Mannskaps sadel

B

**BORTTAGEN**

har haft en hel del problem me mn polle å pratat me en equip som tyckte att jag skulel skaffa en sådan sadel, så nu tänkte jag höra om d e nån som har erfarenhet av sådana sadlar? är dom bra? hur funkar dom på eran häst?
vad kostar en sådan sadel ungefär? å vart kan man få tag i dom?
(helst bättre beg.)
 
jag vill ha manskapssadeln som dessa säljer: www.equilex.se
Bästa sidan, har massor med roliga sadeln. Kolla in "arabsadeln" också...
Jag vill ha den eller manskapssadeln... kostar mellan 3000-4600 om jag inte har fel??
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
När jag började rida på ridskola 1964 hade alla hästarna manskapssadel, det var först på sjuttiotalet som man började med "vanliga" sadlar.

Manskapssadlar är i regel mycket bra för hästens rygg, men de är (tycker jag) fruktansvärt hårda att rida i.

Försök att hitta en gammal manskapssadel, alltså ingen nytillverkad variant. De gamla brukar ligga på omkring 2000-3000 kronor.

Immer
 
Håller som vanligt med Immer i den här frågan...

Manskapssadlarna är stenhårda att rida. Men man vänjer sig...

Det borde inte vara så svårt att hitta en begagnad för en billig peng.
 
Manskapssadeln på denna sida du har kallas "Tropper"sadeln" och är välidgt skön att sitta i. MEN den är otroligt svåranpassad till hästars rygg.
Bredden fram är helt OK, men bladen är vinklade mer nedåt än på en orginalmanskapssadel vilket gör att hästens rygg måste vara rak, lång och mkt. smal. Annars så sticker bladen ner i hästens revbensbåge. Så tänk dig för två gånger innan du köper den. Det är synd att de har gjort bladen vinklade på detta vis eftersom sadeln i sig annars är supertrevlig.
MVH/
 
Man vänjer sig som sagt vid hårdheten.. MEN var lyckas man hitta en beg. manskapssadel?? Jag tycker det verkar skitsvårt att hitta en.. Har ej lyckats, men skulle gärna vilja.
MVH/
 
Kolla annonserna här på Bukefalos.
Har själv köpt två som jag hittat på annons här. Dyker upp emellanåt.
Den ena var helt "ny", den var aldrig använd. Tyvärr passade den inte på min häst.
 
Står en annons på en manskapssadel på bukefalos just nu under övrig sadel säljes.
 
Där har du helt fel vad jag har hört om Manskapssadeln så är den inte tiverkad för människan utan för hästen visst den kanske inte passar alla hästar men som du säger att den inte är gjord för hästen är helt fel tycker jag jag har en sån till min bruksnordis och hon bara älskar den!Varga har väldigt stora bogblad och manken väldigt långt bak (typisk draghäst) och nu när vi köpt manskapssadel så går hon hur bra som helst och jag tycker inte att sättet alls är hårt så där håller jag med dig :)
 
Jag tror du har missförstått inlägget du svarade på. :) Trådskrivaren skriver "bladen är vinklade mer nedåt än på en orginalmanskapssadel", dvs att sadeln som kommenteras inte är den "riktiga" manskapssadeln och inte heller passar lika bra.
 
Du kanske skall läsa en gång till vad jag skrev.

Jag pratar om Troppersadeln EJ om en tradtionell manskap.
Det är en jäkla skillnad på utförandet och passformen. Den Troppens jag köpte för något år sedan har nog varit i många händer idag just p.g.a. fel vinkel av bladen.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 971
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 568
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 218
R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp