Många hästar klarar inte att trava barfota

Med så mycket pengar som det finns i travet så tycker jag att det är märkligt att man inte kan anpassa underlaget så det blir lite snällare mot hovarna! Istället ska hovarna anpassas till underlaget trots att man vet att skor skadar hovarna i långa loppet. Varför kan man tex inte anlägga fiberunderlag på travbanorna?
 
Med så mycket pengar som det finns i travet så tycker jag att det är märkligt att man inte kan anpassa underlaget så det blir lite snällare mot hovarna! Istället ska hovarna anpassas till underlaget trots att man vet att skor skadar hovarna i långa loppet. Varför kan man tex inte anlägga fiberunderlag på travbanorna?
Intressant tanke, men jag tänker spontant att det blir alldeles för mjukt i de farter som körs. Sen går hästarna allt från 1,5-3 varv i "samma spår" och de flesta hästarna ligger på de två inre spåren. Så det blir väldigt många hovspår och ganska ojämt där hästarna måste springa? Tänker att det skulle nog inte vara optimalt. Och hur rullar vagnarna i den typen av underlag?
 
J
Intressant tanke, men jag tänker spontant att det blir alldeles för mjukt i de farter som körs. Sen går hästarna allt från 1,5-3 varv i "samma spår" och de flesta hästarna ligger på de två inre spåren. Så det blir väldigt många hovspår och ganska ojämt där hästarna måste springa? Tänker att det skulle nog inte vara optimalt. Och hur rullar vagnarna i den typen av underlag?

Fiber finns i massa olika varianter. Har ridit på sådant som är ganska stumt eller hur man ska säga men även sådant som varit djupt. Så borde gå att få så det inte blir spår av vagnshjulen kan jag tycka!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Samtidigt avslöjar forskare hos SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, att man är på väg att lösa gåtan om varför vissa hästar kan trava...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Att träna och tävla barfota har blivit alltmer vanligt inom flera hästsportdiscipliner. Tillsammans med ett forskarteam vid SLU valde...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: Miingla
·
  • Artikel
Hästnyheter Att det har betydelse för fysiska prestationer hur mycket kroppsfett hästen bär runt på är en vedertagen uppfattning. Nu har forskare...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp