Månadens medarbetare

Egen erfarenhet: Negativt!!! Jag blev utsedd till årets medarbetare på en arbetsplats. Detta skapade mer problem än nytta för mig. Kollegor började snacka skit om mig, frös ut mig. De var (och tyckte själva) att de var lika duktiga/omtyckta som jag. Stämningen blev olidlig och jag sade tillslut upp mig.

Oj så tråkigt jag hoppas du hittade ett bättre jobb. Det låter ju som ett solklart fall av mobbning? Talade du om det för någon i chefsposition?

Just nu känner jag att om jag skulle bli månadens medarbetare så skulle jag vilja tvärvägra att ta emot det och omedelbart slita ner eventuellt diplom eller plakett. För jag är inte bättre än någon annan och jag glömmer saker precis som alla andra. Men jag försöker verkligen göra ett bra jobb och det gör de allra flesta av mina arbetskamrater också.
Tyvärr är jag rädd för att detta kommer att meddelas i veckobrevet så går via mail till alla medarbetare men det vet jag inte säkert

Senast ändrad:
Ja, det är enorma skillnader och absolut ska vi värna om vår generellt platta företagsstruktur! Jag var ju i UK ett bra tag och där var det också stoooor skillnad.

((Men Kina ska vi inte ens tala om! Jag har fått lära mig att det till och med har betydelse i vilken ordning man skriver mottagarna på ett mail! Viktigast först. Även om någon bara är på cc. Helt sjukt.))

Eller Japan. Är chefen med vågar ingen annan svara innan chefen godkänt det. Inte ens på kvällar under en avslappnad middag. Går chefen på toa så pladdras det desto mer i 5 minuter...

Oj så tråkigt jag hoppas du hittade ett bättre jobb. Det låter ju som ett solklart fall av mobbning. Talade du om det för din chef?

Just nu känner jag att om jag skulle bli månadens medarbetare så skulle jag vilja tvärvägra att ta emot det och omedelbart slita ner eventuellt diplom eller plakett. För jag är inte bättre än någon annan och jag glömmer saker precis som alla andra. Men jag försöker verkligen göra ett bra jobb och det gör de allra flesta av mina arbetskamrater också.
Tyvärr är jag rädd för att detta kommer att meddelas i veckobrevet så går via mail till alla medarbetare men det vet jag inte säkert
Det var på en avdelningsdag, hela jobbet och alla medarbetarna, cirka 60-70 personer var där. Jag är lite blyg och tyckte det hela var rätt pinsamt och skämdes lite över att ta emot det men vågade heller inte vägra inför alla. De flesta var glada för min skull utom mina närmaste kollegor. Jag tog det inte med chefen. Sånt där är så svårt, de frös liksom ut mig och tisslade och tasslade, tror inte jag hade känt mig mer välkommen eller omtyckt om chefen pratat med dem.

Jag har jobbat i ett amerikanskt företag där det utdelades belöningar/bonus på årsbasis. Alla som uppnått/övergått sin målsättning för året fick en belöning och en bonus (samma för alla) men månadens/årets medarbetare förekom inte. Det hände några få gånger att någon fick ett resestipendium för extraordinära insatser. Systemet fungerade bra.

Personligen tror jag inte att ett system som TS beskriver fungerar i svensk/nordisk företagskultur.

Tror du? Om det är kollegorna som röstar på månadens medarbetare, så borde det snarare vara en morot att vara kollegial och att göra ett så bra jobb som möjligt. Det verkar ju inte så troligt att man blir röstad på om man försöker hjälpa sina kollegor sålite som möjligt för att skaffa sig egna fördelar?

Sedan kan det mycket väl vara larvigt och man kan anse att vuxna människor ska kunna motivera sig utan guldstjärnor. I en företagskultur där mobbing förekommer verkar det direkt olämpligt tycker jag och i en sund företagskultur verkar det onödigt, men kanske inte direkt skadligt.
Ja det tror jag. Som andra varit inne på får den som är mest populär antagligen rösterna vilket inte är likställt med den som utför arbetet bäst. För mig skulle det vara ganska knäckande om jag aldrig skulle få den utmärkelsen. I TS fall är det ju bara tänkt att kollegorna ska nominera någon, den som är bäst är upp till ledningen att bestämma. Man borde istället främja att mer öppet vara bättre på att ge varandra komplimanger när man gjort något bra, min åsikt är att det bidrar till ett sundare arbetsklimat bra mycket mer än förslaget som nu ligger.

Jag jobbar på en arbetsplats där vi får utse inte månadens arbetare, men kvartalets. Och de som vunnit kvartalets går vidare till årets, och de som vinner årets får åka iväg någonstans.

Det funkar väldigt bra för oss. Sen kan jag tycka att många inte är ett dugg intresserade av hela grejen, utan de gör bara sitt jobb. Däremot är jag glad över att det faktiskt inte är så att det är de populära/sociala personerna som vinner, utan vi bedömer verkligen arbetsprestationen. Ofta har någon som är lite tillbakadragen, men som gör ett väldigt bra jobb, är hjälpsamma och skapar en bra stämning.

Jag tycker att det är en onödig grej, för det är ingenting som vi uppskattar speciellt och det suckas en del när man ska nominera, men samtidigt tror jag att de som vinner blir väldigt glada och skapar ännu bättre stämning. Jag har i alla fall ingenting negativt att säga om det hela.

Jag tror mest att det är svårt att få det att fungera bra och även om det funkar bra är nästan helt utan mätbar positiv effekt. Och det finns massor av fallgropar som är lätta att trilla i som kan skapa missnöje och skada.

Vi ska vara glada över vår kultur av lojala medarbetare som inte skadar företaget för att gynna sig själv. De finns i mängder i exempelvis USA.

Vi har haft någonting liknande på ett tidigare jobb, ingen ville öppet bli utsedd, det skapade irritation och suckar varje månad då månadsbrevet kom ut Irritation mot ledningen faktiskt.
Nej, det är bara trams enligt mig.
Bra löner och sedda medarbetare är en mycket bättre motivation till effektivitet

Ja det tror jag. Som andra varit inne på får den som är mest populär antagligen rösterna vilket inte är likställt med den som utför arbetet bäst. För mig skulle det vara ganska knäckande om jag aldrig skulle få den utmärkelsen.

Ja, om det är det du menar, så kanske. Jag tolkade ditt förra inlägg tvärtom (min kursivering):
Jag tänker också att det blir upplagt för att folk blir mindre benägna att hjälpa varann, varför ge nån annan en större chans än en själv att bli månadens medarbetare?

Man borde istället främja att mer öppet vara bättre på att ge varandra komplimanger när man gjort något bra, min åsikt är att det bidrar till ett sundare arbetsklimat bra mycket mer än förslaget som nu ligger.

Här håller jag absolut med dig!

Ja det tror jag. Som andra varit inne på får den som är mest populär antagligen rösterna vilket inte är likställt med den som utför arbetet bäst. För mig skulle det vara ganska knäckande om jag aldrig skulle få den utmärkelsen. I TS fall är det ju bara tänkt att kollegorna ska nominera någon, den som är bäst är upp till ledningen att bestämma. Man borde istället främja att mer öppet vara bättre på att ge varandra komplimanger när man gjort något bra, min åsikt är att det bidrar till ett sundare arbetsklimat bra mycket mer än förslaget som nu ligger.

Ja jag skulle också vilja främja att man får/ger mer komplimanger direkt. Och jag försöker göra det framförallt till de kollegor som är lite tillbakadragna och sällan får någon uppmärksamhet men som vi inte skulle klara oss utan.

Vi är ju tre team på jobbet och många har bara jobbat i det till antalet medlemmar största teamet och har därför ganska dålig insyn i vad den minsta gruppen faktiskt gör. Alla tre team är naturligtvis lika viktiga men det minsta teamet har en hel del jobb som ska göras som nog inte syns lika väl framförallt om man inte är insatt.

@majola jag tror du tolkade mig rätt och att du inte håller med mig där ;)
Men jag tänker alltså utifrån att det är en ledning som väljer vem som är bäst, inte att kollegorna gemensamt gör det.

Det ska komma upp en brevlåda där vi ska lägga lappar med nominerade arbetskamrater och en motivering. Sedan ska ledningsgruppen gå igenom förslagen och utse den som har fått flest röster.

Så det kanske blir valkampanjer à la president kandidater ;)

Jo, jag har bonus liksom alla på mitt jobb, baseras på om min enhet uppnår satta mål. En ytterst modest summa, oftast mellan 5- och 10 000/år

Månadens medarbetare låter helt knasigt för mig. Ordvalet är ju arbetsgivarperspektiv. Som anställd skulle jag snarare kunna förväntas rösta på Månadens arbetskamrat. Bedöma de anställdas arbetsprestation får cheferna göra.

Det ska komma upp en brevlåda där vi ska lägga lappar med nominerade arbetskamrater och en motivering. Sedan ska ledningsgruppen gå igenom förslagen och utse den som har fått flest röster.

Så det kanske blir valkampanjer à la president kandidater ;)

Vi hade typ så och man nominerade kvartalsvis till en liten bonus för x antal medarbetare per kvartal. Medarbetarens arbete skulle tydligt gjort ngt bra för företaget. Man kunde enbart nominera de som inte hade någon under sig. Vi är uppköpta av ett amerikanskt bolag ;)

Funkade väl ok men då har vi en väldigt hög nivå i den sociala arbetsmiljön rätt generellt. Tror det hela rann ut i sanden pga att vi på golvet inte nominerade så många efter ett tag, fick mer o göra och det var lite knepigt. Vi ville hellre lyfta fram de som jobbade lite mer i det tysta upplevde jag. Vilket ju är positivt men detta premierade ju inte sådant.

Nu har vi istället en kassa vi kan ansöka om pengar i från för företagsaktiveter. Jättekul o positivt!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 255
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 391
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur