"Man kan ju bli förgiftad"

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Rompan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 093
R

Rompan

Okej, här kommer en liten nöt som följdfråga till min fråga från idag om ungähst som behöver äta upp sig.
jag har alltså köpt Krafft Protein men ni ska ju inte tro att Prinsen tänkte äta av det heller "man kan ju bli förgiftad".

Jag provade att blanda i 1 dl (total mängd foder 6 dl) först uppblött - han smakade, spottade ut och så var det med det. Efter att ha ringlat sirap över smakade han igen - samma resultat.

Provade istället att blanda i det torrt - samma visa.

Så - nån som har nåt tips på hur jag ska lura i honom de där "otäcka bitarna"?

Sv: "Man kan ju bli förgiftad"

Det kan ta några gånger att få en häst att äta nytt foder.
Blanda litet av det i det vanliga kraftfodret.
Gör gärna en gegga av pelletsarna och blanda denna gegga med torrt kornkross.
Och låt honom bli litet hungrig först.
Tag därför bort honom från den fria tillgången på grovfoder i någon timme eller 2.

Och framför allt.
Ge inte upp.

hm... jo, att det kan ta tid vet jag, men det är ju en fördel om han äter lite av det också :-p

tipset med att låta honom stå utan mat en stund ska jag prova.
och nej, jag ger inte upp! :bow:

Rompan skrev:
Okej, här kommer en liten nöt som följdfråga till min fråga från idag om ungähst som behöver äta upp sig.
jag har alltså köpt Krafft Protein men ni ska ju inte tro att Prinsen tänkte äta av det heller "man kan ju bli förgiftad".

Jag provade att blanda i 1 dl (total mängd foder 6 dl) först uppblött - han smakade, spottade ut och så var det med det. Efter att ha ringlat sirap över smakade han igen - samma resultat.

Provade istället att blanda i det torrt - samma visa.

Så - nån som har nåt tips på hur jag ska lura i honom de där "otäcka bitarna"?

Varför ger du inte Krafts Groov ( 90 ) det är juh för unga hästar osv, dom flesta hästar älskar det och hästarna blir super snygga och i mkt fint hull. :banana:

Yeahhh!
Jag har fått mina att äta kokt linfrö på det viset.
Lätt var det inte....

Panikie skrev:
Varför ger du inte Krafts Groov ( 90 ) det är juh för unga hästar osv, dom flesta hästar älskar det och hästarna blir super snygga och i mkt fint hull. :banana:

Om det behövs rejält med protein så jämför innehållet i Groov som innehåller 90gSRP/kg och Protein som innehåller 330gSRP/kg, och nästan samma energimängd.

Min gjorde likadant... Hällde upp 1 dl i krubban och får en väldigt talande blick tillbaka... "Matte, nu har du slagit i någonstans... Tror du att jag ska äta det DÄR, du måtte vara galen".. Detta förmedlar hon med en väldigt hög´travande ton som jag inte alls var tillfreds med.. "Deeeet Däääääär?!?"... Blandade ned det i hennes vanliga mat, men kände själv på lukten att den lilla mängden i 1 kg lucern och 0.5 kg havre gjorde stor skillnad.. Löste det som så att jag gav henne det torrt, jag som har som regel att blöta all mat hon får i krubban... Började med att ge henne några pelletsar åt gången INNAN hon fick sin "vanliga" mat, lite som man gör med ungar.. "Äter du upp medicinen, får du glass" typ... Föga visste jag ju då att jag grävde min egen grav... Vem tror du nu får stå och vänta medans tösabiten äter upp sina 0.3 kg KP, för att sedan få sin riktiga mat?
Blandar man ihop dom ratar hon hela givan... :cool: :devil:

Min unghäst gjorde likadant med multivitamin. Som iaf jag tycker smakar ytterst sött och gott... Han är normalt ett riktigt matvrak, men 10 ml vitaminer i totalt 3-4 l blött foder gick apselut inte för sig. Fick slänga rätt mkt mat de första dagarna innan det passade herrn.... Men som sagt, dom brukar ge med sig efter ett tag.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
2 089
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 747
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 807
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det... 2
Svar
34
· Visningar
5 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka