Mankfrihet- definitionsfråga?

Jois

Trådstartare
Har en ny hoppsadel hemma som jag provar för stunden och den verkar bra på de allra flesta sätt.. det enda fnulet är det här med mankfriheten, tumregeln brukar ju vara att man ska få plats med 3fingrar mellan manken och sadeln- det går inte.. 2 fungerar däremot bra, när jag ridit ett pass i sadeln har den sänkts något. Igår satt jag under större delen med 1 finger emellan för att känna om den ligger emot- det gör den inte.
Vad göra? MÅSTE det vara 3fingrar, eller funkar det ändå?:cool:
Snurrigt, jag vet....:rofl:

Sv: Mankfrihet- definitionsfråga?

Finns det någon chans att sadeln skulle kunna trycka på manken någon gång under passet?

Om sadeln är ny så kommer den att sätta sig och risken är då stor att den hamnar på manken.

Prova ut en annan sadel är mitt råd.

Finns det någon chans att sadeln skulle kunna trycka på manken någon gång under passet?

Inte under den tiden jag red med fingret emellan...
Saken är även att han är ganska ung och relativt omusklad- när han musklat sig lite kanske sadeln reser sig lite? Alternativt får en sadelmakare stoppa ut den lite..?:crazy:

Det finns alltid risk med bara ett finger vid ridning att sadeln kommer att nå hästen vid något tillfälle.
Och det finns ingen möjlighet att du kan ha provat att hoppa din häst ordentligt, samtidigt som du känner med fingret om sadeln ligger fritt.

Men är det rätt vidd nu? Den ligger inte i framvikt?

Om den inte kan nudda manken är det ingen fara.

Hur set det ut BAKOM framvalvet? Där brukar vara en kritisk punkt om det är tveksamt precis vid framvalvets början.

precis, man måste känna inunder framvalvet, nar man rider!

men sålänge den inte ligger på manken vid nåt tillfälle så spelar det ingen roll hur många fingrar det är...

Det finns alltid risk med bara ett finger vid ridning att sadeln kommer att nå hästen vid något tillfälle.
Och det finns ingen möjlighet att du kan ha provat att hoppa din häst ordentligt, samtidigt som du känner med fingret om sadeln ligger fritt.

Klart att jag inte kan ha ett finger under sadeln när jag hoppar!:idea: Men däremot när jag sitter ner i alla gångarterna samt står i fältsits...:d

precis, man måste känna inunder framvalvet, nar man rider!

men sålänge den inte ligger på manken vid nåt tillfälle så spelar det ingen roll hur många fingrar det är...

ska prova igen och komma längre in under sadeln, men tror i ärlighetens namn inte att den går i..

Stoppa in handen så långt in du kan och rid lätt/stå i fältsits och känn om det klämmer. Gör det det så är det för trångt.
Glöm inte att känna mitt uppe - finns i regel sömmar där som ligger närmare manken och känn även på sidorna av manken.

Klämmer det inte utan det är fritt oavsett position så spelar det ingen roll att det inte är 3 fingrar med luft.

Eftersom att hästen är omusklad så skulle jag låta sadelmakaren fylla på lite. När den ligger så pass nära så är det svårt att få dem att muskla sig även om den inte tar i. Risken är också stor att den kommer ta i om hästen skulle falla ur lite av ngn anledning. Bättre då att vara på den säkra sidan. Det är ju inte så mkt som behövs. Och är den dessutom begagnad så är det ju bara bra att få en koll på stoppningen samtidigt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 402
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka