Månadskostnad?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gzon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 019
G

Gzon

Hallå!
Hur mycket totalt får man räkna med att det kostar att ha en häst i egen träning (månadskostnad)? :confused: Och nu menar jag en "normal" mån, inte om nått utöver det vanliga skulle hända!:crazy: Ge mig ett snitt!
Kommer att betala ca 1700:- för uppstallningen!
Vad mer ska man räkna med? Tacksam för svar!

Ps, vem ska stoppa "Going" på sön?:banana:

Sv: Månadskostnad?

Hallå!
Hur mycket totalt får man räkna med att det kostar att ha en häst i egen träning (månadskostnad)? :confused: Och nu menar jag en "normal" mån, inte om nått utöver det vanliga skulle hända!:crazy: Ge mig ett snitt!
Kommer att betala ca 1700:- för uppstallningen!
Vad mer ska man räkna med? Tacksam för svar!

Ps, vem ska stoppa "Going" på sön?:banana:

Hovslagare, försäkring, foder, strö, eventuell veterinär..
Sen får man ju lägga på en ganska stor övrig-post tycker jag, för det finns alltid saker att lägga pengarna på när man har häst :) Det är dyrt, det får man räkna med!

Mitt bidrag till listan:

*Resor till träningar/tävlingar
*Startavgifter och kuskarvoden
*Licensavgifter

Om vi ska räkna ut ett snitt på sånna saker som hör till måsten varje månad så varierar det ju ändå krafigt beroende på hur priser är där du bor.
Men tex
- Hovslagare inkl. skor 700:-/mån
- Hö+kraftfoder, mineraler 1300:-/mån
- Försäkring 130:-/mån
- Licensen samt obl. boxhyra (här iaf) 250:-/mån
- Strö tex spån 200:-/mån

Totalt: 2580:- (exklusive ev stallhyra)

Det är de saker som man brukar betala varje månad, hovslagare kanske man klarar sig med var 6e vecka beroende på säsong, häst och träning/tävling.
Sen varierar ju foder också från häst till häst.
Och som tidigare också nämnts så måste man ju räkna med andra saker såsom veterinär (också mkt obligatoriska kostnader som man inte kommer ifrån tex raspning, vaccin etc)
Resor - också en stor post när man kommit så långt så man ska in på banan eller ut och tävla.
Och sen som MdM säger - övrigt borde ha en post - för det är då alltid nåt extra varje månad: salvor, liniment, lindor, flugmedel, nåt täcke, stängselmaterial kanske osv, så i mina ögon har nog övrigt en post på iaf minst 500:- varje månad...

Men usch, man blir mörkrädd när man sätter på papper hur mkt man eg. lägger ut....:o
Dock är det värt varenda krona! :bump:

700 bagis för en skoning, skor du hästen på månen eller;)

Här tar hovis oxå 700:- för en normalskoning inklusive reseersättning (detta enl hovslagarprislistan):banana:

400 för en skoning, dock står jag med skorna, chefen gör det!

Ja se :) Ska tillägga oxå att mitt pris på 600:- är helt vitt, och utan skor eller andra tillbehör. Vill jag ha skor eller sulor eller brodd så blir det givetvis dyrare.

Ja se :) Ska tillägga oxå att mitt pris på 600:- är helt vitt, och utan skor eller andra tillbehör. Vill jag ha skor eller sulor eller brodd så blir det givetvis dyrare.

oj va dyrt :eek: jag betalar 550 på vintern inkl. vinterskor och brodd och 500 på sommarn (inkl. vanliga skor).. om hästen ska ha sulor så tillkommer det en kostnad på det oxå, men det är ju inte så dyrt :p

Ojdå! Är det en hovslagare som skor utan något som helst rabatterat pris då? :) :o Det var billigt!
På hovslagarföreningens hemsida finns listor för vad som är "normalt" och där går en ren skoning på 880:- och då är inte resa inräknad och så skulle det kosta extra att tex slå på en sula....
Men den listan vet jag att hovslagare inte kan gå efter, då skulle ingen ha råd att anlita dom! :) Men det är ju bara riktlinjer i och för sig...

japp.. fast jag betalar och andra sidan inte vitt heller men (fast det behöver ni ju inte säga ;) :D )

Min hovis tar 900 :- :cry:
Och det för bara skoningen.
Men sen är han superbra så det är bara att le och betala :D

*gulp* Jag får nog sluta med travet och börja sko hästar igen...:idea:

Jag ska gå hovslagarskolan i höst!:angel:
Och vägrar att åka ut och sko svart för 4-500:- nu, utan väntar till efter utbildningen och får det dubbla...

i min stallkostnad ingår utrustning som vagnar som jag behöver låna, skoning, allt foder osv.

det jag betalar:

equiterapeut/massör: 550:-
vet :hon kollas j inte varje månad så svårt att lägga ett snitt.
lastbilstransport
gäststallhyror+ anmälningsavgift

*KL*

i min stallkostnad ingår utrustning som vagnar som jag behöver låna, skoning, allt foder osv.

det jag betalar:

equiterapeut/massör: 550:-
vet :hon kollas j inte varje månad så svårt att lägga ett snitt.
lastbilstransport
gäststallhyror+ anmälningsavgift

Lite nyfiken bara, vad är normal taxa per mil för transportkostnader?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
2 087
Senast: Rialavargen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 673
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 149
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 158
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka