Manskapssadel

cactuspower

Trådstartare
Kom på att vi har ju en gammal mansskapssadel efter min mammas häst. :idea: Då denna ändå inte används tänkte vi sälja denna. Vad ligger de på i pris cirkus? Ska hämta den nu får vi se hur skicket är..

Sv: Manskapssadel

Jo nu så har jag hämtat ner den från vinden, kan återkomma med lite bilder på den i morgon också. Verkar inte vara några direkta fel på den utan den ser ut att vara i väldigt bra skick, några märken allra längst ner på någon stropp samt några små märken i sadeln men annars hel och i väldigt bra skick tycker jag det ser ut som.

Undrar vart man kan kolla storleken på sadeln samt ungefär vad den kan vara värd? Det är mamma som har haft den till sin häst och sist den är använd är runt 1963, efter det har den bara hängt uppe på vinden och samlat damm men nu har jag smörjt upp den med lite vanlig sadeltvål också.

Min mamma sålde en manskapssadel häromveckan för 2 000:- tror jag det var. Men det var en sadel i storlek 2 som tydligen är lite svårare att få tag i. Verkar som att storlek 1 är vanligast. Det har varit några ute på Tradera som inte har gått så högt. Tror att mamma köpte sin för 700:- ung. för ett par månader sen så hon gjorde en bra affär.;)

Okej, det var ju bra. :) Gissade att de låg runt kanske 1000-2000:- beroende på storlek, skick etc. men det var ju bra att du kunde bekräfta det åt mig också. :)

Har du någon aning om vart man kollar storleken, så om man ser om det är en etta eller tvåa?

Storleken står på bakvalvet nånstans,iaf på våran och du kan gott och väl ta mer än tvåtusen för den om den är i bra skick,dom är ju inte så vanliga precis,superbra sadlar...

Är de verkligen så superbra, de gamla manskapssadlarna? Jag tycker att de påminner om de gamla islandssadlarna, de med utskjutande bossor bak, de är inget vidare för dagens hästryggar i alla fall. De kräver nog ganska så långa ryggar...

vi har en manskapssadel från 1943 som min mamma fick då.. red i några år sen har den bara hängt. alla delar finns till som väskor, vapen"hållare", flaskhållare, mm mm. va kan man få för den?

För några år sedan sålde jag en manskapssadel för 1800:-
Den var väldigt smal, och ändå blev den såld direkt. Jag tror att jag hade kunnat få lite till för den om jag försökt.
Den sadeln hittade jag i en lada hemma när jag var liten.... Bra affär!

Jag har två st manskaps sadlar. På sadelgjorden som var till stod det 1910:eek: . Vart kan man hitta årtalet på sadeln?
Har kollat överallt på sadlarna men har inte hittat det så den andra sadeln har jag inte kunnat åldersbestämma.

Köpte en sådan för 2 år sedan, betalade 1500 för den.

Jättebra sadel!

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 213
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II