Man som byter sida?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Suuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 977
S

Suuz

Desto mer jag tränar min unghäst, desto mer av hennes man byter sida =) Hon var mycket starkare i vänster, nu börjar hon bli liksidigare... Manen låg åt höger men nu ligger 1/3 åt vänster :D Jag har lärt mig att manen ligger åt den "svagare" sidan, dock har jag inte läst något om att manen byter sida?

Hästen ser numera ut som valen keiko, jag måste fläta tillbaka manen snart!

Sv: Man som byter sida?

Jag upplever det också som att vissa hästar delvis kan byta man-sida när de blir med liksidiga. Tror inte att det är vetenskapligt bevisat dock.

De säger att manen är en spegel av ryggraden. Så om jag är inte är fel så är det att den lila tafs over manken representera precis bakom manken och upp bakom öronen är vid svansen. sen hitta du vart de andra punktarna är för nacken och ryggen från manken ska var lika långa.
Jag ska försöker hitta pecis vad var sagt och åter kommer. Jag tycker detta är väldigt intressant.:)

En känd tränare har sagt att om hästen har man på båda sidorna så är den "liksidig" alltså har ingen svagare sida.... intressant.

Har jag också hört. Tror jag på också för min gamling är lika stark i båda sidorna och hans man ligger åt bägge hållen också. Min unge däremot är svag på ena sidan och hans man är åt samma håll.

En känd tränare har sagt att om hästen har man på båda sidorna så är den "liksidig" alltså har ingen svagare sida.... intressant.

Ja det stämmer aldeles utmärkt, i all fall när det gäller liksidighet i de muskler som styr mannens fall(typ det övre halsmusklerna). Sen kan ju hästen vara oliksidig i andra muskler för det.

hehe, isf har min häst väldigt rak rumpa... hans främre tredjedel av manen ligger lite på vänster sida men allra helst rakt fram... :angel: :D

Fast det där stämmer då definitivt inte på mina hästar. På min ena häst ligger manen hejvilt åt båda sidor, men hon är född oliksidig och kommer aldrig att blir liksidig hur mycket hon än tränas.

På min andra häst har manen, från att ha legat på båda sidor, nu lagt sig snyggt o prydligt på ena sidan efterhand som hon har börjat bli lika stark i båda sidor.

Så för mina hästar gäller det alltså precis tvärtom; oliksidig häst = man på båda sidor, liksidig häst = man åt ena sidan.

Studera manen när du seriös rider, då lägger sig stråna åt andra hållet, häftigt..Det varar inte så länge dock.

Min häst är oliksidig och hennes man ligger på båda sidorna! Den ligger ungefär till halva halsen på höger sida (den svagaste) och slutet ligger åt vänster..så jag vet inte om det stämmer att manen ligger åt det hållet den är svagast?

* kl *
Kan inte annat än att hålla med en del av er som redan svarat- MEN !
Jag skulle nog säga, benämna en delad man lika skulle bero mer på att den arbetar eftergiven i bägge sidor- eftergiften gör att hästen inte arbetar emot.

Motsätter den sig en ärlig eftergift i nacken- vid ställande däremot ( läs; ej hals utan nacke )..så arbetar den emot i den sida och musklar sig därför så manen hamnar åt motsatt sida. ( man kan se nedan visad muskel *knäppa över* från sida till sida när man tex eftergiven i nacke står still och ställer vä-hö-vä....och detta skall sen kunnas göra i skritt-trav och galopp på rakt spår med lika rak häst :crazy: )

Arbetas den eftergiven ställd i nacken- jämnt i bägge varv- påbörjas liksidighet = rakrikting.
Efter rakriktnimg på utbildningsskalan kommer samling- som utvecklar övre muskeln på halsen ( Semispinalis capitis- se bild )

17.jpg

Sorry :o ...blev mer än jag tänkt mig...men men ! :D ...sen får jag hoppas att jag inte får bukes anatomi experter efter mig.....

Tjuvkika bara juuuuuuu:D
Och just, periferiseendet har vi inte övat på, kanske skulle plåga dig med det nån dag *ler elakt*:p

Tjuvkika bara juuuuuuu:D
Och just, periferiseendet har vi inte övat på, kanske skulle plåga dig med det nån dag *ler elakt*:p

Mycket blink nu...;) ..så du tar detta rätt- om det är så att du undervisar så brukar jag varjefall bland de första jag lär ut- är just perferiseendet....hur ska ryttaren annars kunna rida i ett ridhus, tex- och kunna se vart man ska och samtidigt se till att den INTE krockar med andra ridande :o ...;)

Jag undervisar inte så mkt, bara på absolut hobbynivå, men visst har du rätt, periferiseendet är viktigt.
Oftast det som helt saknas på nya ryttare.
Men jag brukar börja på lite beroende på vad som behövs och på detta ekipage så har jag mest fokuserat på att koordinera om hennes häst.
Ryttaren har bra periferiseende alldelles gratis, hon är en av de där avundsvärda personerna som av naturen är läskigt välkoordinerad.Dessutom är hon inet direkt nybörjare *skrattar*.
Men jag håller med dig och förstår vad du menar.

Jag undervisar inte så mkt, bara på absolut hobbynivå, men visst har du rätt, periferiseendet är viktigt.
Oftast det som helt saknas på nya ryttare.
Men jag brukar börja på lite beroende på vad som behövs och på detta ekipage så har jag mest fokuserat på att koordinera om hennes häst.
Ryttaren har bra periferiseende alldelles gratis, hon är en av de där avundsvärda personerna som av naturen är läskigt välkoordinerad.Dessutom är hon inet direkt nybörjare *skrattar*.
Men jag håller med dig och förstår vad du menar.

:o :o :o jobbar stenhårt vidare på det, kan för er andra tala om att jag fick en introduktion i seendet igår :D ;)

* kl *
Kan inte annat än att hålla med en del av er som redan svarat- MEN !
Jag skulle nog säga, benämna en delad man lika skulle bero mer på att den arbetar eftergiven i bägge sidor- eftergiften gör att hästen inte arbetar emot.

Motsätter den sig en ärlig eftergift i nacken- vid ställande däremot ( läs; ej hals utan nacke )..så arbetar den emot i den sida och musklar sig därför så manen hamnar åt motsatt sida. ( man kan se nedan visad muskel *knäppa över* från sida till sida när man tex eftergiven i nacke står still och ställer vä-hö-vä....och detta skall sen kunnas göra i skritt-trav och galopp på rakt spår med lika rak häst :crazy: )

Arbetas den eftergiven ställd i nacken- jämnt i bägge varv- påbörjas liksidighet = rakrikting.
Efter rakriktnimg på utbildningsskalan kommer samling- som utvecklar övre muskeln på halsen ( Semispinalis capitis- se bild )

17.jpg

Sorry :o ...blev mer än jag tänkt mig...men men ! :D ...sen får jag hoppas att jag inte får bukes anatomi experter efter mig.....

är jag den enda som inte riktigt förstod?:idea:
/C*

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 681
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när... 2
Svar
33
· Visningar
2 672
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V