Manliga förskolelärare

Sv: Manliga förskolelärare

Okej, jag är ÄU och har inga barn. Men desto fler åsikter ;)
Nej men allvarligt då. OM jag hade barn skulle jag vilja ha så lika antal manliga som kvinnliga förskollärare på min unges dagis. Jag tror det är bra för barn att ha både män och kvinnor runt sig dagligen. Med tanke på hur få män det ändå finns inom (tidig) barnomsorg är ju risken stor annars att de vuxna barnen känner är mamma, pappa och alla tanter på dagis. Och jag tror det blir en skev bild av världen om barnet bara har EN enda man i sin närhet, och det är pappa. Lika som jag tror det skulle bli fel om barnet hade mamma, pappa och bara manliga förskollärare också.

Min egna erfarenhet säger att kvinnliga fröknar är bäst på morgonen när man är trött och vill äta frukost och mysa, och på eftermiddagen om man är trött och längtar hem och vill bli tröstad. Och manliga är bäst resten av dagen, för de är gitarrspelande pirater som kan både trolla och bygga kojor! Eller så var min manliga "fröken" iallafall :D

Jag skulle ALDRIG sätta min framtida unge på en förskola där de har regler som att manlig personal inte får hjälpa barnen på toaletten :eek: som jag såg att någon förskola hade. Helt sjukt ju! Vad får barnen för bild av män då? :crazy:

Med tanke på att det uppdagats en del pedofiler inom barnomsorgverksamheterna så har jag ingen lust att ha manliga barnskötare...så är det bara. Må hända ni tycker jag drar alla över en kam, låt så vara...hur ska man veta vem som är den gode och vem som är den snälle då ? Nej tack, jag vill inte ha manliga barnskötare.

Gosh.. :crazy:

För det första finns det kvinnliga pedofiler. Dessutom finns nämnda pedofiler överallt i samhället.

Och vadå "vem som är den gode och vem som är den snälle då?"

Utgår du från att en majoritet av männen inom förskolan är pedofiler? :eek:

Nä, barnomsorgen behöver alla män man kan få, synd bara att inte alla vågar välja den yrkesvägen, mycket beroende på att man möter inställningar som din.
Snacka om tufft att behöva stå ut med sådana fördomar.

Med tanke på att det uppdagats en del pedofiler inom barnomsorgverksamheterna så har jag ingen lust att ha manliga barnskötare...så är det bara. Må hända ni tycker jag drar alla över en kam, låt så vara...hur ska man veta vem som är den gode och vem som är den snälle då ? Nej tack, jag vill inte ha manliga barnskötare.

Men jösses. Jag tycker ditt tankesätt är skrämmande.

KL

Jag gillar ofta personer som väljer yrken som går emot könsroller, det brukar tyda på personlig mognad och mod. Det gäller både kvinnor som kör lastbil och män som arbetar inom barnomsorgen.

Har faktiskt föreställt mig att många tänker som du.

För drygt 20 år sedan när mitt äldsta barn föddes så var både jag och barnets pappa väldigt unga och väldigt panka, ändå ville vi att vår dotter skulle få vara hemma så länge som möjligt innan hon behövde knöcklas in i i de överdimensionerade barnaskockarna på dagis (babyboomtider). Därmed tog vi emot dagbarn för att dryga ut ekonomin och föräldrapenningsdagarna.

Eftersom vi även var (är?) idealister så delade vi på föräldraledigheten så när min man var hemma med barnet efter halva tiden, så tog han över och var "dagpappa" åt ett par barn.

Jag tror inte att det hade varit lika lätt att hitta familjer som vill lämna sitt barn till en dagpappa idag som det var då, några år före alla pedofilskandaler. När det var som värst så vågade ju knappt män arbeta på dagis för alla sneda blickar de fick... Så trist, särskilt för barnen som skulle behöva fler manliga förebilder inom barnomsorg och skola.

Jaha, låt det så vara skrämmande då, MEN har aldrig någonsin tänkt så innan dessa pedofilskandaler kom upp till ytan. Klart man drar öronen åt sig...vad annars ? :confused:

Gosh på dig själv...Ja, det finns kvinnliga, men är inte speciellt vanligt. TS frågade en fråga, jag svarade. Nåt fel på det eller ? Förlåt att jag inte hyllar manliga barnskötare.

Jaha, låt det så vara skrämmande då, MEN har aldrig någonsin tänkt så innan dessa pedofilskandaler kom upp till ytan. Klart man drar öronen åt sig...vad annars ? :confused:

Jag har verkligen ingen förståelse för åsikter som din. Jag brukar ändå tycka att alla har rätt till en egen åsikt och det ska respekteras, men när man drar alla över en kam och det har jag svårt att respektera.
Det är precis som om man skulle säga att "alla ungdomar i 15-års ålder snor cyklar" bara för att någon snodde min (vet vem det var och han var 15).
Tycker det är grymt diskriminerande gentemot män.

Kl

Själv hade jag blivit så himla glad om min pojke får gå på en förskola med ett par manliga förskollärare bland personalen, jätteglad!! Tycker det är viktigt att både pojkar och flickor får manliga förebilder redan från det att de är små, utöver sin egen pappa eller män bland släkt, vänner, familj etc.

Gosh på dig själv...Ja, det finns kvinnliga, men är inte speciellt vanligt. TS frågade en fråga, jag svarade. Nåt fel på det eller ? Förlåt att jag inte hyllar manliga barnskötare.

Vem har sagt att du ska hylla dem? För de flesta skulle det räcka att inte misstänka samtliga för att vara pedofiler.

I så fall kan du ju börja misstänka samtliga män för att vara våldtäktsmän också. Eller bankrånare. Eller mördare. För det finns ett gäng män som våldtagit, rånat och mördat. Då är de väl likadana allihop?

Tycker bara det är himla synd att de få män som vågar jobba i förskolan tvingas brottas med folks misstankar. Och ännu mer synd är det att många yngre killar inte vågar sig på att utbilda sig till förskollärare just för att folk delar dina fördomar.

Där snäckan ska vara finns i dagsläget bara kvinnor anställda, jag är dock positiv till män inom barnomsorgen.
Vi hade män anställda på dagiset där jag var som liten, och de var toppen. Jag kan dock inte minnas att de lekte mer med oss, eller var roligare än de kvinnliga, men en vet jag var bäst på att läsa sagor.

Jag börjar bli mer och mer positiv till kvotering, kvinnor till styrelseposter och män till vård och omsorg.

Kan tillägga att eftersom jag själv är lärare så vet jag vilket behov det finns av män inom förskola och skola.

De är superviktiga, inte minst för de pojkar vi har som av någon anledning varken har pappa eller någon annan manlig förebild. Dessa pojkar brukar dras till min enda manliga kollega som flugor till en sockerbit..

Dessvärre vet jag också vilka fördomar han får brottas med. När jag gick lärarutbildningen var det till och med så att en del killar inte vågade inrikta sig mot de yngre åren på grund av folks fördomar.

Väldigt ledsamt är det!

Men med den inställningen så borde ju inga pappor få ha vårdnaden om barn heller för det finns ju även pappor som gör sin barn illa...

De tre förskolelärarna vi har känner jag och barnen helt trygga med, äldsta dottern vill gärna åka tillbaka till förskolan för att träffa sin gamla förskolelärare, en av de manliga. Sonen har en av de andra och har honom som sin idol, han är även deltidsbrandman på den lilla lokala brandstationen.

Oavsett kön, så är det bra att personer som vill arbeta med barn söker sig dessa utbildningar och arbeten. Rent generellt anser jag det bra med en mix eftersom det på något vis också då speglar samhället. :)

Jag anser dock att det finns en liten fara, med att poängtera att männen i barnverksamheten "ersätter" saknaden av fadersgestalten. Detsamma gäller givetvis tvärtom, men det talas det inte om så mycket. Man lägger en stor roll på människor som söker sig till dagis och skolor om man lägger just detta på deras axlar och det läggs en för stor vikt på att just det är anledningen till att de ska finnas där. Deras roll där, är att vara pedagog.

När jag själv gick min lärarutbildning diskuterade vi ofta hur sned bilden ibland faktiskt upplevdes mot män i dessa verksamheter. Detta från BÅDE andra pedagoger och föräldrar. Det gjorde t.o.m. att några av killarna valde att sluta, andra talade om hur frustrerande det var och om svårigheterna som uppkom för att kunna göra ett 100% arbete.

Jag tror att det dessutom är vanligare med kvinnliga pedofiler än vad vi tror. Men, bara för att vi enbart ser män som tänkbara utnyttjare, kan dessa kvinnliga pedofiler fortsätta utan att "ses".

Men med den inställningen så borde ju inga pappor få ha vårdnaden om barn heller för det finns ju även pappor som gör sin barn illa...

De tre förskolelärarna vi har känner jag och barnen helt trygga med, äldsta dottern vill gärna åka tillbaka till förskolan för att träffa sin gamla förskolelärare, en av de manliga. Sonen har en av de andra och har honom som sin idol, han är även deltidsbrandman på den lilla lokala brandstationen.

Oj oj, brandman också, då måste han vara ännu mer poppis bland barnen! :) Alla mina tre älskar poliser och brandmän :)

Delvis KL

Din åsikt delas av flera. När vi var ute på dagis och skolor under lärarutbildningen, framkom det att föräldrar faktiskt var oroliga. Även dem som inte nämnde något om det, förrän på samtal och möten. Människor vill ogärna vara vad andra anser vara, fördomsfulla.

KL

Det är viktigt att våga diskutera tankar kring detta istället för att attackera. Det kommer vi knappast någon vart med. Frågor som hur och varför är intressanta - istället för att poängtera att det är fördomsfullt osv. Det pågår en process i samhället där vi alla är delaktiga på ett eller annat vis. För att den ska bli trivsam för oss, är det viktigt att lyssna och diskutera. Försöka att inte anklaga eftersom det knappast hjälper männen som arbetar ELLER föräldrarna som anser det jobbigt: om vi skriker ut; "här ska det inte finnas några fördomar" och så går man vidare.

Just när det gäller pedofili så blir jag skrämd över hur detta har kommit att påverka vår vardag och det som blir ringar på vattnet av det.

Jag tycker att det är trist att män möter så mycket fördomar. Men visst kände jag själv en liten misstänksamhet när jag såg hur mina söner klängde på mannen på fritids. Sedan tyckte jag att jag var fjantig faktiskt. Jag tror inte att de män som jobbar där är pedofiler, de bara älskar barn och vill jobba med det, som vilken kvinna som helst inom samma yrke.

Jag tror också att barnen skulle säga något, eller det skulle märkas lite ifall något händer. Varför gå och oroa sig för något som med största sannolikhet inte komma att hände och som jag inte kan påverka innan det händer?

Jag tycker som sagt att FLER män ska jobba inom barnomsorgen så att de där fördomarna försvinner till slut, så att det ses lika acceptabelt att det jobbar män där som kvinnor.

JAg blev glad när jag fick veta att en av männen på en förskola faktiskt bara är 20 år gammal. Ännu gladare blev jag när jag också insåg att han dels är väldigt poppis men också att han roar barnen på ett lite roligare sätt än de flesta kvinnor.

En annan sak jag lagt märke till är att många män hämtar och lämnar sina barn på dagis. Och det i sin tur måste betyda att det är liiite mer jämställt än förut. Jag hoppas att det är så!

Ja, visst är det trist - för barnen, männen och för hela vårt samhälle att det begränsas när det gäller kreativa och bra pedagoger. Frågan är hur vi ska komma vidare till allas fördel. För, hur vi än vrider och vänder på det - anser jag inte att någon förälder ska behöva må dåligt över att lämna sina barn på dagis eller skola. Inte heller pedagoger ska behöva fara illa.

Jag anser absolut inte att vi ska acceptera att män utesluts från verksamheter med barn - utan lägger tonvikten på just diskussion kring varför och hur man arbetar för män i verksamheten. Enligt min åsikt leder anklagande och tillrättavisande i regel främst till tystnad och osämja i sådana här frågor. Då kommer man liksom inte förbi ruta 1.

Det är bra att du blir glad över människor på rätt plats. Och jag hoppas att flertalet föräldrar i framtiden också vill ha det så. Oavsett kön. Dock måste vi våga fortsätta diskutera det. Jag har varit med i situationer där män inte ens vågar bada eller duscha med sina egna barn, med rädsla för att anklagas. Eller föräldrar som inte vågar sina små barn bada nakna utomhus, just för att "så enkelt servera dem till pedofiler". Kanske måste vi börja diskutera redan där?

Just när det gäller jämlikhet så är jag något pessimistisk. Men, hoppfull. Jag ser framförallt nu när jag fått eget barn, hur STORT gap det är mellan män och kvinnors ansvar gällande barn. Men, det kanske finns rum för det i en annan fråga ...

Visst är det ett gap mellan män och kvinnor i att ta hand om och ansvara för ett barn i en familj. Samtidigt så tror jag nog att den generation som nu har små barn faktiskt är mer medveten om att ändra på det. Jag tror inte att det är fullt så illa som det ibland verkar. Jag ser många pappor som är ute med sina barn, har med dem i affärer, hämtar och lämnar på dagis, kommer utan mamma på föräldramöte och liknande

Jag tror att många män också är rädda för att ta ansvar över ett barn. Jag tror lite grann att de själv inte tror att de kan. Kvinnor har en tendens att rätta pappan i allt och lite till ;) Därför känns det extra bra när män jobbar på dagis, som ett litet bevis att de kan ta hand om barn alldeles utmärkt, vilket kan vara nyttigt för både mammor, pappor och även barnen! Jag tror också att just pappor är mindre misstänksamma än mammor mot män på förskolan.

Det är möjligt att denna generation är mer medveten. Och kanske ska man vara mer tålmodig. Efter att jag själv fick barn och blev ensam med det, ser jag också hur "ensamma" många kvinnor är i omhändertagandet av barnen. När mannen väl "hjälper till" (ja,så beskriver både kvinnor och män det) med det vardagliga, är de bra män.

Beklagar TS att jag förde in tråden på en annan fråga. Ville bara förklara, men jag får öppna en ny tråd om detta jag diskuterar ovan.

När det gäller att kvinnor är mer fientligt inställda till män som arbetar på dagis, så tror jag inte att det behöver vara så. Jag har inga vetenskapliga studier på det, men enligt min egen erfarenhet så har det varit ganska "jämn " mellan kvinnor och mäns tankar, riktade mot pedofili.

*kl*

Tack för alla svaren! Men jag tycker inte om att den/de som är negativt inställda genast blir påhoppade, alla har rätt till sin åsikt. Det blir så trist om allt ska vara PK. :)

Jag har inte så mycket erfarenhet av manliga förkolelärare, sonen hade en på sin förra förskola som var jättemysig och som jag gillade, men han tog pappaledigt efter ett halvår och nu har sonen bytt till en bättre förskola, tyvärr utan manliga förskolelärare men med helt underbar personal i vilket fall som helst! :banana:

Anledningen till att jag ställde frågan var för att jag träffat en livslevande manlig förskollelärare, privat alltså, och blev nyfiken på vad andra har för erfarenheter, fördomar och åsikter. Inget mer allvarligt än så. :)

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 089
Senast: Dunet
·
Kultur Kom att tänka på en specifik manlig skådespelare men kan för mitt liv inte komma på vad han heter och förstås heller inte släppa det...
Svar
8
· Visningar
523
Senast: Tarnin
·
Foder & Strö Jag antar att det finns fler än mig som har detta problem med att manen blir totalt förstörd av balkupan. Är det någon som har någon...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: Lole
·
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka