Människo-klippmaskin till häst?

psychogrrl

Trådstartare
Jag har tänkt spårklippa mina två hästar. Troligtvis behöver jag bara klippa en-två ggr under vintern. De har rätt mycket päls, men är bara ponnyer (c och d).

Som ni kan förstå har jag ingen lust att lägga 3-4000:- på en ordentlig klippmaskin. Jag skulle kanske kunna skaffa en liten batteridriven hund/häst-trimmer, men funderade på om det går att använda en människo-klippmaskin istället? De i riktigt bra kvalitet kostar ju ungefär lika mycket som en liten trimmer till hund.

Kan man inhandla någon tex Philips i bra kvalitet och använda till hästarna? Har inga bekymmer med att ta klippningarna i etapper.

Om inte, varför?

Sv: Människo-klippmaskin till häst?

Motorn i en människoklippmaskin är nog mkt svagare, om/när den pajar har du ju lagt ut pengarna i onödan.
Kan du inte hyra eller låna en?

Jo, det är den förstås, men det finns ju sådana som är starkare (till väldigt tjockt/afro-hår). Skulle inte en sån kunna funka?

Har ingen i närheten (vad jag vet om) som har en bra klippmaskin som den kan tänka sig låna ut eller hyra, tyvärr.

Jag skulle INTE rekommendera människoklippmaskin till häst, särskilt med tanke på att den ena är islandshäst. I BÄSTA fall kan det funka med hundtrimmer, men i så fall de starkaste modellerna. Och då är du åtminstone uppe i samma prisklass som Julas hästklippmaskin (som är väldigt bra och driftsäker för priset). Den kan du dessutom få skären slipade på.

http://www.jula.se/search-result/?q=HÄST/KREATURSAX GTS - 2004

Jag provade sambon Philips klippmaskin till hästens ben för två år sedan. Det gick INTE kan jag lova. Den orkade inte ens nästan med.

skulle klippa huvudet på hästen med en människotrimmer och det rekomenderar jag inte dig att göra.. den stog och tugga.. Den är ändå av bra kvalite.

De där hästklippmaskinerna är poppis, så de kan ju ha varit slut. Ring och be dem lägga undan. Det lönar sig i längden. Jag har haft hundtrimmers av bra kvalitet genom åren - aldrig mer säger jag bara...

Jag har en något dyrare människotrimmer till min häst som är svårklippt. Vet inte exakt vad den kostade, men runt 2000 tror jag. Den klipper bättre än delavalmaskinen.......Håret försvinner med ett swish bara ;) Har en Ermila Bellissima som jag köpte hos våran frisörgrossist....

Du tror inte den här skulle fungera isåfall? http://www.jula.se/djurtrimmer-137652

Var på Jula igår och det enda jag kunde hitta var en ynklig liten hundtrimmer, men kanske de hade gömt undan dessa (står att de ska finnas här).

Eller kanske den här räcker?
http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/tradepoint/b2c/ui/catalog/itemview.aspx?key=1210000

Ett tips: köp inte den där djurtrimmern från Jula!! Jag köpte en sån nu i helgen och jag hann bara klippa halsen och halva magen på ena sidan innan den lagga loss :grin: Följde bruksanvisningen till punkt o pricka men den slutade ändå klippa. Dock var de mycket trevliga i butiken och vi fick pengarna tillbaka + milersättning så det var ju bra iaf :p

Var det fjordingen på användarbilden du försökte klippa med djurtrimmern? I så fall förstår jag att den skar ihop så fort. Det var inte maskinens fel, de är helt enkelt inte starka nog för fjord/island/shettispälsar utan blir överhettade och lägger av mitt i klippningen. I bästa fall funkar de till silkespälsade varmblod.

Ja, håller den i många år (hästmaskinen från Jula) är det ju inte jättemycket pengar per år, men det känns ändå trist att lägga så mycket pengar på något som mestadels ska ligga i garderoben ;)

Alternativen verkar inte så lyckade iaf, om de mest kommer ligga på återvinningsstationen... Moser Rex har jag lyckats läsa mig till att några har använt till att helklippa, men då är frågan hur pälsen på de hästarna sett ut.

Min första klippmaskin var en Moser Rex, och den var definitivt för klen för ponnypäls. Sen hade jag en Oster Golden A5, alltså en kvalitetsmaskin för hund. Den trivdes inte heller på jobbet.

Jula-maskinen är inne på sin sjätte säsong och först nu börjar det kännas som om det börjar bli dags att slipa om skären. Kanske dags att rengöra den också... :angel:

Ett tips bara om du köper den: Använd de skären som ger längst klipplängd, det kan bli lite väl naket annars (en kompis gjorde det misstaget)... :crazy:

Lycka till att klippa två ponnys med människomaskin!!:p

Det är dömd att misslyckas, inte ens hundmaskiner klarar det. Det finns hästmaskiner som inte kostar så mkt, Julas tex. :)

Jag hade en Moser Rex förut. Tyvärr tappade jag bort den i stallflytt. Den hade jag kunnat tänka mig klippa huvud och små-delar på benen med.

Jag klippte hela min islandskorsning(tjock päls som dock är mjuk i kvaliteten) med den flera gånger och den skar aldrig ihop eller högg fast. MEN fy helveeetes vilken tid det tar jämfört med hästtrimmer. Idag har har jag en hästtrimmer och ångar inte en sekund att jag köpt den. Nu klipper jag hela hästen på max en tim om jag putsar och putsar och finjusterar och har mig. Med Moser Rex kunde det ta 4 tim! Och då klippte jag inte ben och huvud.

Japp de va fjordingen jag klippte.

Jag har också Hööks lilla klippmaskin som kostar typ 440 kr och den har jag helklippt med ca 10 gånger (2 fjordingar) och har inte ens behövt byta/slipa skären!! Blir knappt ljummen när jag helklipper stoet med extremt tjock päls.

Köpte Julas hästsax idag och började vänja in ena hästen på den. Nästa gång kommer jag nog få klippa honom så då kan jag återkomma med hur det gick :D

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt... 2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: mysboll
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 241
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 589
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 991
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka