månadskostnad

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare huldt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 7 630
Sv: månadskostnad

Jag står i inackorderings stall med ridhus och ovalbana. 1850 per månad och då ingår hösilage och halm. Jag köper mysli och mineraler samt linfröolja. Det kostar uppskattnings vis 150 kr per månad. Han får vintertid vid ridning 4 dl mysli och 1 dl mineraler samt 1 dli olja.

Jag har valt en dyr hovslagare men jag tycker att hon gör ett suveränt jobb och det håller bra. 1200 kr var 8-9 vecka. Inga tappskor någonsin. sommartid då vi bor på landet har vi en annan billigare för 700 men det är inte alls lika bra.

Ha det bra!

Ja varför inte, det hänger ju mer på vad fodret innehåller för TS än att man ska stirra sig blind på mängden.

TAck alla för br asvar ,nu har jag bättre koll/Huldt:banana:

Klokt! Det blir nog billigast då ;)

Våra får fri tillgång ensilage just nu 5 ston + ett föl äter ca en bal på 5 dagar.
Balarna köper vi av bonden för 300 spänn.
Sen har vi gubbarna 2 st som äter en ensilage bal på ca 1½ - 2 veckor.
Så går en del ensilage speciellt nu när det varit så himlans kallt.

Sen får de Hippo Alfa ca 180(?) kr tror jag som räcker ganska länge då de bara får mat efter att de blivit ridna.
Lite mineraler och linfrökottar som räcker i en evighet...

Efter som de står hemma blir det inga kostnader för inhysning mer än för de två som inte är våra som står här.

Utrsutning och sådant ligger på noll då de ju redan har all den utrustning de behöver för tillfället i alla fall ;)

Skoning vet jag inte vad det går på riktigt då vi köper egna skor och han slår på dem bara.
Innan betalade vi 800 för en skoning i alla fall.
Försäkringar har jag ingen större koll på då det är mor min som har koll på det där. Men det är ju inte heller särskilt billigt när man har såpass många tyvärr...

Senast ändrad:

Jaaa, borde verkligen flytta till Sverige :o

Här i Finland ( i huvudstadsregionen) betalar vi ca 5000-6000 kr/mån/häst :devil: Inräknat helpension, hovslagare, extra mat o vaccinationer). Till på det kommer ev ridlektioner, träningar, tävlingar mm.

Inte för att det väl är av större intresse för TS, men suck....

Min islänning kostar:

Stallhyra: 100kr/mån
Hö: 500kr/mån
Foderhalm: 100kr/mån
Kraftfoder: 200kr/mån
Strö: 500kr/mån
Hovslagare: 500kr/mån
Vaccination: 1000kr/år
Tänder: 1200kr/år
Försäkring: 4000kr/år
Sparande till veterinär buffert: 1000kr/mån
Sparande utrustnings buffert: 1000kr/mån
Träningar: 2000kr/mån
Oförutsedda kostander: 500kr

Total månadskostnad: 6916kr

Då har jag säkert glömt något.
Transporten inköpspris, skatt, besiktning, värdeminskning och underhåll är inte inräknat.
Detsamma gäller för min bil som är ett måste för att jag ska kunna ha min häst.
Bensinkostnader till och från stallet + till och från träningar är inte inräknade.
Har räknat lågt på antal träningar/månad.
Så ska man vara riktigt noga kostar min häst mest troligt 10-12000kr/mån inräknat med bilkostnader osv.
Jag tycker att det är viktigt att ha en buffert för både utrusnting om man skulle behöva en ny sadel eller ett nytt täcke så ska man kunna göra det utan att lida själv.
Samma sak med buffert för ev veterinärkostnader jag hade en rejäl buffert innan jag köpte honom men fyller på den varje månad iaf så i nuläget kan i stort sett vad som helst hända och jag behöver inte oroa mig för oväntade veterinärkostnader utan klarar av det utan några bekymmer och det känns väldigt skönt i magen :)

för två hästar

stallhyra 400:-
hösilage 600:-
foderhalm 150:-
Lusern 200:-
Hovslagare 0:-
Spån gratis från släktings snickeri
Försäkring 300:- (låga livvärden)
Vaccination ca 1500/år
Sparar 300:-/mån till hästutgifter

Tillkommer gör hästtransport, utrustning, veterinärkostnader men jag ligger bra mycket lägre än många andra gör för en häst ser jag!!

Skjöldur kostar ungefär såhär:

Stallhyra 1700 kr, inkl grovfoder och strö,paddok finns. Men två månader varje sommar bor han gratis på ett annat ställe.
Kraftfoder 150 kr, men nästan inget på sommaren.
Hovslagare 1050, om han skos. 250kr om han bara verkas och han går barfota ungefär halva året.
Försäkring. 2700 per år. Dina försäkringsbolag.
Vaccineringar 1000 kr/ år.
Utrustning ca 500 kr året.

Så ca 26000 kr per år i genomsnitt. Jämnförelsevis är han alltså ganska billig att ha.

Skjöldur kostar ungefär såhär:

Stallhyra 1700 kr, inkl grovfoder och strö,paddok finns. Men två månader varje sommar bor han gratis på ett annat ställe.
Kraftfoder 150 kr, men nästan inget på sommaren.
Hovslagare 1050, om han skos. 250kr om han bara verkas och han går barfota ungefär halva året.
Försäkring. 2700 per år. Dina försäkringsbolag.
Vaccineringar 1000 kr/ år.
Utrustning ca 500 kr året.

Så ca 26000 kr per år i genomsnitt. Jämnförelsevis är han alltså ganska billig att ha.

Haha jag i jämförelse med min häst så är det en himla skillnad!
Om jag räknar med tävlingskostnader och kurser utöver våra basic som vi har varje vecka, träck-prov och som i år ny sadel osv så hamnar jag på runt 200 000kr/år :eek:
I verklig kostnad för att ha allt rullande...

DET är skrämmande!
Då är jag inte heller någon som shoppar onödiga prylar till höger och vänster.
Men när jag väl måste köpa något så köper jag bra saker som håller länge, men är tyvärr då också ganska dyra i inköp...

Usch jag mår dåligt när jag räknar på det...

Jaaa, borde verkligen flytta till Sverige :o

Här i Finland ( i huvudstadsregionen) betalar vi ca 5000-6000 kr/mån/häst :devil: Inräknat helpension, hovslagare, extra mat o vaccinationer). Till på det kommer ev ridlektioner, träningar, tävlingar mm.

Inte för att det väl är av större intresse för TS, men suck....

Det är inte så stor skillnad, om ens någon, för att ha en häst uppstallad i huvudstadsregionen här i Sverige heller :)

Så det beror nog mer på VART i Sverige du flyttar.....OM du nu skulle tänka i de banorna menar jag ;)

jag har två isisar, hingst & sto som får 7kg hösilage var och granngårdens pellets 1kg var. jag betalar 1,75kr kilo för hösilaget och pelletsen kostar 129kr för 25kg. mina är lite svår födda så har du riktigt bra hösilage så behövs det inte kraft utan bara extra mineraler.
jag köper staben spån och har bäddar i stallet och det går kanske en eller två till båda nu när det är fruset. lite mer på våren. kostar mellan 65-89kr bal mindre om du köper en pal (15st)
sen får du ju tänka på försäkring och stall hyra.

Jag har precis också fått min första häst. Han kostar drygt 600 i månaden. Det varierar jättemycket från häst till häst tror jag. :)

Hur får du ihop det på 600kr? :crazy: :eek:

Foder? Strö? Skoning/verkning? Försäkring? Utrustning? Vaccination? Tänder? å allt annat som behövs?

Nja, snarare beror det på ägarens förutsättningar och var man bor.

Fast mycket beror ju på hästen också. Hur mycket den äter, hur ofta den behöver skos, om den har problemhovar, problemtänder, försäkringskostnad, om det är en olycksfågel osv.

Så det är ju en kombination av var man bor och vad man har för häst bland annat.

Fast mycket beror ju på hästen också. Hur mycket den äter, hur ofta den behöver skos, om den har problemhovar, problemtänder, försäkringskostnad, om det är en olycksfågel osv.

Så det är ju en kombination av var man bor och vad man har för häst bland annat.

Tja, inte skulle jag kunna komma undan med 600 kr i månaden ens om ja lät bli att ge min mat :p Och då har hon billig försäkring samt är frisk och kry i övrigt.

I dagsläget, inte jag heller.

Men första året kostade han mig knappt 1000 kr. 500 kr i hyra, inkl. foder och strö. Barfota, så endast verkning (150 kr/mån) och försäkring på 550 kr/år. Vaccination gick på ca 300-400/år. Jag räknade inte med utrustning och han hade inte så mycket heller. Han hade sadel och träns och det var det han behövde då.

Idag kostar han mig ca 3000-3500 kr/mån.

om nån hade berättat för mej hur dyr den här vintern skulle bli, med tre hältundersökningar på klinik och behandling efter varje såklart.... SÅ HADE JAG ÄNDÅ KÖPT GEYSIR FÖR JAG BARA TOKÄLSKAR HONOM:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
829
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Ajda
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Hej, dottern brukar ha lite ponnyridning på marknader och så när andan faller på (hon har i år för första gången skattat för de pengar...
Svar
7
· Visningar
797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka