju redan gjort så att säga.

Men jag känner att spåret via rättssystemet går för långsamt och att många inte kan vänta på det.
Så något måste ju göras samtidigt.

Jag behöver ju inte argumentera för de spår som andra argumenterar för.
Det är ju redan gjort så att säga.

Men jag känner att spåret via rättssystemet går för långsamt och att många inte kan vänta på det.
Så något måste ju göras samtidigt.
Noterat. Att ändra ett paradigm är dock inte bara en rättssystemfråga (även om den biten ingår). Det går att göra paradigmskiftande handlingar innan det nya paradigmet etablerats, och just att gå ihop i grupper av kvinnor kan vara det även om den beskrivning du ger av hur dessa insatser skulle te sig, gör gällande att det inte är det du beskriver.

Undrade om jag bara skulle gilla ditt svar (som i ”noterat. Mvh”) men jag gillar de facto inte det förhållningssättet och tycker även att du säger emot dig själv, så gilla kändes avigt.

Fridens

Det är inte heller bara en fråga för rättsväsendet eftersom de farligaste männen (gruppen som står för flest mord) ofta är relativt okända för polisen. Så skärpta straff till exempel hjälper inte en kvinna som redan blivit mördad. Det gäller för vården och socialtjänsten och andra delar av samhället att ha kunskapen om riskfaktorer och agera utefter den.

En av de största varningssignalerna för gruppen män som dödar utan att vara kända av polisen är till exempel att de har hotat med eller genomfört ett självmordsförsök, ett annat är strypvåld, tillgång till vapen och så vidare.

Samtidigt, när jag hade problem med grannen som fortsatt postade riktigt grisiga lappar genom min dörr och jag till sist gick till polisen talade de varsamt men allvarligt och tydligt om för mig att jag Absolut inte borde ha konfronterat honom personligen - vilket jag gjorde innan jag gick till polisen för att han inte slutade.

Det bemötande jag fick från polisen var för övrigt fantastiskt måste jag säga. När jag gick in på stationen var anslagstavlan full av varningar, råd, telefonnummer och kontakter och de ringde mig samma dag. När jag var inne fanns bara receptionisten på plats.
Nu var min situation inte hotfull på det viset och jag var inte i någon slags relation med den här mannen, men jag tror också att vi måste bli bättre på att flagga och faktiskt söka hjälp. Det är inte trams och det är inte fånigt. Ju fler fläckar och prickar vi kan ge männen innan de eskalerar desto lättare är det för rättväsendet att faktiskt göra något.
Om ännu en kvinna hör av sig angående den här mannen finns han ju där sedan tidigare liksom, även om det bara var snusklappar med curry på.

https://www.thetrace.org/2026/04/murder-suicide-domestic-violence-data/
Den första meningen lyder "Over the last two years, a murder-suicide or family annihilation has occurred 1.8 times per day on average."
:banghead: Alltså, detta är sinnessjukt!

Apropå kön så säger även denna artikel nedan:
"The shootings in Louisiana and Virginia are among 156 gun-related murder-suicides so far this year, according to a Trace analysis of data from the nonprofit Gun Violence Archive. That’s an average of around one and a half murder-suicides per day. The shootings have resulted in the deaths of 200 victims and 153 perpetrators. Of the victims, 145 were female, and 146 of the perpetrators were male."
146 av 153 gärningsmän i murder-suicides i år i USA var alltså män. Det är drygt 95%.

"We were able to determine the relationship between victim and shooter in 143 of this year’s murder-suicides. Ninety-three of those incidents — 65 percent — stemmed from intimate partner violence."
Det är sant det man säger att det farligaste ögonblicket är när man som kvinna bryter upp ett förhållande.

Artikeln handlar mera om just vapen i USA och hur dessa leder till flera mord än fokus på kön. Men likväl så visar den på något som diskuterats i denna tråd, att det är långt flera män som är gärningsmän än tvärtom.

Professor Jacquelyn Campbell har utformat ett formulär som bedömer hur hög faran är i ett förhållande för dödligt våld.
https://www.dangerassessment.org/

Tänk på att hot om självskada är också ett tecken.
"I want to reiterate that it’s not that women aren’t capable of suicide, but it’s that the data shows that men are more likely to kill their whole families and then kill themselves."
(Från en intervju.)

Ja män slår även andra män.
De slår sina söner och sina manliga partners.
Så vilka som är offer visar inte vilka som utför våldet.

Du måste titta på gärningsmannen i stället för att få rätt siffror.

Så jag börjar undra om du har svårt att förstå eller om du driver med oss?
Båda alternativen är dåliga.
Att visa vilka som blir utsatta för våldet säger inget om de som utför våldet.

Du presenterar fel statistik.
Det är män som utför våld mot andra män också.

Varför gör du så?
Förstår du inte eller driver du med oss?
Jag har verkligen inte lust att svara i en sådan här hata-män tråd men kan inte låta bli och det här är garanterat mitt sista inlägg.

Det tar typ trettio sekunder att kolla i BRÅ:s undersökning och se att för 95 % av de män som som utsattes för brott i en nära relation var gärningspersonen en kvinna.

Jag har verkligen inte lust att svara i en sådan här hata-män tråd men kan inte låta bli och det här är garanterat mitt sista inlägg.

Det tar typ trettio sekunder att kolla i BRÅ:s undersökning och se att för 95 % av de män som som utsattes för brott i en nära relation var gärningspersonen en kvinna.
Så en homosexuell man löper bara 5% risk anser du?

Enligt en norsk omfångsstudie från 2007 är unga homo- och bisexuella ungdomar drabbade av olika former av fysiskt, psykiskt och sexuellt våld i högre utsträckning än heterosexuella ungdomar. Homosexuella ungdomar är också fyra gånger så utsatta för våld av sina föräldrar som heterosexuella ungdomar. De har även gjort sin sexdebut tidigare, använder droger i större omfattning och riskerar att utsättas för våld i offentliga miljöer oftare än heterosexuella ungdomar i samma åldersgrupp.

I Sverige är våld i samkönade relationer relativt outforskat med undantag för en större omfångsundersökning som genomfördes 2005. Omfångsstudien besvarades av 2 013 personer som var medlemmar i Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter (RFSL), och visar att en fjärdedel av de tillfrågade hade upplevt någon form av fysiskt, sexuellt och/eller psykiskt våld. 33 procent av dem som utsatts för våld i en nuvarande relation var lesbiska kvinnor och 46 procent var homosexuella män. Av samtliga respondenter angav 18 procent att de var utsatta för psykologisk kontroll och 24 procent att de var utsatta för psykologisk isolering. Endast ett fåtal av respondenterna hade polisanmält våldet som de utsattsför.

Våld i samkönade relationer

Har du hört uttrycket "knacka bög" någon gång? Mig veterligen säger ingen kvinna något sånt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka