Bukefalos 28 år!

man måste ta sitt ansvar...

S

Shutterfly__

Vet inte vart jag ska börja...

Sålde min hjärtevän till häst för 6 månader sedan pga min ekonomi.
Trodde hon hamnat hos en bra familj, de har iallafall många års erfarenhet av hästar och andra djur.

Men redan efter en månad hos nya ägaren hade hästen tappat jätte mycket hull. Och än har dom inte lyckats få henne lika fin i hull som hon var då dom köpte henne.

Nu har hästen varit halt i ungefär 1 månad och utan en tanke på att åka till veterinär och kolla upp varför hästen är halt så ska dom avliva henne...

Hur fan tänker folk? Om man köpt ett djur ska man ta ansvar för det. Om djuret är sjuk far man till veterinären. Och om djuret inte går att få frisk så avlivar man djuret för att det ska slippa lida. Man avlivar inte ett djur utan någon bakgrund till varför.

Kan tilläggas att hästen aldrig varit halt i de 3 år jag ägt henne...
hur fan kan en häst bli slaktfärdig på bara några månader? :cry:


Hur kunde jag vara så dum?? Aldrig, Aldrig mer ska jag sälja en fyrbentvän!
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Usch, jag blir alldeles skakig när jag läser detta..Stackars dej..men du FÅR inte anklaga dig själv..Du sålde din häst till någon som du TRODDE var bra. Du sålde inte henne till nån som du inte trodde på, eller hur? Då ska du inte ha dåligt samvete..

fast, jag förstår att du har det iaf..men det är inte ditt fel..

Vilka idioter det finns, att dom inte tar ansvar!!'
..Jag ska upp o hälsa på min underbara pålle som jag oxå sålde pga ekonomin..Jag hoppas verkligen han är bra omhändertagen, annars komer jag känna samma som du..

Du har ingen chans att köpa tillbax hästen, eller prata med ägarna om detta?
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Ägaren verkar inte vilja prata med mig :confused:
Jag tror att hon skäms... har tjajtat om att de ska åka till veterinären och även att de ska raspa tänderna då det kan vara anlendingen till att hon inte går upp i vikt, men ingenting har hänt!

Att de ska ta bort henne har jag fått höra på omvägar :mad:

Nej, jag har inga pengar till att köpa tillbaka henne. Har ju en till häst och står och kostar pengar varje månad också... :(
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Nä, det förstår jag!Det är ju inte din uppgift att "rädda" henne heller..Tänkte mer bara om det fanns en möjlighet, .Det är ägarnas uppgift att ta sitt ansvar, vilket dom inte verkar göra..usch, vilka folk det finns. Och att du inte får tag i henne heller!..antar att du är samma person som TS;)
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Usch så hemskt!
Men med tanke på vad det kostar att avliva en häst så borde defaktiskt kunna skänka henne till dig och ändå gå med vinst. Vad är anledningen till att de vägrar åka till veterinär? har de inte hästen försäkrad? Vad är det för häst? Mvh Maria
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

att slakta kostar inte en krona då får du pengar.

TS > jag lider verkligen med dig :(
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Ehrm... dubbelnick :angel:?

Tråkig situation du hamnat i iaf :(
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Usch så tråkigt!! Men slaktas hästen tar åtminstone "eländet" slut för den och den vandrar inte runt bland olika typer av mindre önskvärda ägare. Beklagar verkligen din situation!
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Och hur tror de att de skall få ut något på försäkringen om hästen inte blivit utdömd ?

Tyvärr så kan hästar tappa i hull extremt snabbt. Det värsta jag sett var en som tappade i princip ALLT på mindre än en vecka. Det tog månader att få ordning på hästen igen. Det var en infektion av något slag som veterinären kunde se att den fanns, men den gick inte att medicinera bort - symtomen var istort sett bara detta enorma tapp av allt hull/muskler.
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

jag kan inte se att de skrivit ngt om att få ut på försäkringen?
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Stackars dig!! Men som sagt om hästen ska gå på slakt uatan att bli mat så kostar det dem en del!! Bättre om de ger den till dig så du kan hitta ett bra hem till den. Lycka till!!
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Ehrm... dubbelnick :angel:?

Tråkig situation du hamnat i iaf :(

Insåg att jag råkade göra tråden i min kompis namn som var på besök :rofl:

aja, men det är jag Ämelie som skapat tråden :p

Hoppas jag inte skapat någon sinnesförvirring hos bukefolket nu...
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

Svarar alla i ett och samma inlägg...

Juzzzen: Jo jag är samma som TS... eller rättare sagt jag råkade skapa en tråd på kompisens nick :angel: men hon har förlåtit mig (hon är ändå inte så aktiv på buke :p ) Jag får tag på ägaren, men hon verkar inte direkt anlelägen om att ta in det jag säger till henne... :(

maria_b: Hästen var försäkrad när jag sålde henne, skrev över försäkringen på dom. Det är ett halvblod som skulle pensioneras från tvälingsbanan. De får ju pengar om de slaktar henne, men om de använder "trotjänaravlivning" kostar det förståss, vet inte vilket de tänkt göra.

cirkus: De får inte ut ett öre på försäkringen även om hon blir utdömd eftersom hon inte är A1 försäkrad. Hon är inte försäkrad för något högt belopp heller...

tgd: jo, det är så sant! Men det är så tråkigt att hennes liv ska sluta på det här viset...
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

att slakta kostar inte en krona då får du pengar.

att avliva kostar det oxå faktiskt...när gammel hästen i stallet skulle avlivas kostade det ca 7000 men då kom slaktbilen till stallet vet dock inte hur det är när man tar hästen till kliniken...

Usch vilka typer det finns....
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

att avliva kostar det oxå faktiskt...när gammel hästen i stallet skulle avlivas kostade det ca 7000 men då kom slaktbilen till stallet vet dock inte hur det är när man tar hästen till kliniken...

Usch vilka typer det finns....

Men då gick hästen inte till livsmedelproduktion, eller?

Min ponny nödslaktades och det kostade pengar, men om jag skickat honom med en slaktbil så hade inte vi behövt betala ett öre... men jag tycker inte man ska äta sina vänner!
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

*kl*
Vad hemskt för dig! Man blir verkligen skrämd när man hör hur folk agerar... Hoppas det kan lösa sig på något sätt iaf!
*varma tröstkramar*
 
Sv: man måste ta sitt ansvar...

jag pratar om slakt, då får man betalt per kg sen avdrag för ev transport.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 773
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 557
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp