Barfota ökar prestationen – men är inte för alla

Att träna och tävla barfota har blivit alltmer vanligt inom flera hästsportdiscipliner. Tillsammans med ett forskarteam vid SLU valde professor Anna Jansson att fördjupa sig i hur prestationsförmågan hos travhästar påverkades av att tävla utan skor, men vad som kännetecknar hoven om hästen kan gå barfota eller bör skos.
 
Jag rekommenderar alla som är hovintresserade på djupet att läsa rapporten!

Dom hittade några riktigt intressanta grejer, bland annat så är det fyra gener som skiljer sig mellan RB (de som presterade bra barfota) och RS (de som inte presterade/tålde). Gener som är inblandade i immunförsvaret bland annat.

Dom hittade även att de med bra barfotahovar hade raka "lamellpulpor" och de med dåliga hade krokiga. Brantheten på hovväggen spelade också roll.

Riktigt kul med såhär seriös forskning!

https://hastforskning.se/forskningsprojekt/edca85975e9972c6015ee782f16216ff/
 
Framförallt viktigt att de trycker på att även om barfota (oftast*) ökade prestationen så funkar det inte på alla hästar.

*Dock med ökad risk för galoppinslag
 
Framförallt viktigt att de trycker på att även om barfota (oftast*) ökade prestationen så funkar det inte på alla hästar.

*Dock med ökad risk för galoppinslag

Ja, men med skodda bakhovar och barfota fram var risken lägre. Det hade varit väldigt intressant om dom hade testat viktringar bak också, om det hade med vikten och hur det påverkar takten att göra.
 
Ja, men med skodda bakhovar och barfota fram var risken lägre. Det hade varit väldigt intressant om dom hade testat viktringar bak också, om det hade med vikten och hur det påverkar takten att göra.

Kanske nästa steg?

Eller små fastskruvade/fastlimmade vikter på utsidan hoven, tex i tån?


(edited för att klargöra mina tankar för andra)
 
"Projektet visar att tävling utan skor förbättrar prestationen markant men det är förknippat med ökad risk för galopp och diskvalificering."

Rapporten är främst inriktad på travsporten?
För en sådan trav de kräver är det ju ingen annan sport som gör.. tänker hopphästar/dressyr mm

Kul att det äntligen dyker upp sånna här forskningar 🙂

(inte läst allt än)
 
"Projektet visar att tävling utan skor förbättrar prestationen markant men det är förknippat med ökad risk för galopp och diskvalificering."

Rapporten är främst inriktad på travsporten?
För en sådan trav de kräver är det ju ingen annan sport som gör.. tänker hopphästar/dressyr mm

Kul att det äntligen dyker upp sånna här forskningar 🙂

(inte läst allt än)
Ja, forskningen gjordes på travhästar :)
 
"Projektet visar att tävling utan skor förbättrar prestationen markant men det är förknippat med ökad risk för galopp och diskvalificering."

Rapporten är främst inriktad på travsporten?
För en sådan trav de kräver är det ju ingen annan sport som gör.. tänker hopphästar/dressyr mm

Kul att det äntligen dyker upp sånna här forskningar 🙂

(inte läst allt än)
Tänker att med den belastningen som är under trav så är det talande även för övriga sporter. Men som sagt, det finns ingen "one shoe fits all", i dubbel bemärkelse här ;)
 
Tänker att med den belastningen som är under trav så är det talande även för övriga sporter. Men som sagt, det finns ingen "one shoe fits all", i dubbel bemärkelse här ;)

Jo men att man betraktar det som en "risk" för galopp som en negativ sak var det jag reagerade på
 
Fast risken för galopp är kopplad till obalans, så jo, det är är tydligt negativt, även om det sällan märks hos de flesta ridhästar

Jomen att trava så fort som en travhäst gör är väl knappast normalt eller eftersträvsamt? O slår man då om till galopp är kanske inte konstigt?
Eller menar de i lägre hastigheter?

Ja kanske missuppfattar
 
Jomen att trava så fort som en travhäst gör är väl knappast normalt eller eftersträvsamt? O slår man då om till galopp är kanske inte konstigt?
Eller menar de i lägre hastigheter?

Ja kanske missuppfattar

Jag tycker att du har en poäng. Dom menar nog i tävlingshastigheter. Det är verkligen en extrem rörelse, full tävlingstrav. Inte något en vildhäst gör.

Hade varit intressant att veta om de som slog över till galopp lättare barfota också saknade pass-genen.
 
Intressant med forskningen!
Det var ju tretusen år sedan jag jobbade på travet. Men redan då tänkte man ju betydligt mer på skoning/icke skoning/viktning etc för löpen än inom ridsport. Man gjorde mycket mer individ-lösningar. Vilket så klart är bra och börjat komma mer och mer i ridsport med.
Kul att se vad de hittat fysiskt nu som förklarar varför man fick göra lite olika med de olika individerna för att maxa prestationen.

Sen håller jag med om att det vore intressant med studie på ridhästar också. Man belastar ju rätt olika.
Och prestation för ridhäst är inte direkt att det går snabbt och i det rörelsemönster som en travare under lopp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att träna och tävla hästar utan skor har blivit mer och mer vanligt inom flera olika hästsportdiscipliner. Inom travsporten har det...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: fridaxi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 691
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp