Många problem, vad göra?

V

Vicksan

Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna, vi har fått en bra kontakt och många härliga uteritter tillsammans. Men för några veckor sedan hände något, han blev helt plötsligt jätteslö på uteritterna (han brukar i vanliga fall vara på gränsen till het) och hade ingen framåtbjudning, svårt för att tölta och gå i ren galopp utan att springa i något töltliknande med bakbenen. En gång så tvärnitade han i galoppen och hoppade ut i en åker och galopperade jättesnabbt och hackigt för att sedan stanna igen och vara förtvivlad (han hade redan haft sin testperiod då så det kunde jag utesluta) Han ställde sig ofta som om han ville kissa och bet sig i magen. Vi antog att han hade någon sorts känning av kolik så vi tog ut veterinären, men hon kunde inte hitta något utan fick ge oss en "behandling" på det vi sagt till henne, alla tecken som vi märkt på honom.

Efter en veckas vila verkade han bättre och vi började sätta igång honom försiktigt igen. Han gjorde inget konstigt men han hade inte framåtbjudningen som han brukar. En dag kom det ett tjoooockt lager med massor av mjuk snö och då med draghjälp av några hästvänner galopperade han på som bare den ute på en mjuk äng, verkade helt återställd.
Häromdagen när vi red en annan väg och snön börjat försvinna var han inte alls lika framåt utan väldigt jobbig, ville inte gå rakt, kunde helt plötsligt bara stanna och bete sig jättekonstigt, otroligt slö.
Så kom hovslagaren ut och tyckte att han var något svullen och stel i ett knä, så vi höll koll på det. Helt plötsligt börjar han få diarée och så börjar han bita i saker, kan stå och gnaga på grimskaft och väggar (ej krubbitning), vilket han aldrig gjort förut! Det är liksom inte hans stil att hålla på sådär då han i vanliga fall är en lugn och cool häst. Igår var han varm i vänster framhov, tyckte inte att han haltade men var något stel i vänstersvängar, men inte mer än så.

Jag har verkligen ingen aning om vad detta kan bero på! Så många olika problem bara kommer helt plötsligt! Ska ta ut en annan hovslagare som ska få titta ordentligt på hovarna ifall det kan finnas något där, ska köpa en ny bomlös sadel och vi ska ringa veterinär igen. Men någon som vet vad några av symptomen kan bero på? Eller se något sammanhang i detta?

Han är som sagt 7 år och har varit frisk i hela sitt liv, aldrig halt el liknande. Regelbundet vaccinerad, skodd etc. Han är ute hela dagarna och kvällarna med sina kompisar i hagen och får grovfoder av mycket bra kvalité ca 4 ggr/dag. Lite kraftfoder efter ridning. Har tills nu alltid verkat må allmänt bra och trivas med livet, öronen framåt och gnäggar när man kommer, pigg på ridning och annan hantering.

Är så himla frustrerad, det ena problemet efter andra, och när han inte verkar ha ont el bete sig konstigt så är han så himla glad och snäll, han förtjänar verkligen inte detta!
Vi ska absolut ringa ut veterinär, hovslagare och göra allt för att han ska börja fungera normalt igen.
Någon snäll människa som kan ha någon aning om vad detta beror på?
Vill bara att han ska bli som vanligt igen min älskade häst.. :(

Ledsen för långt inlägg men var tvungen att skriva av mig..
Endast snälla kommentarer tack..
 
Sv: Många problem, vad göra?

Inte kollad i vår ägo. Men läste där och såg att det stod saker som nedsatt aptit, feber och sådant. Han äter och dricker som bare den, ingen feber och vi känner ingen ömhet i ex rygg. Går stabilt.

Och prestationsförmågan är alltid olika, som sagt när vi galopperade på mjukt underlag (snö) drog han på för fullt men på en vanlig grusväg är han inte alls sådan.

Men hur kollar man upp sådant? På klinik?
 
Sv: Många problem, vad göra?

Det är enkelt be veterinären ta ett blodprov,min isis hade det, det var som att rida med handbromsen i,från en underbar galopp till att inte kunna galoppera rent,vinglig och sur men vissa dagar var hon helt symtom fri och känndes underbar,jag har infört att alltid ta blodprov på mina hästar framåt hösten för att ha koll.Lycka till med din häst och hoppas att det löser sig.
 
Sv: Många problem, vad göra?

Okej, tack för tipset! Kan ju vara något att göra..
Bra att få gjort så mycket undersökningar som möjligt så man kan börja utesluta saker!
 
Sv: Många problem, vad göra?

Åk till klinik för utredning. En häst som har ont kan få beteendeförändringar, bli stressad (av att ha ont) vilket leder till lös mage och gnagande.

Jag tycker det låter som bakhälta med överbelastning på ett framben (varm), men det är absolut bara en gissning. En utredning på klinik kan ge dig ett svar. Strunta i att ta ut veterinär, de kan ändå inte göra någon hältutredning på plats och vid utredningen vill man ju gärna ha tillgång till röntgen etc.
 
Sv: Många problem, vad göra?

Ja det kanske får bli så. Dock fick han en släng av transportsjuka när han kom till mig då han stod väldigt länge i transporten, och nu har vi tränat ett halvår på att gå på och han har inte helt övervunnit sin rädsla än, men får hoppas att det kan funka ändå ifall vi är lugna och sådär.

Vi har dock en del vi ska kolla först med annan hovslagare. Vi har en teori om att han kan ha blivit felskodd vilket resulterat i felbelastning, spänningar etc.

Mamma står och pratar med vet i telefon nu, hoppas de kommer fram till något..
 
Sv: Många problem, vad göra?

Vid en hältutredning tar de en koll på hovarna också, väl hellre klinik än hovslagare, det behövs ett helhetsgrepp på det här.
 
Sv: Många problem, vad göra?

Ja vi har pratat om klinik nu men vi vill vänta lite till då en annan i stallet som tidigare hade samma hovslagare som jag hade problem med stela knän hos sin häst. Då kom det ut en annan hovslagare som sa att dessa hovar är flera centimeter för långa! (Hästen var då nyskodd). Efter ett års behandling med nya hovisen är nu stelheten borta i knäna. Vi låta honom kolla hovarna först, men om han inte tycker något verkar tokigt och detta fortsätter åker vi självklart till klinik. (Måste få lite tid till att lastträna innan vi åker isåfall.)

Idag var han kall om alla fyra i hagen, väl inne i stallet blev han efter ca 1 timme varm i vänster fram igen. Lät honom vara en stund och sedan var han lika varm i alla hovarna helt plötsligt! Alltså hade de tre andra hovarna gått upp i samma temperatur som den som varit varm. Kommer åka ut till stallet om en stund igen, måste vara där vid tolvslaget då det finns vissa små tokpållar som håller på att riva stallet i ren rädsla. Tur att ens egen pålle är en relativt cool i sådana här sammanhang då... ;)
Kollar upp hur hovarna mår då..
 
Sv: Många problem, vad göra?

Även om det kanske har sin grund i skoning kan det mycket väl behövas behandling om skoningen gett följdproblem.
 
Sv: Många problem, vad göra?

Åk till klinik för utredning. Är du orolig för kostnaden så kan du ringa och få ungefärligt pris på vad det hela kan komma att kosta innan du åker in (är hästen försäkrad?). Jag vill i all välmening påpeka att det kan bli mycket dyrt att låta en sjuk/skadad häst stå utan behandling i tid.
När det gäller hältor/värme är det enligt min mening alltid bäst att ta det säkra före det osäkra: röntga.
Fram tills dess att hästen är kollad tycker jag att han ska vila efter det du beskrivit här.

;) Krocket
 
Sv: Många problem, vad göra?

Okej! Min pappas fru är utbildad djursjukvårdare och hon kommer ut idag och kollar på honom så får hon avgöra vad hon tycker att vi ska göra i dagsläget.

Kommer vi inte på en lösning eller hittar felet om ett par dagar ringer vi vår närmsta klinik och frågar lite om kostnader, tider osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 683
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 906
Senast: mily
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 630
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp