Manskapssadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trollis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 751
T

Trollis

Är det någon här som har en manskapssadel till sin häst?
Gammal eller nytillverkad?
Varför, och hur tycker du/ni att den funkar för hästen och för ryttaren?
Kände bara att jag blev lite nyfiken, då jag inte sett några trådar här om just manskapssadlar ;)

Ja, jag själv har en manskapssadel av gammal modell som jag trivs hyfsat med. Lite hård är den att sitta i men just nu har jag teddyvärmare på och då är den helt OK. Funderar på att köpa en "modernare" sadel åxå, men jag kan inte bestämma mig för vilken typ av sadel jag helst vill ha, så det får nog vänta ett tag. Åtminstone så länge den jag har ligger bra på hästen ;)

Sv: Manskapssadel

Fin for hesten, men jeg synes de er fæle å ri i! :eek: Harde, og umulige å sitte stille i.

Jag tycker de är hemska! Längesen jag red regelbundet i nån, men har inga positivt minnen... mycket möjligt att de kan va bra för hästen, men jag skulle aldrig vilja ha en!

Red regelbundet i en manskapsadel av äldre modell förut. Visst är de hårda, men jag vande mig fort. Det finns definivt obevämare sadlar! Den fungerade dessutom bra på hästen, en grov nordsvensk brukshäst :love: .

Jag lärde mig rida i manskapssadlar - det fanns nästan inget annat på 60-talet!
Även på senare år (i mitten av 90-talet) har jag suttit i manskapssadel, men det kändes lika obekvämt då som det gjorde när jag var liten...

Men för hästarna är manskapssadlarna oftast mycket bra!

Immer

Senast ändrad:

Är det ingen som har en nytillverkad?

Eftersom jag är lite osäker på vad jag helst vill ha så skulle det vara jättekul att höra hur de är! :D

Det gick inte alls! Passade inte min Haflinger trots att de ska passa alla,enl expertisen här hemmavid :angel:

Jag har en manskapssadel av äldre modell som jag tycker mycket om. Den införskaffades till min första egna häst, en ardenner. Den satt som gjuten på hennes rygg och jag har ridit många mil i den. :)

Självklart är det inte samma sak att rida i en manskapssadel som i en "vanlig" sadel. Det är hårdare sits, men jag tror att det är en vanesak. Flera år red jag mycket i manskapssadeln och tyckte inte att det var något fel med det.

Nu hänger manskapssadeln bara i sadelkammaren tyvärr eftersom jag inte har någon passande häst, men så snart min nya häst har blivit tillräckligt stor ska vi ut på nya äventyr, manskapssadeln och jag. :D

jag har en manskapssadel som jag försöker bli av med hela tiden.. men ingen vill ju köpa :( den har ju alla orginaldelar till som vapenbehållare, sadelväskor. orginalstoppad med tagel den är gjord 1947.

Vi hade en gammal förut. Den var gräslig. Lilla jag halkade bara runt i det stora hårde sätet, fick knappt upp den på hästen heller :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 379
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II